Civil ulydighed som politisk aktionsform Preben Etwil Brandbjerg Højskole d. 15. september 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Den lille Mads.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Kulturmøder og kulturforskelle
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Kulturmøder Islam – Kristendom
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
3 Historier fra det virkelige liv
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Opstandelsesfest.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Nøgler til menighedens vækst
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Demokrati & Menneskerettigheder
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
”Kaldet til kærlighed”
?.
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Livets Ord September 2009.
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Verdens 7 underværker….
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Gud trøster dem, der venter med forventning.
Samfundslære: Styreformer
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Omgangstone og kollegialitet
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Tilgivelse.
Uddrag af politiske principprogrammer
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Den barmhjertige samaritaner
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
Reformation.
Bibelen som redningsvest eller kompas? Hvordan kan man navigere efter Bibelen som voksen københavner, og hvordan kan den hjælpe os i mål?
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Præsentationens transcript:

Civil ulydighed som politisk aktionsform Preben Etwil Brandbjerg Højskole d. 15. september 2012

ET LILLE LYSBILLEDSHOW Tænk over hvad der er fælles for disse billeder

Forsvarsløs men stærk

En drøm der gjorde en stor forskel

Et fløjlsvink

Modet til at stå fast

Fra forbryder til frihedshelt

Fredelig protest med enorm virkning

En præst der stod til 20 dages fængsel

Luk – for at gi’ fri

Ubudne gæster

Hvad så vi så? •Mahatma Gandhi, Indiens kamp for selvstændighed i 1947 •Martin Luther King, sortes borgerrettigheder i 1960’ernes USA •Václav Havel, fløjlsrevolutionen i Tjekkoslovakiet i 1989 •Demonstrationerne på Den Himmelske Freds Plads i Kina 1989 •Nilson Mandela og en fredelig overgang til sort flertalsstyre •Tibetanske munkes protestmarcher i 2007 mod kinesiske overgreb •Leif Bork Hansen, hjalp med at 29 afviste serbiske asylsøgere kunne gå under jorden. Fik først en dom på 20 dages fængsel, men blev omstødt til dagbøder ( ) •Luk lejr aktionen i 2008 •Udvisning af afviste iranere fra Brorson kirke 2009

ER CIVIL ULYDIGHED FORENELIGT MED DEMOKRATI?

Kan alt henregnes til civil ulydighed? •Skrevet af Ole Sparrevohn i JP d. 7. Sept •”Hvor er det befriende, at der stadig findes danskere, der ikke bare er politisk ukorrekte, men beredte til at begå civil ulydighed over for åbenlyst urimelige tiltag fra vores uduelige regering. •Hermed hentyder jeg til dit formandskab for Bæredygtigt Landbrug, der er imod randzoneloven, der dikterer en 10 meters dyrkningsfri bræmme ved vores vandløb”

Definition? •Der findes mange definitioner, men de drukner ofte i filosofiske tåger •Så her er mit bud: •Fælles for CIVIL ULYDIGHED er, at det handler om, at man er villig til bryde visse love uden at gribe til fysisk vold, samtidig med at man accepterer, at konsekvensen kan blive fængselsstraf

Kernen i civil ulydighed • Martin Luther King, Letter from Birmingham City Jail, 1963: •”En, som bryder en uretfærdig lov, er nødt til at gøre det åbent, kærligt, og med vilje til at tage straffen. Det er min påstand, at det individ, som bryder en lov, som hans samvittighed siger ham er uretfærdig, og som villigt accepterer straffen ved at komme i fængsel for at skærpe samfundets bevidsthed med hensyn til dets retfærdighed, det udtrykker i virkeligheden den højeste respekt for loven”

Betingelser for Civil ulydighed

Andre cu-aktioner kan nævnes •Overenskomststridige strejker •Oprettelse af varmestuer og lægehjælp til personer der opholder sig ulovligt i landet •Hus- og vej- besættelser •Sit downs, Love in •Fysisk blokade af fabrikker og transport • …..

Ikke alle er enige • Kaj Sørlander i Belingske Tidende d : •”Når man som borger i et demokrati begår civil ulydighed, så trodser man det demokratiske flertal” •”Det skærer imod enhver moralsk retfærdighedssans at se velstillede være villige til at begå civil ulydighed for at gennemtvinge en liberalisering af asylpolitikken, hvis konsekvenser ikke først og fremmest bæres af dem selv, men af de svageste”

Terror eller aktiv demokrati? •Et synspunkt er, at det er at sammenligne med terror: ”Ekstremismen tager til. Flere og flere mener sig berettiget til at tage sig selv til rette. Optøjerne på Nørrebro. Kirkebesættere. Østerild. Og ekstremismens hidtil mest sataniske fjæs nu i Norge. Det er 70’erne om igen. De næste år handler om demokratiets og retsstatens klippegrund. Nok er nok. Enten er man med. Eller også imod” (Søren Pind) •Et andet synspunkt er, at det er mindretallets sidste nødråb: ” Det er mindretallets sidste desperate skridt i forsøget på at råbe magthaverne op og få dem til at lytte. Hvis man oplever noget, man mener, er dybt uretfærdigt og krænkede, så er det kun med til at udvikle demokratiet, at man handler” (Toni Liversage)

Demokrati og Civil ulydighed • Hal Koch, Hvad er Demokrati (1945)? •”Ofte har man - til skade for demokratiets anseelse betragtet selve afstemningen som det væsentlige. Var en ting blot vedtaget ved afstemning, var der ingen tvivl om dens berettigelse. Så var demokratisk set alt i orden. Så let går det imidlertid ikke. Ellers ville der ikke - demokratisk set - være noget at bebrejde nazismen i Tyskland, og der findes adskillige stater, hvor enhver afstemning, hvis den da overhovedet er mulig, ville medføre et rent autoritært styre. Værre er det imidlertid, at man ud fra denne overvurdering af "afstemningen" næsten med indre nødvendighed tvinges over i den konsekvens, som mere end noget andet har bidraget til at bringe demokratiet i vanry, nemlig den påstand, at det altid er flertallet, som har ret. For enhver, der tænker sig lidt om, er dette jo en uhyrlighed"

Sidste mulighed – også i et demokrati •Civil ulydighed sætter ikke spørgsmål ved retsstaten og folkestyret som sådan. Formålet er ikke at nedbryde den demokratiske stat, men som mindretal at påpege, at respekten over for ens samvittighed i visse situationer står over respekten for loven •Civil ulydighed er sidste udvej, når andre muligheder er udtømte, fx oplysning, læserbreve, foredrag og demonstrationer •Piet Hein: ”Vil du ændre på verden med held, begynd i dens centrum, begynd med dig selv”

Den barmhjertige samaritaner (Lukas kap. 10, vers 25-37) •Barmhjertighed kan ikke opdeles i lovlige og ikke lovlige handlinger. Medfølelse melder sig spontant i en given situation, uden at man har villet det, eller har besluttet sig for det. Samaritaneren, der for øvrigt var forhadt af datidens magthavere, gjorde dét som hverken præsten eller tempeltjeneren, mente loven eller sædvanen krævede – nemlig at vise barmhjertelighed over for en mand, der var blevet voldeligt overfaldet. Det hører med til historien, at den overfaldne i forhold til datidens religiøse opfattelse var kommet i en selvforskyldt situation. Det var så at sige hans egen skæbne, og dermed hans eget ansvar. Derfor handlede både præsten og tempeltjeneren, som de gjorde. •Fortællingen siger altså noget om retfærdighed. Det retfærdige viste sig at være det uretfærdige, mens det uretfærdige var det retfærdige. Hjælp til et menneske i umiddelbar nød kræver ingen lov. Det være over for den syndige, den urene, den fortabte eller den fremmede.

Konflikt mellem lov og samvittighed •Under Brorson-aktionen i 2009 blev Leif Bork Hansen af DR bl.a. spurgt, om han fortrød sine handlinger 11 år tidligere. Til det svarede han: ” Nej bestemt ikke. Men vi kommer ud til en kant, hvor problemet er, at man kommer i konflikt med samvittighed og landets love”. Og senere sagde han: ” - Vi er kun det som staten gør os til. Det er vigtigt, at vi ikke overskrider den grænse, hvor man ikke længere behandler andre som et menneske, men snarere som et dyr”

Vil du vide mere…..

Men protestér…

… og hold fanen højt

Tak for opmærksomheden