Ligestilling og uddannelsesvalg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Fortællinger fra kanten
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Opgaver om omsorgssvigt
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Børns omsorgssituation og trivsel
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Ligestilling og uddannelsesvalg
Børn og unge med handicap siger deres mening
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
7. klasse.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Præsentationens transcript:

Ligestilling og uddannelsesvalg Forældreaften – kort version 25 dias af Anette Wolthers 1

Tænker (forældre og) unge på det, når der skal vælges? Jeg kommer til at arbejde sammen med mit eget køn resten af livet? Kan der ved at vælge køns-utraditionelt være et væld af jobmuligheder, som jeg ikke har tænkt på? Hvad ved jeg om lønniveauet i den uddannelse, jeg vælger? Kan min uddannelse føre til, at jeg får et lederjob, når jeg er klar til det? 2

Derfor er forældrenes bevidste vejledning af de unge vigtig! Undersøgelser viser, at forældres uddan-nelses-niveau og arbejdsfunktion har betydning for deres børns valg af uddannelse. Derfor er det særligt vigtigt som forældre at være opmærksom på, om det er hen-sigtsmæssigt for ens søn eller datter at gå i fars eller mors fodspor? 3

Som far - så søn Som mor - så datter: Kønnet har stor betydning Jo højere stilling en far har, jo større er sandsynligheden for, at sønnen tager en lang videregående uddannelse Jo højere stilling en mor har, jo større er sandsynligheden for, at datteren tager en lang videregående uddannelse 4

De unge vil have og får vejledning fra forældrene 60-70 pct. af de unge siger i forskellige undersøgelser, at de har fået de vigtigste råd af forældrene, da de skulle vælge uddannelse Den unge pige og dreng taler begge med moren om deres fremtid Drengen taler også med faren Pigen taler kun med moren – og ikke meget med faren 5

Pigers og drenges uddannelsesvalg efter 9. kl Pigers og drenges uddannelsesvalg efter 9. kl. 2003 (piger lyseblå - drenge mørkeblå) 6

Pigers og drenges uddannelsesvalg efter 10. kl. 2003 7

Unge, der ikke kommer i gang med det samme 58 pct. af pigerne og 56 pct. af drengene i 9. klasserne er ikke afklarede mht. valg af uddannelse, men går i 10. klasse En del unge (især drenge) synes, at de får mest vejledning ind i et ”bogligt” område – f.eks. gymnasiet, som ikke passer dem 8

Hvad kan forældrene gøre? Det er også vigtigt at være realistisk som forældrevejleder Før de vigtige valg: Kender du din søns/datters evner og kompetencer? Under uddannelsen: Den unge har stadig brug for din støtte på forskellig vis 9

Hvilke kompetencer har den unge? Personligt: Ansvar/engagement Slagkraft Holder løfter Er fleksibel/har humor Sammen med andre: Løser problemer/hjælper andre Kan organisere en leg eller et stykke arbejde Kan forhandle Fagligt: Skolefag Arbejde i hjemmet (fritidsjob) Fokus: teknik/systemer eller mennesker Mål og omverden: Kan sætte et mål og arbejde hen imod det Har ”antennerne” ud i omverdenen 10

Kompetencer? Man har en kompetence, hvis man kan anvende sin viden i praksis på et vist kvalitetsniveau. Ud over de 4 hovedkompetencer, der er nævnt på figuren på det foregående dias, er det også nødvendigt med kompetencer inden for: Kommunikation: Skriftligt og mundtligt Informations- og kommunikationsteknologi: F.eks. brug af PC’er Ressourcebevidsthed: Vide, hvad ting koster, tid, der medgår til løsning af arbejde, budget og regnskab Forståelse af forskellighed: At klare sig godt i et flerkulturelt miljø 11

Køn og valg? Biologi? Der er mange måder at være pige og dreng på: Ja, der er piger og drenge, men naturen har ikke bestemt alt for os, fordi vi har et bestemt køn. Det er mere traditionerne, der har sat mænd og kvinder ind i kønsopdelte uddannelser og erhverv Der er mange måder at være pige og dreng på: I dag er der ingen ydre hindringer for, at piger og drenge kan vælge den uddannelse og det erhverv, de ønsker. Der er gennem lovgivning skabt lige adgang for begge køn alle steder Den enkeltes valg er selvfølgelig betinget af egne evner – og plads på uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarked 12

Hvorfor er køn og valg vigtigt? 1. Samfunds- og arbejdsmarkedsfaktorer: Kønsarbejdsdelingen er den største enkeltårsag til lønforskellen mellem mænd og kvinder. Der er i dag omkring 13-17 pct. forskel på kvinders og mænds løn. Flaskehalsproblemer opstår, når kun det ene køn beskæftiger sig med et givent område Fleksibiliteten på arbejdsmarkedet gøres vanskelig, når nogle fag opfattes enten som ”mandefag” eller ”kvindefag” 13

Hvorfor er køn og valg vigtigt? 2. Kan du som forælder være med til at rykke ved din søns eller datters forestilling om kønsbestemt uddannelsesvalg ved at inddrage dem i nogle uvante arbejdsroller? Vi vælger ofte ud fra hvad vi kender til og har succes i Vil du f.eks. opfordre din søn til at passe børn? Vil du f.eks. opfordre din datter til at lappe cykel? 14

Hvad tænker de unge? Er det noget i retning af: Jeg vil gerne være normal, men også et helt særligt og spændende individ Bliver mine ”utraditionelle ideer” viftet væk af forældre og vejledere som kugleskøre? Bliver min vejleder og mine forældre sure, hvis jeg kommer med nogle forslag, der ikke er ”normale” for mit køn? Har jeg selv nogle forestillinger om, hvad der er ”passende” for en pige eller en dreng? 15

Hvad skete der ved skolestarten Hvad skete der ved skolestarten? – forskellige starthuller… Forskellige succesoplevelser med skolen Pigerne var almindeligvis klar til at lære, men fik måske ikke det optimale ud af deres læringspotentiale – dvs. de kan lære mere og hurtigere end de faktisk kommer til i fællesundervisningen med drengene Drengene fik på samme alderstrin ikke støtte til: Deres tidlige sprog- og læsevanskeligheder Deres senere udviklede koncentrationsevne Deres større behov for kropslig udfoldelse Når vi skal vælge uddannelse og erhverv følger vi almindeligvis sporet fra vore succesoplevelser! 16

Det er ikke altid, at kønnet gør en forskel Men disse forskelle i udvikling tages der ikke hensyn til i skoleforløbet; det er altså også svært, da de forskelle, der er mellem kønnene er mindre end variationerne inden for samme køn!! Så vi står endnu engang ved en position, hvor vi (og lærere og vejledere) må se individuelt – og uden kønsfordomme på vore børn 17

Generelt om piger og deres behov Pigernes hjerner er (også) skabt til indlæring af sprog og matematik Men belønner vi oftere pigerne for: Nærhed/omsorg Evne til at vente Tage hensyn til andre Samarbejde? dvs. udvikling af de sociale færdigheder Skal forældrene ikke også rose pigerne for deres faglige færdigheder – eks. sprog- og matematikkundskaber? Når vi skal vælge uddannelse og erhverv følger vi almindeligvis sporet fra vore succesoplevelser! 18

Når vi skal vælge uddannelse eller erhverv, følger vi almindeligvis sporet fra vore succesoplevelser! Hvor mange succesoplevelser får piger på det matematisk-fysiske område? 19

Hvad har drengene behov for? Nogle har svært ved at koncentrere sig i de første år i skolen –15 minutter ad gangen er en hård prøve Nogle drenge synes, at skolen er en pestilens (i starten eller gennem hele skoleforløbet?), som kun giver nederlag og utilstrækkelighedsfølelse, fordi de får skældud for deres uro. Drenges hjerne er (også) skabt til indlæring, sprog og matematik, men de har behov for at bevæge sig og synge, mens de lærer. Skal forældrene sørge for, at drengene får deres fysiske behov dækket – og rose dem for deres fysiske præstationer? Når vi skal vælge uddannelse og erhverv følger vi almindeligvis sporet fra vore succesoplevelser! 20

Når vi skal vælge uddannelse eller erhverv, følger vi almindeligvis sporet fra vore succesoplevelser! Hvor mange succesoplevelser får drenge på social- og sundhedsområdet? 21

Mænd og kvinder er sjældent fagkolleger 50 pct. af kvinder og mænd er ansat i stillinger med mere end 80 pct. af det ene køn i pågældende stillingstype. 15 pct. af kvinder og mænd er ansat i stillinger, hvor der er 40-60 pct. af det modsatte køn 22

Uddannelser, hvor drenge er i mindretal 2003. Procent Pædagog (EUD): 10 pct. Lærer (VU): 27 pct. Sundhed (EUD): 4 pct. Sundhed (VU): 16 pct. Humanistiske uddannelser (VU): 32 pct. Service/handel/kontor (EUD): 33 pct. Sprogligt gymnasium: 23 pct. hhx: 40 pct. 23

Uddannelser, hvor piger er i mindretal 2003. Procent Bygge- og anlæg (EUD): 3,0 pct. Industri (EUD): 14,0 pct. Jordbrug/levnedsmiddel (EUD): 14,3 pct. Transport (EUD): 10,0 pct. Teknik (VU): 18,0 pct. Forsvar/politi (VU): 8,0 pct. htx: 16,0 pct. 24

Tænker (forældre og) unge på det, når der skal vælges? Jeg kommer til at arbejde sammen med mit eget køn resten af livet? Kan der ved at vælge køns-utraditionelt være et væld af jobmuligheder, som jeg ikke har tænkt på? Hvad ved jeg om lønniveauet i den uddannelse, jeg vælger? Kan min uddannelse føre til, at jeg får et lederjob, når jeg er klar til det? 25