Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Verden ind i undervisningen
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
Evalueringskriterier for artikel
Dataindsamling og kildebearbejdning
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Kvantitative metoder
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.
At identificere resultater og skrive etnografi
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Kulturanalyse i teori og i praksis
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Konference om Almen Studieforberedelse
Teori, metodologi og metode
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Validitet og reliabilitet
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Formalia ved opgaveskrivning
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Validitet og reliabilitet
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Videnskabsteori og metode
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Formidling 22. Oktober 2007.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
SKABELON.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Naturvidenskabelig metode
Præsentationens transcript:

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde Ulla Thøgersen

Videnskabsteori – tre perspektiver Videnskabsteori som disciplin: - Videnskabshistorie, videnskabssociologi, videnskabsetik, videnskabsfilosofi etc. ”Fagets videnskabsteori”: - videnskabsteori knyttet til bestemte fagtraditioner og faglige problemstillinger. Anvendt videnskabsteori - videnskabsteori i anvendelse ved konkrete forskningsaktiviteter

Videnskabsteori og videnskab Videnskabsteori ------------------------------- Videnskab Metavidenskab: Genstandsfelt reflekterer over karakteren af Problemstillinger, videnskab, dens genstande og teoridannelser, metoder fx. ud fra følgende empiriske spørgsmål: undersøgelser. Hvad er viden? (vidensgenerering) Hvordan skabes viden? Hvordan kan vi vide at vi har sand viden? Kan vi have sand viden?

Hvorfor videnskabsteori? I støder på teorier og undersøgelser i kurserne – skal vi blot godtage dem? Og hvis ikke, hvordan skal vi så vurdere dem? Hvad er en ”god” teori? Projektarbejdet er en akademisk genre, hvor I skal producere nye erkendelser, ikke blot gentage. Projektet skal overholde krav til videnskabeligt arbejde, men hvad vil det sige? Hvilke kriterier skal I stræbe efter?

Diskussion Hvad er videnskabelig viden? – i modsætning til ikke-videnskabelig viden? I kan evt. relatere det til kriterier I vil forsøge at leve op til, når I skal skrive projekt.

Et muligt svar En begrundet og reflekteret viden. Det er ikke: - fordomme, lommefilosofi, kaffebordssnak. Men hvordan begrunder man sin viden?

Projektarbejde som videnskab I undersøger et udsnit af noget virkeligt (et bestemt praksisfelt). Mål i jeres projekt er sand erkendelse af udvalgte forhold i dette praksisfelt (altså viden om) I anvender metoder og teorier som redskaber til at komme til en erkendelse

Videnskabsfilosofi – mulige refleksionsområder i videnskaben Ontologiske præmisser (virkelighed): Videnskab har et bestemt genstandfelt, hvilken karakter har dette felt og dets genstande? Det vil sige: hvilken basis har feltets genstande i virkeligheden? (fx. idealisme, materialisme, realisme) Erkendelsesmæssige præmisser (sandhed): Videnskabens mål er sand erkendelse, men hvordan erkender vi? Hvad er kilden til vores erkendelse, hvordan erkender vi at noget er sandt, og er der grænser for vores erkendelse? (de tre g’er: genese, gyldighed, grænser). (fx. rationalisme, empirisme). Metodiske præmisser (redskaber): Videnskaben anvender forskellige redskaber i sine aktiviteter, for eksempel teorier og metoder, men hvordan tillader disse redskaber os at komme til en sand erkendelse om vores genstand?

Læring som noget virkeligt Ontologisk præmis: Hvordan skal vi forstå læring som et fænomen i virkeligheden? - Er læring f.eks. identificeret ud fra et intrapersonelt, interpersonelt eller kontekstuelt perspektiv, altså fx. som adfærd eller et kognitivt, kommunikativt eller socialt fænomen? Her giver læringsteorier forskellige bud.

Erkendelse af læring Erkendelsesteoretisk præmis: Hvilke kilder til erkendelse kan vi tage afsæt i, dvs. hvilke belæg for erkendelse er der? Kan vi f.eks. se læring direkte eller skal vi fortolke læring og ud fra hvad?

Metoder til at studere læring Metodisk præmis Hvilke metoder kan vi bruge til at studere læring? Skal vi studere adfærd ud fra observationer for at se efter læring eller tegn på læring, skal vi interviewe for at orientere os mod en forståelse af den enkeltes oplevelse af læring? Skal vi lave spørgeskemaer for at teste hypoteser om hvordan læring har fundet sted? Svaret afhænger af hvordan vi identificerer læring som fænomen og hvilke erkendelseskilder vi har til viden om læring.

Videnskabsteori og metode Kan I være sikker på at I undersøger det I siger I undersøger? Reliabilitet (pålidelighed): er metoden korrekt anvendt i forhold til genstandsfelt? Validitet (gyldighed): anvender man metoden til at undersøge dét man også siger man vil undersøge? Hvad er det for nogle data vi får ud af metoder? Hvilke begrundelser er nødvendige for at argumentere for en viden om læring ud fra en bestemt metode?

Argumentation som begrundelse – Toulmins argumentationsmodel Belæg Påstand Hjemmel Påstand: det der argumenteres for (konklusion) Belæg: dokumentation som støtter påstanden (det konkrete) Hjemmel: et generelt accepteret synspunkt som forbinder belæg og påstand (det generelle)

Eksempel på en argumentation Det fungerer godt at bruge sidemandsoplæring i virksomhed X i oplæring af nyansatte, fordi der er mulighed for, at den nyansatte hurtigere kan komme ind i virksomhedens rutiner, når den erfarne medarbejder formulerer praksisfællesskabets tavse vaner for den nyansatte. Påstand: det fungerer godt at bruge kollegial supervision. Belæg: den nyansatte kan hurtigere komme ind i rutiner, når den erfarne medarbejder formulerer de tavse vaner i virksomheden (implicit: disse vaner ville ellers forblive tavse). Hjemmel: (implicit) det er generelt sværere at sætte sig ind i rutinerne, når de har en tavs baggrund end når de er formuleret.

Men hvad kan fungere som belæg (dokumentation)? Teoretiske udsagn (begrebsdefinitioner, givne konklusioner) Egne undersøgelser af praksisfelt (interview, observation, spørgeskema, forsøg, statistik etc.). Andres undersøgelser af praksisfelt + et kritisk og reflekteret blik Begrundet viden er også reflekteret viden.

Diskussion Hvilke umiddelbare kriterier for videnskabelighed vil I opstille set i lyset af i dag?