Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Medicinpædagogik set fra et brugerperspektiv
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
Psykoedukation til unge i OPUS
Idræt - også for sindslidende
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom).  Film  Dias  Spørgsmål og svar  Opgaver  Varighed: 1 time.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Får vi D-vitamin nok? Hvem skal behandles og hvorfor?
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Mere viden, klare retningslinjer, mere kontrol
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Aftrapning af benzodiazepiner og cyklopyroloner
Samarbejde mellem RHP og socialpsykiatriske botilbud i KK vedr
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
. Vejledning til udfyldelse af screeningsskema og sundhedskort Bemærk: trin 3 og 4 i algoritmen side 14 udføres kun på afsnit P202, P402 og P601. Screeningskema:
Type 2 Diabetes Sociale forhold Emne: Sociale forhold Formål
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Type 2 diabetes Senfølger
Tema: Depression – Hvad er det
Følge- Op.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Kliniske retningslinjer!
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Medicinering af beboere på botilbud
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Dan Zielke og 1.
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Seksualitet og hjertesygdom
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
Psykoedukation til patienter mes bipolar affektiv sindslidelse
Årskursus for Gastroenterologiske sygeplejersker i Kolding 2010
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
De følsomme unge sind, som alle fik stjålet modet. For vore børn, de sov ind med hjernemedicinen i blodet - sig at det ikke er sandt! Vi græder så mange.
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Smertestillende medicin Særlige forhold og gode råd
Vejledninger, Guidelines, Behov for mere kontrol? Christiansborg 8. maj 2012 Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København.
Alkemøde Kortlægning af lægemiddelrelaterede problemer hos: +65 årige brugere af antipsykotika på plejehjem og i hjemmeplejen I Allerød, Hillerød.
Hospitalsenheden VEST Medicingennemgang – det skal vi have styr på.
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Rationelle besparelser Møde for Regionale Lægemiddelkonsulenter 6. Oktober 2009.
temamøde om rationel farmakoterapi psykofarmaka
Psykoedukation skizofreni
Psykoedukation skizofreni
Psykofarmaka Psykiatrisk farmakologi kapitel 28 samt kopieret vedlagte materiale.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 3 – Medikamentel behandling af skizofreni Undervisere:
TEMAMØDE OM RATIONEL FARMAKOTERAPI PSYKOFARMAKA 2016.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
Psykoedukation skizofreni
Aftale format – Use cases
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Psykofarmaka Bivirkninger
Metoden fælles beslutningstagning
OPFØLGNING PÅ EGENKONTROL JUNI 2013
Præsentationens transcript:

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Cand. pharm Medicinsk superbruger Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Jeg har fået medicin i 12 år. Jeg har prøvet over 36 forskellige lægemidler Antipsykotika Antidepressiva Stemningsstabilisserende medicin Benzoediazepiner Sovepiller Foreslået nikotinpræparater mod sult Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Hvad ved vi om psykofarmaka: Psykofarmaka er alt sammen symptombehandling Det er svært at skille virkninger fra bivirkninger Almindelige bivirkninger er: Træthed Vægtøgning Rystesyge Mundtørhed Nedsatte intellektuelle evner Forstoppelse Men listen er meget længere Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Eksempler på alvorlige bivirkninger er: Hjertestop Blodpropper Diabetes Ændringer i blodbilledet Permanente hjerneskader Hormonelle bivirkninger Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Hvilke bivirkninger skal man også være opmærksom på, når en psykofarmaka-behandling startes: Kognitive funktioner Træthed Seksuelle problemer Svimmelhed Forstoppelse Ændret adfærd Rastløshed Ufrivillige bevægelser Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Psykofarmaka er undersøgt på rotter, og effekten på mennesker er undersøgt i korte forsøg på op til 3 måneder. Alligevel gives det som livsvarig medicin. Dokumentationen for at psykofarmaka skal gives livsvarigt er meget uklar. De nye antipskotika markedsføres på at de ikke giver permanente hjerneskader, men langtidsvirkningen kendes ikke. Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk God anvendelse af psykofarmaka er: Når vi er klar over, hvad der skal dulmes Når det bruges til symptomlindring, så brugeren kan arbejde med sig selv Når medicineringen overholder Sundheds-styrelsens vejledning om antipsykotisk behandling af personer over 18 år Når der er lagt en behandlingsplan, der tager højde for at man skal forsøge at trappe ud af medicinen fx efter 12 måneder. Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Life’s too short to be afraid So take a pill to numb the pain Robbie Williams Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Er der overhovedet grund til medicinpædagogik? Sundhedsstyrelsens Tilsynstema 2009 Behandling med antipsykotiske lægemidler på bosteder og plejeboliger http://www.sst.dk/publ/Publ2010/TILSYN/Tilsynstema/Antipsykotikabehl_plhjbosted.pdf Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Behandling med antipsykotiske lægemidler på bosteder og plejeboliger Ledelsen på alle 2138 botilbud blev kontaktet Over 1500 botilbud svarede 40 % af beboerne blev behandlet med antipsykotika af egen læge, hvilket er i direkte uoverensstemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Behandling med antipsykotiske lægemidler på bosteder og plejeboliger Journalgennemgang på 24 personers lægefaglige journaler fordelt over hele landet Journalerne blev gennemgået mhp. om der forelå: Navn på behandlende læge Behandlingsplan Plan for vurdering af effekten af behandlingen Plan for overvågning af bivirkninger til behandlingen Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Behandling med antipsykotiske lægemidler på bosteder og plejeboliger På bostederne var: 25 % af patienter i behandling med 1 antipsykotikum 37,5 % af patienter i behandling med 2 antipsykotika 37,5 % af patienter i behandling med 3 antipsykotika Patienterne fik herudover typisk fast 2-3 lægemidler samt i gennemsnit 2 lægemidler p.n. hvilket igen er i uoverensstemmelse med antipsykotika-vejledningen Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Behandling med antipsykotiske lægemidler på bosteder og plejeboliger Kun 50 % af journalerne havde oplysninger om behandlingens forventede varighed Journalerne indeholdt meget sjældent en plan for vurdering af behandlingseffekten 87 % af dem i behandling med et antipsykotikum var uden plan for vurdering af behandlingseffekten 89 % af dem i behandling med to antipsykotika var uden plan for vurdering af behandlingseffekten 100 % af dem i behandling med tre antipsykotika var uden plan for vurdering af behandlingseffekten Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Før behandling 2 uger 4 uger 8 uger 12 uger Årligt Sygehistorie + Vægt og BMI Taljeomfang Blodtryk Faste blodsukker Faste blodfedt EKG I under 25 % af journalerne var der en plan for systematisk overvågning af effekt og bivirkninger Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Behandling med antipsykotiske lægemidler på bosteder og plejeboliger Den årlige undersøgelse for bivirkninger finder kun sjældent sted. 83% fik ikke taget EKG og i 91 % fik ikke målt blodsukker/fedt. Kun i 9 % af journalerne var der arbejde systematisk med vurdering af udviklingen af bivirkningerne. Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Fordi behandlingen langt fra er optimal, er der brug for en medicinpædagogisk indsats!! Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Hvad påvirker ens handlemuligheder som bruger: Manglende viden: Virkning/bivirkninger Hvilken medicin mod hvilke symptomer Hæmmede kognitive funktioner Manglende selvtillid: Autoritetsbegrebet Pres fra omgivelserne Pres fra psykiatrien Angsten for tilbagefald Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Hvad er din rolle som hjælper i en medicinpædagogisk indsats: At respektere brugerens ønsker At lytte og støtte At skaffe viden At oversætte uforståeligt fagsprog At skabe sikkerhed for at hjælpen ikke forsvinder, selvom brugeren ønsker at gå imod anbefalinger Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Hvilke kompetencer kræves der for at støtte brugeren bedst muligt: Tillid til at brugeren er den, der ved, hvad der er bedst for vedkommende Viden/faglighed Viden om at folk kommer sig Og TRO på at alle kan komme sig Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Brug medicinen til at komme sig Søg informationer Vær varsom Tag ansvar Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk

Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk Kan man forestille sig en medicinskpædagogisk indsats uden brugersamarbejde og brugerindflydelse? Klinisk farmaceut Bertel Rüdinger bertel@rydinger.dk