E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hierarki for styringsredskaber
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Lærerprofessionen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
forældre og klassens sociale liv.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Alle børn er alles ansvar
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen

E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventninger  Hvem er vi? o Efterskolekultur blandet med o gamle dyder o Fagligt dygtigere. o Arbejdsglæde ved klare og realistiske mål. o Selvværd gennem konkrete resultater. o Klare, enkle rammer - hensyn til det individuelle o Glæde og overskud, samt ro, rum og tid o Fælles oplevelser o Yde passende modstand styret af omsorg.

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Faglig udvikling & Personlig udvikling  Trivsel o ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventninger

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Faglig udvikling  Mellem over- og under stimulation  Læring mest effektiv når den bygger på styrker  Læring mest effektiv når det er en nydelse, meningsgivende (”selvstyring”)  Mest ansvarlig ved at skabe egen situation (vil godt)  Flow ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Mål Mål  Realistiske  meningsgivende  betydning  attraktive  Fordele + fordelenes fordel ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Mål og motivation Mål Specifikt Aktivitet Hvornår, hvordan Motivation Lyst Følelse Fordel Fordeles fordel ½ maraton under 90 min Evt Copenhagen M. Vægt 73 kg Tirsdag aften Lang tur Høj Ingen modstand Nemt (vil gerne) Flow - fordybelse Opnå Glæde Tilfredshed Lykke / Glæde Belønningsstoffer Stressreducerende Ser andre problemer i lysere skær (det nok skal gå  ) Onsdag morgen Kort tur Lav Megen modstand Kræver modstandskraft Vilje og pres (skal) Undgå Frustration (undvige adfærd og nederlag) ” En røffel  ” Vigtigt: Små delmål samt at acceptere tilbagefald (når det ikke lykkes)

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Personlig udvikling  Mennesker tænker og tænker over det de tænker  Piger, drenge  Håndterer modgang, (indre) krav og valg  Et godt liv – Opnå/undgå - Undvige adfærd, indsats  Prioriterer, beslutte  Selvværd, Selvtillid ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Trivsel  Tryghed, anerkendelse og dialog  Tilknytning og kontakt (psykisk og fysisk)  Set, hørt og respekteret  Tydelige rammer – enkelhed og ro  Venner og kærester  Individuelle krav  Vi er ikke perfekte, men vi gør os umage Positiv psykologi  Der er intet galt ved mennesket som ikke kan kureres ved det der er godt ved mennesket  Fremme styrker ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n  GENERELLE TRÆK VED:  SAMFUNDET  FAMILIEN,  NUTIDENS UNGE ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL PÆDAGOGIK Tro på konflikter kan give udvikling - skabelse af et læringsmiljø som præges af åbenhed, ærlighed, disciplin, nærhed og tillid Mulighed for ro og fordybelse Skabe vinder(elev) /vinder(forældre) /vinder(lærer) situationer Ny organisering (ikke en lærer, en klasse, et rum, en time) Fokus på fremtid frem for fortid – energien/tid lægges i løsningstiltag (handling) frem for i beskrivelser af ”problemerne ” (tanker, følelser) – de ændrede handlinger vil i stedet føre til nye tanker og følelser Krav / udfordringer skal række mod næste udviklingszone / realistiske krav. Behov for differentiering, individuelle hensyn, elevinddragelse samt opfølgning og respons  Klassen er ikke længere det naturlige omdrejningspunkt. KRAV TIL PÆDAGOGIK Tro på konflikter kan give udvikling - skabelse af et læringsmiljø som præges af åbenhed, ærlighed, disciplin, nærhed og tillid Mulighed for ro og fordybelse Skabe vinder(elev) /vinder(forældre) /vinder(lærer) situationer Ny organisering (ikke en lærer, en klasse, et rum, en time) Fokus på fremtid frem for fortid – energien/tid lægges i løsningstiltag (handling) frem for i beskrivelser af ”problemerne ” (tanker, følelser) – de ændrede handlinger vil i stedet føre til nye tanker og følelser Krav / udfordringer skal række mod næste udviklingszone / realistiske krav. Behov for differentiering, individuelle hensyn, elevinddragelse samt opfølgning og respons  Klassen er ikke længere det naturlige omdrejningspunkt. ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL LEDELSEN Viden om / tæt på dagligdagen Sparring med lærerne om undervisning m. m Sikrer arbejdsbetingelser (ro. rum, tid, tillid og tryghed). Medarbejderens personlige potentiale medtænkes i udviklingen. Skabe klarhed omkring fælles mål. Medarbejderne har klare billeder af den skole, de skal identificere sig med. Der opbygges offentlige og fælles visioner for skolens udvikling. Turde gå forrest eller bagerst. ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL ELEVERNE  Åbenhed, ærlighed, ville dialog  Tilvalg og disciplin  Frihed og ansvar – rettigheder og pligter  Arbejde med egen rolle og arbejdsvaner  Stille krav og mål for egen læring. (aktiv medspiller)  Opfatte voksne som medspillere  Ikke sammenligne sig selv med andre, men med sig selv  Accept af uenighed kan føre til noget positivt ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL FORÆLDRE  Tillid, krav, opfølgning, involvering i eget barn og dets skolegang og pligter i hjemmet nødvendig  Åben og ærlig kontakt med skolen og tillid til denne.  Tro på problemer kan løses gennem dialog.  Undgå alliancer med barn eller lærere ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag Forventninger Det er frivilligt at gå i 10. klasse. Når du tilmelder dig 10. klasse er du selv med til at sammensætte din undervisning ud fra dine behov og interesser. Som elev har du frihed under ansvar. Skolen bliver kun et rart sted, hvis du involverer dig og yder dit bidrag ved f.eks. at være medarrangør af elevfester, idrætsstævner og kulturelle arrangementer eller andet, hvor du i samarbejde med dine kammerater kan gøre skolen til et levende, attraktivt og rart værested. Som elev har du frihed under ansvar. Skolen bliver kun et rart sted, hvis du involverer dig og yder dit bidrag ved f.eks. at være medarrangør af elevfester, idrætsstævner og kulturelle arrangementer eller andet, hvor du i samarbejde med dine kammerater kan gøre skolen til et levende, attraktivt og rart værested. Visse rammer og værdier er indiskutable. Vi tolererer ikke mobning, selvbestaltet flekstid, manglende forberedelse eller andre demotiverende forhold. Visse rammer og værdier er indiskutable. Vi tolererer ikke mobning, selvbestaltet flekstid, manglende forberedelse eller andre demotiverende forhold. Du skal være glad for at komme i skole, og du skal sørge for at andre også kan være glade.

E g e s k o l e n E g e s k o l e n Vi glæder os til at se Jer igen  Husk at følge med på vores Hjemmeside Vi glæder os til at se Jer igen  Husk at følge med på vores Hjemmeside ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventninger