SKOLELEDER I DEN GLOBALE SKOLE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Center for Grundskoleforskning
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
8. december 2010 på Egegård Skole
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Elevernes digitale dannelse
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Den internationale dimension i folkeskolen
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
- bliv klar til den virkelige verden!. Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
-The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FN’s fødevare – og landbrugsorganisation)
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
MNCDEC-T MULTINATIONAL CHILD-, DISABLED-, ELDERLY-CARE PROJECT FOR TRAINERS.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Skolereform - Egholmskolen
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Dialogmøde 17. januar 2011.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
Internationalisering - Sproglærerforeningen 31. marts
Præsentationens transcript:

SKOLELEDER I DEN GLOBALE SKOLE ”INTERNATIONALISERING PÅ RYGMARVEN” Fra 1993 – til i dag Eigtveds Pakhus d. 7. november 2013 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

LOKAL FOLKESKOLE I KOLDING KOMMUNE ET INTERNATIONALISERINGS- OG GLOBALISERINGSPROJEKT PÅ BAKKESKOLEN, KOLDING KOMMUNE. Fra Nanjing i Kina Til New York City og North Carolina USA. Fra Vyborg i Rusland Til Ghana i Afrika og De Dansk Vestindiske øer i Caribien Via Litauen, Finland, Tyskland, Ungarn, Italien, Grækenland, Norge, England, Spanien, Skotland, Polen, Portugal, Tanzania … 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

BAKKESKOLEN Kolding Kommune FOLKESKOLE 0. – 10. ÅRG. 600 elever - ”mainstream” LOKAL Målsætning: Arbejdet med internationale kulturværdier og den internationale samfundsudvikling sikrer den mellemfolkelige forståelse – herunder forståelse af og tolerance overfor andre kulturer. Ved mødet med børn og unge fra fremmede lande bliver sprogundervisningen både et middel til kommunikation samt en undervisning i andre kulturer. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

En international 10. Klasse med ”sneboldeffekt” Kulturorientering om Europa – med engelsk og tysk som undervisningssprog Spansk som valgfag Fransk som valgfag Italiensk som valgfag Studietur til EU- parlamentet Euroscola-dag (tilskud) Int. klasseudveksling England, Spanien, Litauen, Tyskland, Frankrig, (Tilskud Int. Erhvervspraktik (udveksling) England, Tyskland, Litauen, Frankrig, Finland 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

SNEBOLDEN RULLER Store krav til elever og lærere i 10 .klasse Opbygge netværket – Besøg på stedet – skoleleder med skoleleder : Erhvervspraktikskoler i Europa (Tyskland, Frankrig, England, Litauen, Spanien mm.) Klasseudvekslingsskoler (Spanien, Italien, Tyskland, Litauen. Finland, Ungarn, England, Frankrig, Norge mm.) Det første år (LEVIS-STRAUS mm.) Alle involveret (lærere, elever, forældre) Privat indkvartering Forsikringsforhold Kulturforskelle (mad-sengetider-husregler) 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

COMENIUS – EU-PROGRAM ÆLDSTE ELEVER (7. – 10. kl.) 1995 – 96 : England, Frankrig (Koordinerende) 1996 – 97: England, Frankrig, 1997 – 98: England, Frankrig, Spanien 2011 - En lærer pt. Forb. besøg INDSKOLING: (bhkl. – 3. kl.) 1998 - 99: Frankrig, Skotland, Norge 1999– 00: Frankrig, Skotland, Norge 2000 – 01: Norge, Frankrig 2005 - : Irland, Spanien (England, Grækenland) MELLEMTRINNET: (4. – 6. kl.) 2000 – 01: Grækenland (Thessaloniki), Italien (Capri) 2012-2014: Italien, Irland og Finland 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

KOLDING KOMMUNE Internationalt Udvalg (NETVÆRK) Norge (Drammen) med i Comenius Finland (Lappeenranta) + NR.10 VYPURI Litauen (Panevezyz) Ungarn (Szombathely) 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

NORD-PLUS NEIGHBOUR NORDPLUS NEIGHBOUR 2005 - 2006 Nordic-Baltic-Russian network cooperations within education and research Description of the Project ”THE GREEN FOOTPRINT” - in local BIOTOPS The projects is based on net-work between schools in Denmark, Russia, Finland and Lithuania – focusing on local Biotops (500 - 1000 m2) close to each school. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

GLOBALPARTNER SCHOOLS USA/NORTH CAROLINA 2009 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

8. Årg i US/NORTH CAROLINA 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

DEMOKRATIPROJEKT (Udenrigsministeriet) KINA - NANJING 2000 Demokratiprojekt – lærerudveksling Nanjing International School Besøg fra Kina Besøg i Kina Demokrati i skolen Styrelsesforhold skolebestyrelse 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

STUDY-VISIT I PISA SEPT. 2010 25 lærere og pædagoger SENZA SAINO-pædagogik Without a Backpack. Towards a Community School PRESENTATION Danish Teachers Visit from Kolding Marco Orsi – Head Master Leader of Without a Backpack School project Lucca - Monday 27th 2010 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

VENSKABSSKOLE I LITAUEN Skole i Litauen fra 1993 1994: Skoleovertagelse m. Jelling Statssem. – med studietur til Litauen en uge – for alle lærere og skolebestyrelse… Lærerudvekslinger (demokratifonden) Inservicetraining (demokratifonden) 2014 - 20 år efter! Alle lærere/SFO-pædagoger 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

UNESCO-SKOLE DET TRANSATLANTISK SLAVEPROJECT ”BREAKING THE SILENCE” 2000 -2012 Bakkeskolen, Kolding, DANMARK Ashanti Goldfields School, Obuasi, GHANA Juanita Gardine School, Pearl B. Larsen School, Sct. Croix, US-VIRGIN ISLANDS 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Den Transatlantiske slaverute ”Breaking the silence”     EUROPA: Denmark Norway Netherlands United Kingdom France Portugal Spain AFRIKA: Angola Benin Gambia Ghana Sinegal Nigeria AMERIKA & CARIBIEN Cuba Haiti Jamaica De vestindiske øer 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

TST–PROJEKT UNESCO ASPnet projektets mål er at BRYDE TRAVSHEDEN omkring den Transatlantiske Slave Rute med opbygningen af nye triangulære links – oplysning, kulturforståelse og sociale relationer – og promovere interkulturel dialog imellem unge mennesker i skoler i Europa, I Afrika og i Amerika – Caribien!. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Tavsheden brydes –i billeder og ord. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

BREAKING THE SILENCE Slavery! The inhuman trade. Masters sold servants, Fathers sold sons Mother sold daughters, Brother sold brothers And sisters sold sisters to wicked slave masters. WHAT A BETRAYAL! Slavery! The inhuman trade. The victims were treated like animals, Where humans worked like machines Where humans were killed like animals Where humans were harassed, Where humans were shattered And even down troden and debased But President Abraham Lincoln and others brought Freedom – FREEDOM SLAVERY IS NO MORE! 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk Adwoa Nyarkoa Buanya-Mensah 13 years AGC

The schoolchoir from Ashanti Goldfields Schools Ghana 07.11.2013 The schoolchoir from Ashanti Goldfields Schools Ghana Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

JUANITA GARDINE SCHOOL SCT. CROIX 2005 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

CHRISTIANSSTED Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

AKTØRERNE PÅ 3-KANTSRUTEN SAMLET I DK 2005 Sne for første gang! 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

BESØG FRA ASHANTI/AUGUST GHANA 2012 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Global School Partnerships Støttet af DANIDA Rejselegater Moshi International School, Tanzania Start Nov. 2011! besøg i Moshi Genbesøg i Januar 2012 Skolerejse februar 2014 9. klasse 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

MOSHI SECONDARY SCHOOL 2011 For foden af Kilimanjaro Velkomst 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

ET TRÆ I AFRIKA Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

GENBESØG 2012 JANAUR 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Ledelsen synlig – rammesætter! Synlig (før – under – efter) påtager sig værtsskabet! Fysisk til stede Aftaler – ansøgninger – afrapportering Fundraising. Sørger for økonomi – øremærkning af midler til int. Arbejde. Overvinder modstand – understøtter! Legitimerer – kulturudfordrer – skaber rum for medarbejdernes handlinger og konstruktioner af den globale fremtid 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

vigtigt – at ”legalisere” Målsætning – og handleplaner – ”vi gør” økonomi Principper for internationalt arbejde Koordinator (timer) Politiske signaler Titanic eller Christoffer Columbus?? Holde øjne og ører åbne – lokale – int. virksomheder. Tager initiativer (”STUDY-visit” – Skoleovertagelse osv.) 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

ØKONOMI (fundraising) Udenrigsministeriet (demokratifonden) Eks. 188.000 kr, 2003 til UNESCO-projektet med Ghana, ca. 65.000 i 2002. CIRIUS (Eu-programmerne + Norden). UNESCO. KOLDING KOMMUNE. EGENBETALING ELEVER. EU-tilskud NORDPLUS-programmer (NABO-JUNIOR) Skolen (en ramme). Andre. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

HANDLEPLAN FOR DELTAGELSE I UNESCO 1 Overordnede mål for deltagelse i ASP-netværket Målet for ASP-netværket er at udvikle undervisningsmaterialer og –metoder, der er baseret på fredsskabende virksomhed inden for fire temaer:   1.      Fred, sikkerhed og internationalt samarbejde, herunder FN's rolle 2.      Menneskerettigheder og kampen mod racisme, diskrimination og intolerance 3.      Interkulturel uddannelse og forståelse 4.      Regionale og globale miljøspørgsmål og bæredygtig udvikling Bakkeskolen arbejder med flg. projekt inden for dette tema: - Transatlantic Slave Trade project (TST) ASP-netværket består af 7000 skoler i 172 lande. I Danmark deltager ca. 30 skoler. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Principper for DELTAGELSE I NETVÆRK ESP (årlig konference med planlægning af undervisningsprojekter, skabe kontakter, aftale klasseudvekslinger osv.) Cambridge, Leuven, Rendsburg, Tallin, Rom 2003, Prag 2004) Comenius (skolepartnersamarbejde)* Forberedende besøg * Selve afviklingen af projekterne * Lederbesøg * UNESCO og TST (*) Euronetværk (primary-schools) Venskabsbynetværket Kolding Kommune (klasseudvekslinger)* Forberedende besøg * NORDPLUS-NABO The Green Footprint (Litauen, Rusland, Finland,Danmark) 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

ØKONOMI (fundraising) Udenrigsministeriet (demokratifonden) Eks. 188.000 kr, 2003 til UNESCO-projektet med Ghana, ca. 65.000 i 2002. CIRIUS (Eu-programmerne + Norden). UNESCO. KOLDING KOMMUNE. EGENBETALING ELEVER. EU-tilskud NORDPLUS-programmer (NABO-JUNIOR) Skolen (en ramme). Andre. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

MÅL & PRINCIPPER FOR INTERNATIONALT ARBEJDE Bakkeskolen er en internationalt orienteret skole, der arbejder med den internationale dimension som en del af skolens samlede virksomhed og udvikling . KVALITETSMÅL - til udvikling af internationale kompetencer. Fremme den mellemfolkelige forståelse gennem arbejdet med internationale kulturværdier og samfundsudvikling. Udvikle forståelse af og tolerance overfor andre kulturer. Udvikle evnen til kommunikation, samarbejde og gøre fremmedsprogsundervisningen til et aktivt kommunikationsredskab. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Mål & Principper 2 DELMÅL Elevernes og lærernes internationale kompetencer udvikles ved arbejdet med den internationale dimension gennem: Undervisningen og undervisningens indhold. Mødet med elever/kolleger fra andre lande gennem klasseudvekslinger, praktikophold, sprogrejser, studiebesøg, lærerudvekslinger, “job-swops”, konferencer o. lign. Informationsteknologien som et nyttigt redskab til kommunikation med elever/kolleger fra andre lande. Deltagelse i forskellige netværk (Ex. via Comenius, UNESCO, undervisningsministeriet, udenrigsministeriet, DPU, CIRIUS mm. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

INDHOLD: Indskoling: Der samarbejdes med venskabsklasser i andre lande, kommunikation via e-mail, “snail-mail”, “video-breve o.lign. Der aftales relevante undervisningsforløb med de udenlandske partnere. (Mulige temaer: højtider, mærkedage, mit hjem, min familie, kig fra mit værelsesvindue osv.) Mellemtrin: Der samarbejdes med venskabsklasser i andre lande, kommunikation vi e-mail, “snail-mail”, video-breve” o. lign. Elevernes kommunikationssprog kan bl.a. være engelsk. Der aftales relevante undervisningsforløb med de udenlandske partnere og evt. klasseudvekslinger forberedes (Mulige temaer: forældres arbejdsplads, familiemønstre, fritidsinteresser, sport osv.). 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

INDHOLD Overbygning: Der kommunikeres med med udenlandske skoler via e-mail, ligesom der foregår klasseudvekslinger, erhvervspraktikudveksling og fælles undervisningsprojekter med de udenlandske samarbejdspartnere. (Mulige temaer: Uddannelse, styreformer, parlamentarisme, forældres job & uddannelse, boligsituationen, fremtiden osv.) Fælles: Det forudsættes, at alle elever/klasser får muligheden for at deltage i internationalt samarbejde - og som minimum med kontakt/brevveksling via E-mail. Klasseudvekslinger med klasser fra andre lande bør prioriteres højere end de traditionelle skolerejser. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

REV. PRINCIPPER SKOLEREJSER DEC. 2004/2011 INTERNATIONALE SKOLEREJSER Der skelnes mellem nationale og internationale skolerejser. Alle skolerejser uden for Danmark baseres på kontakt med en venskabsbyklasse (Kolding Kommunens venskabsbyer) ,eller klasser fra andre samarbejdspartnere i netværk (ex.: COMENIUS, NORDPLUS-programmerne, UNESCO o. lign.), således, at der sikres en direkte kontakt og kommunikation eleverne imellem før skolerejsen under skolerejsen, i forbindelse et evt. genbesøg samt fortsat kommunikation og samarbejde. Der henvises i øvrigt til skolens internationale målsætning, hvor der lægges vægt på kulturudveksling, kommunikation på fremmedsprog og kontakt med unge fra andre lande. 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Lærerne/lederne Deltagelse i partnershipprojekter på alle niveauer. “job-swop” i udlandet som et tilbud, Deltagelse i relevante netværk (Comenius Unesco. lign.) med samarbejdspartnere i andre lande. Deltagelse i int. konferencer og sprogundervisningstilbud og EU-kurser (ex.:ARION-programmet 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

UDBYTTE Elever og lærere kommunikerer over grænser International kompetence for lærere og elever Sprogligt Indsigt i og forståelse af fremmede kulturer Handlekompetence i internationale sammenhænge (praktik, konferencer, udvekslinger, kommunikation osv.) Interkulturel kompetence International fremtid. Mobilitet Kommunikation på fremmedsprog som redskab til kulturforståelse og sproglig kompetenceudvikling Netværk – 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

DEN NYE FOLKESKOLEREFORM Nye sprog – som f.eks. kinesisk, spansk - markedstænkning Int. erhvervspraktik (fastholdes) Profillinjer (int. linje – med valgfagsblok) –undervisningsprog engelsk.- Ingen internationale skoler i folkeskoleregi med ansættelse af ”native speakers”. (ER FORSØGT I KOLDING KOMMUNE i 2007 og 2013 – enigt byråd med placering på Bakkeskolen) 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

LOKALPRESSE maj 2013 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

Folkeskolen er fundament og første led i en fødekæde for erhvervsuddannelserne, gymnasierne og de videregående uddannelser. Derfor er det helt centralt, at man her lægger grunden til et internationalt udsyn hos de unge, som senere skal begå sig på et internationalt uddannelses- og arbejdsmarked. (Rådet for globaliering af uddannelserne) 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk

NEVER GIVE UP- BREAKE THE SILENCE! 07.11.2013 Skoleleder Povl Erik Wolff, www.bakkeskolen.kolding.dk