Head Lean Netværks-gruppe.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Lean Lean i Danmark Kort historisk om Lean Hvad er Lean
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
LEAN Akademy.
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Anskaffelse af ny teknologi
Værdistrømsanalyser.
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Venedig – PID konference
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Vækstvirksomheders udfordringer
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
27. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Forretningsudvikling med IT
Automatisering af tværorganisatoriske processer
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Forretningsmodel.
Akademiuddannelsen i Ledelse
Potentialevurdering.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Udarbejde af den fremtidige flow
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Innovationstyper & Innovationsrader
Rambøll Managements definition af it-governance
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
VSM – Nuværende værdistrøm – Fase 1
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Videnledelse i projekter
Virksomhedens informationsbehandling
Business cases.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Kapitel 20 Priskalkulation
Kapitel 15 Logistik og Lagerteori
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
Rundvisning i BLÜCHER produktion
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
ERP og BPR.
ERP og BPR.
DI Vendsyssel Erhvervstræf 23. Maj 2011 Peter Høy
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
28. Produktionsstyring Produktionsstyringens mål
Præsentationens transcript:

Head Lean Netværks-gruppe

Hvad er LEAN ? Lean Netværks-gruppe ABC-analyser, Boston-modellen, CIM, Dupont-model FMS-systemer, Hawthorne-undersøgelser, JIT-konceptet Kanban, Make or buy, MRP, OPT, Push or Pull-systemer, Scientific Management, SMED-metoden, snebold-effekten, SWOT-analyser, PEST-analyser,Taylorisering, Time Based Management,Total Quality Management, Værdikæde modellen, Human ressource Management, NLP (Neuro Lingvistisk Programmering),”Den lærende organisation”, JCIT, Double-loop learning, Kaizen……. Ledelse, effektivisering eller rationaliserings modeller ??

Lean Netværks-gruppe Scienticfic Management (Taylor; 1859-1915) : Individuelle færdigheder Arbejdsdeling Tidsbesparelse Produktivitet (effektivisering) Udvikling af maskiner Omkostninger Effektivisering = Rationalisering + Økonomisering + Indlæringsevne Antal pr. serie

Lean Netværks-gruppe Hvad er “Lean” ud fra Wikipedia: Lean eller Lean produktion (en: Lean Production eller Lean Manufactoring) er en forretningsfilosofi der er opstået på Toyota-fabrikkerne i 1960'erne.[1] Filosofien har klassisk taget udgangspunkt i produktionsopgaver der løses i faste og mekaniske processer. Det vil sige samlebåndsarbejde, automatiseringer, og intern struktur. Oftest er det også ovennævnte der refereres til når danske virksomheder, både private og offentlige, implementerer LEAN i håbet om at kunne forenkle og effektivisere produktionsprocessen

Centrale "Lean"-begreber: Lean Netværks-gruppe Centrale "Lean"-begreber: Cyklustid Tiden for et produkt gennemløber en proces, målt ved observation. Benævnes også som den tid, det tager en operatør/automat/robot at gennemløbe alle arbejdsfunktioner før disse gentages. Værdiskabende tid Den tid der bruges på forædling af produktet, som kunden betragter som værende værdiskabende, og er grunden til at kunden vælger det produkt frem for et andet. Også betegnet som de operationer, kunden er indstillet på at betale for. Ikke værdiskabende tid Er transport, funktioner og egenskaber som kunden ikke kommer til at benytte samt kontrol (i nogen grad), reparationer mm. Gennemløbstid Den tid det tager for et produkt at bevæge sig gennem en hel proces eller værdikæde. Tiden omfatter alle tider i forbindelse med håndtering og ventetider . Om der vælges en proces, værdikæde eller produktets livscyklus afhænger af værdikædetegningen[2] Som tommelfingerregel gælder følgende: Værdiskabende tid < Cyklustid < Gennemløbstid

”Lean Koncept” Lean Netværks-gruppe I dag er ”Lean Konceptet” en smule udvandet, idet ordet ”Lean” ikke udelukkende anvendes i forbindelse med produktions- og logistik opgaver, men derimod om alle organisations områder inden for forskellige ledelses og effektiviserings aktiviteter.

Moderne ”Lean Koncept” Lean Netværks-gruppe Moderne ”Lean Koncept” Moderne ”Lean” binder hele værdikæden sammen. Kilde: Værdikæden Frit efter Porter Men i stedet for at fokusere på hele værdikæden, vælger organisationer ofte at koncentrere på fokusområder.

Moderne ”Lean Koncept” Strategisk og Innovativ effektivisering Lean Netværks-gruppe Moderne ”Lean Koncept” Strategisk og Innovativ effektivisering Nøgleord: Økonomi Proces Strategi Teknologi HR Management Kultur Globalisering Rationalisering Effektivisering Innovation Ledelse Etc. Organisation Strategisk Taktisk Operationel

Strategisk Lean Lean Netværks-gruppe Strategi I dag vælger virksomheder ofte en strategi som matcher og sikrer den fremtidige overlevelse på det globale marked. Da organisationerne er nødsaget til at være dynamiske for at tilpasse sig markederne, analyserer man ofte virksomhedens virkeområde og værdikæde for at udvælge ét fokusområde.

Strategisk Lean Lean Netværks-gruppe Skrædder syet Lean Koncept Når fokusområdet er lokaliseret vælges et ”skrædder syet Lean Koncept”, som passer helt nøjagtigt til virksomhedens behov. Dog er der forskellige konsulentvirksomheder, som har specialiseret sig såkaldte ”skræddersyede løsninger”. Dette er ofte et fast program, som bliver modificeret til den enkelte virksomhed. Som nævnt tidligere kan fokus områderne f.eks tage afsæt i: Struktur, Teknologi, strategi, HR Management, Kultur, Globalisering, Effektivisering, Innovation, Ledelse, Transport, logistik, kvalitet, produktion, salg, marketingindkøb, administration, etc. Med samme mål: Strategisk og innovativ effektivitet.

Lean Netværks-gruppe Spørgsmål !!

Lean Netværks-gruppe Tak for i dag !!