Børn, udeskole og sundhed i naturen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Trivselspolitik på Løsning Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læsning..
Et væksthus for børn og voksne
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Folkeskole-reformen August 2014.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Skolereformen Overordnede mål:
Udeskole – indspark til hvordan
Skolereform august 2014………………
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Jeg støtter barnet ved:
Velkommen til fyraftensmøde Dalgas- og Rønbjergafdelingen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Folkeskolereform Version 1.0
Inspiration til reformarbejdet
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
”Udeskole, faglighed og læring i praksis”. Udeskole (NO) ”Udeskole er en arbejdsmåde hvor man flytter dele af skolehverdagen ud i nærmiljøet. Udeskole.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Præsentation af forårs-sfo
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Udeskole på Grønhøjskolen
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Den glade skole på bjerget.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Børn, udeskole og sundhed i naturen Temadag om sundhed i naturen 14.03.2012 Malene Bendix, biolog og koordinator for Skoven i Skolen og Udeskole.dk.

Kort om Skoven i Skolen Skoven i Skolen blev sat i gang i 1999 af: Dansk Skovforening Friluftsrådet (Skov og) Naturstyrelsen Træ Er Miljø Undervisningsministeriet. Skoven i Skolen ruster lærerne til selvstændigt at flytte skolens fag ud i skov, natur og kultur. Skole – skov – skole

Hvad er udeskole Definition – UdeskoleNet 2008: Udeskole er pædagogiske arbejdsformer, hvor undervisningen regelmæssigt foregår udenfor skolens mure. • Tilegnelse af viden, færdigheder og holdninger skabes gennem oplevelser, handlinger, dialog og refleksion • Undervisningen kan foregå i skolens nærmiljø, i naturen, i samfundslivet og i kulturelle institutioner. • Skolens fag kan aktiveres i en integreret undervisning, hvor undervisningen ude og inde har nær sammenhæng. Udeskole ________________________________ Udeundervisning Udeskolebørn fra Gl. Rye skole

Udeskole i Danmark 2007

Faste rammer men mange forskellige former for udeskole Regelmæssighed: 1 dag/uge; sommerhalvår; over middag Fast lejrplads + flere i natur & kultur Fast lærer / lærerteam Faste rutiner Odarslöv og Ugelbølle Friskole

Kortlæg læringsarenaer Skolen uden mure Skov Forældre med viden Mekaniker Landmand By Gamle Sø Fagfolk Lokal historie Hav Museer Biavler Bendt Christensen og 7. klasse børn fra Osted Friskole ”It takes a village to raise a child” Afrikansk ordsprog

Udeskolens potentiale: Giv børn viden og livserfaringer Fagfaglig tilgang Dannelsesmæssig tilgang Læseplan for fag som giver timer. Hvad skal vi lære? Vigtige oplevelser og erfaringer, som giver barnet mulighed for at danne sig som menneske. Gør det let at huske det lærte. Ramme: Sted + mennesker + årstid Elevers behov: socialt, udvikling, sundhed

Motivation Levende historie Besøg gamle folk. Optag deres fortællinger. Skriv ud til en bog om børn før og nu. Gadekunst Lær at strikke – og strik graffiti, som I hænger op i gaderummet. Vikingetid Bygge langhuse, smede, flette læder, bål, bålmad. Cykelværksted Lær at lappe, smøre, skifte kæde, pimp din cykel, lav cykelbane, løb, kunst, matematik, lær at cykle i byen. Fisk Rense + dissekere, planke, spise en fisk. Snitte fiskestang + fiske Krig Hvad er krig? Undersøg København som fæstningsværk. Danmark i krig

Hvorfor udeskole – nu ? Børneliv i institutioner 1975: 7 – 10.000 timer 2005: 26 – 27.000 timer 16.000 – 20.000 timer mindre til at lege og udforske verden alene og sammen med forældre. Børneforsker Erik Sigsgaard, bl.a. i artiklen ”Børn, natur og læring” på udeskole.dk.

Det stillesiddende børneliv 7 timer og 37 minutter 5 – 16-åriges medieforbrug pr. dag Tendensen er stigende. På 2 år er børn og unges medieindtag steget med 1 ½ time om ugen. Tal fra Gallups Børne- og ungdomsindex, 2009 set i Søndagsavisen.

Fedme og følger Fed som barn => fed som voksen Fedme => større risiko for livsstilssygdomme diabetes 2, åreforkalkning, forhøjet blodtryk, kræft, hjertesygdomme, blindhed, impotens… Dyrt for samfund og for den enkelte (8 mia årligt 2005)

Stenalderbørn

Bevægelse er nøglen ”Det er usundt at være fed, fordi man bevæger sig mindre når man er det.” 2,5 mio års selektion for effektiv bevægelse Når vi bevæger os danner vores muskler f.eks. hormonet Interleukin 6, der holder vores kroppe stærke, sunde og slanke, men også har indvirkning på vores hjerne, så vi får lettere ved at lære og huske. (Professor Bente Klarlund Pedersen, Rigshospitalet, forsker i fedme)

Bevægelse og intelligens 1.221.727 svenske mænd til session fra 1968 til 1994 (3147 tvillingepar, 1.432 enæggede) Kondition (motionscykel) + 4 intelligenstests: Logik Sproglig Geometri og rummelighed Tekniske og mekaniske + mat og fysiske opgaver Jo bedre kondition – desto højere intelligens – også hos enæggede tvillinger Flynn effekt – stigende intelligens for hver generation – flader ud siden 2000 (spekulation). (Forskere på bl.a. Gøteborgs Universitet, 2009)

Hvad er det naturen kan ? Foto: Frank Juel, udeskolelærer, Hammerum skole Naturen har ingen intention, men er alligevel fund af udtryk Naturen er et rum, vi hver især kan tolke os ind i Det enkelte menneske vælger selv sit projekt i naturen Bjørn Tordsson i doktorafhandling: ”At svare på naturens åbne tiltale”

Naturoplevelsens mange ansigter Pædagogisk oversigt over naturoplevelsens mange forskellige elementer. (Arne N. Jordet, Nærmiljøet som klasserom)

Hvad gør naturmødet med os ”Jeg ser i disse Fjeldturene en folkeoppdragende Magt av stor Betydning. For det vi vinner der, er ikke blott bredde om Bringen og styrke i Leggene, saa vi kan bevege oss med ”norsk Anstand”, men den styrke, det Mot, den Utholdenhet, den Sikkerhet, den Snarrådighet man erhverver sig der, den følger oss ned i Dalene og fester sig i Karaktæren og hjælper oss til at stå fast og holde ut mange forhold i livet, hvor vi ellers snart ville gi tabt.” (Emanuel Meyer Mohn i DNT Aarbok, 1873, citat hentet i Bjørn Tordsson artikel på udeskole.dk)

Natur, friluftsliv og sundhed Den grønne vitaminpille Forebygger stress Lindrer smerte Styrker immunforsvar Spontan opmærksomhed (at være – hvile og eftertanke) Bedre søvn (lys => lavt melatonin niveau) Mental sundhed: sammenhæng, fred, lykke, inspiration, mindsker aggression Friluftsliv Det vi gør i naturen – gør noget ved os. Friluftslivet giver os retning og redskaber til oplevelser og aktiviteter Bjedstrup skole

Udeskole: Sundere, klogere og gladere børn

Sundere børn Børn bevægede sig dobbelt så meget på en skoledag i skoven som i skolen. Erik Mygind, Institut for Idræt, Københavns Universitet, Udeundervisning i Folkeskolen (2005)

Klogere børn Vi har 3 huskeknager: oplevelse, handling og forståelse Den personlige hukommelse Oplevelser v. sansning og aktivitet Knyttet til tid, sted og følelser. Skal kun læres en gang. Handlingshukommelse Den praktiske hukommelse Alt der udøves med kroppen – håndværk, kunst, idræt, friluftsliv.. Det der er lettest at lære ved at gøre det – og af et andet menneske (mesterlære) Semantisk hukommelse Teoretisk forståelse Faglig viden, fakta, udenadslære Alt der kan formidles med tegn og symboler Husk det du lærer: Alle 3 huskeknager skal i spil. Udeskole giver mulighed for det: Inde – ude - inde Hjerneforsker Kjeld Fredens, Når tingene taler til os, Udeskole.dk, 2006.

Gladere børn Skovdags indflydelse på det sociale klima i Naturklassen på Rødkilde skole Elever: var markant mere tilfredse med at være og lære i skoven. oplevede ude mindre støj, mindre sjusk med skolearbejde, større hjælpsomhed i forhold til inde. flere sociale legerelationer ude Oplevede ude mindre drilleri, uvenskab og kedsomhed. Erik Mygind, Udeundervisning i folkeskolen, 2005. Naturklassen på vinderskamlen

Ideer og hjælp fra Skoven i Skolen til både skoler og kommuner Viden Ude-undervisningsideer og materialer på net Bøger og hæfter Nyhedsbreve Samarbejder Kurser Netværk mm Udeskolebørn fra Rynkevangskolen og Hammerum skole