Skoleparathed. Hvad er det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Skoleparathed.
Lærings- og praksisfortællinger:
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Er mit barn klar til skolestart ?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Velkommen til informationsmøde
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Velkommen til informationsaften
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
•Velkomst og præsentation • Skolens profil • At gå i børnehaveklasse • Struktur i SFO • At gå i SFO • Praktiske oplysninger • Tak for i aften.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Fortællinger fra kanten
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Skoleparathed Sunds skole.
Velkommen til skolen ved Bülowsvej & SFO Thorvald
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Præsentation af forårs-sfo
Torben og Maria Karakteristik.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
NYE BØRN I BØRNEHAVEN.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Velkommen til Skolen ved Sundet
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Livets Ord April 2018.
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Den glade skole på bjerget.
Forventninger til jer forældre
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Skoleparathed. Hvad er det? Barnet er skoleparat når det selv stræber efter: at være kompetent, dvs. at kunne og vide noget at kunne selv og opnå selvstændighed at kunne skabe social tilknytning, at være sammen med andre og at vise omsorg for andre

Skoleparathed. Hvad er det? 1. Barnet kan forstå og gribes af en opgave stillet af andre 2. Barnet kan leve sig ind i, hvad andre siger og gør 3. Barnet begynder at kunne anlægge et lidt bredere perspektiv 4. Barnet har udviklet et vist mål af social kompetence 5. Barnet er til dels selvhjulpen

Skolestart nu Vente et år Kan let koncentrere sig og lytte til oplæsning, klippe, tegne og kigge i bøger. Forstå en kollektiv besked. Forstå og bruger selv benævnelser på alle almindelige genstande og begreber. Kan forstå forskellige tidsperspektiver —i morgen, i næste uge i går o.s.v. Er følelsesmæssigt robust. Kan som regel klare småkonflikter med kammeraterne uden at bede om voksenhjælp. Er vant til at omgås andre børn og har gode kammerater i børnegruppen. Behøver ikke have opmærksomhed hele tiden, når flere er samlet, men kan godt vente og lytte, imens andre taler. Har en velafbalanceret kontakt med voksne—ikke klæbende og ikke meget sky. Er let afledelig og har alt for meget ”krudt” til at lytte til oplæsning, klippe, tegne eller kigge i bøger. Skal have korte, konkrete beskeder, som er bundet til situationer her og nu. Har et lille sprog med ultrakorte sætninger og ganske få ord. Har et vældigt temperament og ryger ofte ud i konflikter med andre børn. Er sårbar og usikker. Har svært ved at få venner. Vil helst være i centrum, når flere er samlet. Kan sjældent vente og lytte, når andre taler. Er temmelig sky overfor fremmede voksne—eller det modsatte: vil hele tiden i kontakt. Er et glad legebarn, som stadig får masser af udfordringer i børnehaven.