Præsentation af Trænermanual

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Landsseminar for Junior- og Eliteledere 19 November 2011.
Den som opgiver at blive bedre, ophører med at være god.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Velkommen Børnefodbold Store Trænertræf Vejen 2012.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Roskilde Tekniske Skole
Musik: Nightengale Serenade
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Storyboard fra Bøgehuset Thisted kommune. Læringsseminar 1 November 2013.
Etik regelsæt for dommere •Dommergerningen er en hobby, som skal nydes på lige fod med andre. •En hobby dyrkes af lyst og ikke nød. •Nogle er dygtigere.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Arbejdspladsudvikling
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Mentaltræning Målsætning
En arbejdshåndbog for børne- og ungdomsafdelingen i Gug Boldklub
Forældremøde X årgang.
Om at nå sine mål 1.Johnny Mølby - karriere 2.Status AC Horsens Målsætning AC Horsens 4.Målsætning Johnny Mølby 5.Strategier Johnny Mølby og AC.
Familie: Rikke, Emil og Sofie
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.
Musik: Nightengale Serenade
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Store Trænertræf 2011 Børnetræning
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Albani Cup Opstartsturnering for de bedste fynske fodboldklubber Fynsmesterskabet på tværs af ungdom, senior og oldboys.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Mandag den 25. februar 2008 i Stadionrestauranten
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Julius’ geniale fodboldoplæg I samarbejde med AJAX og FC Barcelonas fodboldskoler.
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
Teenagefodbold.
SUF - gevinstrealisering
Inspiration til formulering til adfærdskodeks
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Teenagefodbold.
Præsentationens transcript:

Præsentation af Trænermanual

Introduktion Erik Steffensen, 41 år Hvorfor skrive en Trænermanual? Far til 2 Gugspillere - en på U11, en på U14 Tidligere træner i Aab og i Gug Boldklub Tidligere fodboldspiller i Aab og i Gug Boldklub Daglig leder på en friskole Hvorfor skrive en Trænermanual? Ledelse og fodbold som interesseområder Kickstartet af en hel unik træningsøvelse på Gugs anlæg En del af min borgerrolle Denne udgave er 2. udgave

Hvorfor en Trænermanual i Gug boldklub? Målet med bogen/bøgerne har helt overordnet været: -at formgive klubben ved at lave et beskrivelsesgrundlag for et godt udviklingsmiljø og for klubbens holdninger og handlinger -at hjælpe den friville træner og leder til lettere at kunne lykkes i sin praksis -at skabe et klubmiljø hvor man sammen gør hinanden gode

Spillerudvikling er som at avle tomater! Gode frø – Børn med alsidige bevægelseserfaringer –hvordan får vi det? God jord – Hvordan får vi en klub med et ordentligt udviklingsmiljø? Begavet vanding og pleje – Hvad er kompetent vejledning og støtte med tilpas udfordring og involvering? Afpasset gødning – Hvornår og hvordan skal vi skubbe på? Kompetence til at udtynde, omplante og forny – Hvordan skal vi niveaudele, selektere og positionere spillere? Mest mulig lys! – Hvordan fastholder vi glæden, fællesskabet og spillernes fokus? Bedst muligt udbytte - Hvornår høster vi frugterne, og hvordan vurderer vi kvaliteten? Trænermanualen er netop lavet for at sætte retning og for finde gode svar på alle disse spørgsmål! Inspireret af Kasper Hjulmand, Superligatræner, FC Nordsjælland

Gug Boldklub -En udviklingsklub I Gug Boldklub er der plads til alle!

Vi må tænke bredt! 4 mand 4 mand 4 mand 4 mand 4 mand 5 mand 5 mand 3-mands 7 mand 8 mand 7 mand 8 mand 5-mands 7-mands 10 mand 10 mand 10 mand 11-mands 15 mand 15 mand Der er mange gode grunde til et bredt sigte….her et sportsligt argument: Vi ved den dygtigste ofte søger væk, nogle vælge andre sportsgrene og andre stopper…. Vi ved at vi ca. skal bruge ca. 30 spillere til bare 2 dygtige 11-mands hold Vi ved at spillere udvikler sig forskelligt og i ryk og derfor lykkes på forskellige udviklingstrin, så sortering er farlig De 4 gule 3-mandshold er måske netop dem, der fremover skal danne vores A-hold, når vi danner 11-mands hold! Vi skal bruge mange dygtige fodboldspillere for at kunne lykkes godt som klub. Alle klubber har 5-8 gode spillere pr. årgang. Dem der skiller sig ud har mange gode spillere! Kvalitet vil over tid kunne måles i forhold til afdelingens bund-niveau….. Ergo: Vi skal udvikle alle mest muligt, vi må ikke glemme nogen! Vi skal gøre mange gode, alle skal have god træning og gode oplevelser, alle skal udvikles, alle er vigtige for klubben…..

Udviklingsfilosofi I Gug Boldklub tror vi på, at en god og ansvarlig fodboldudvikling: 1. Bygger på et fundament at høj trivsel og glæden ved at deltage 2. Behøver et godt fællesskab som grundlag for ”fælles” skabelse af positive resultater 3. Har en teknisk træning som et gennemgående fagligt fokusområde for træning 4. Har en spilstyrende spillestil som et gennemgående fagligt fokusområde for kamp 5. Relaterer sig til kampen og til taktisk og mentalt at lære at vinde i kamp 6. Kræver at der vejledes aldersrelateret, personrelateret og konstruktivt 7. Fordrer et lagt sigte og bør måles i forhold til ”målene” - ikke kun på aktuelle sejre i kamp!

En udviklingsfilosofi – en stjernemodel

Spillestil handler mere om indstilling end om opstilling! Vil vi: Proaktivt skabe og forme eget spil eller Destruktivt nedbryde andres spil? Agere (kreativt handle) eller Reagere (handle på andres kreativitet)? Dominerer og vove eller Minimere fejl og ikke løbe nogen risiko? Opgaven for os trænere må være at gøre spillerne klar til at skabe kampen og at magte styre spillet gennem eget spil!

En god kombinationsspiller… …orienterer og positionere sig hele tiden efter bold og rum …har et åbent kropssprog der siger: ”Gi’ mig bolden!” …løber med temposkift og ofte imod boldholderen …kan spille med én og to berøringer i højt tempo på små områder …har god og alsidig sparketeknik …er dygtig til at vende med bolden …spiller oftere kort end langt og har vilje til at aflevere …spiller oftest bolden ved jorden …spiller væk fra området han fik bolden fra …dribler for at fastholde bolden og finde rum til aflevering …går ikke i panik under pres Hvis dette er kendetegnende for en god kombinationsspiller må vi have fokus på at træne herefter…………..dette er trænermanualen et bud på!

Udvikling af gode spillere At udvikle gode fodboldspillere kræver at vi træner det rigtige, rigtigt på det helt rigtige tidspunkt for den enkelte! At udvikle et fodboldgeni handler meget og måske mest af alt om spillerens vilje-energi!