Præsentation af KVALITETSSIKRINGS- HÅNDBOG Dansk Byggeris

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af PROCESKONTROL Dansk Byggeris
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
bips konference 2011, 27. september
Regulerende lovgivning 2
Krav til informationsformidling
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Teststrategi Engrosmodellen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Udnyttelse af loftrum over 5. sals lejligheder
Det Internationale Område Studieområde 3/
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Nyborg Strand, 26. september 2011
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Præsentation af MODTAGEKONTROL Dansk Byggeris
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Teststrategi Engrosmodellen
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Præsentation af KVALITETSSIKRING Dansk Byggeris
Præsentation af HJÆLPESKEAMER Dansk Byggeris
Præsentation af MODTAGEKONTROL Dansk Byggeris
Præsentation af KVALITETSSIKRINGS- HÅNDBOG Dansk Byggeris
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Synopsis VIP3/2012.
Præsentation af PROCESKONTROL Dansk Byggeris
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Synopsis VIP13 HH3.
Udbudsmaterialet Henrik Kopp, VIA University College februar 2014.
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
7. Semester Bygningskonstruktør VIA University College Horsens
Byggeweb Undervisning BL7
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Handel med korn mellem landmænd
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Miljøcertificering på IBOS
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Navn på oplæg - Navn på oplægsholder - Dato for afholdelse af oplæg Program den 3. februar Velkomst og nyt fra grupperne - Oplæg om finansiering,
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
Mission Statens Byggeforskningsinstitut lavede i 2004 en undersøgelse af svigt i byggeriet. Ifølge denne undersøgelse beløber omkostningerne til afhjælpning.
Teknikmøde EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Mandag den kl
SRO SKRIV!.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Vejledning: selvbetjeningssystem
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Leverandørprojektering og samprojektering
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Projektnavn Firmanavn Navn på præsentationsvært
Nordiska Vägtekniske Förbundet Helsinki august 2007
Tilfredshed over hele linjen
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Informationsmøde: Udbud af anti-decubitus madrasser og special madrasser, vekseltryk/dynamisk til Region Syddanmark.
GUIDE TIL BRUGEN AF MAPPER I MINE DOKUMENTER
Digital aflevering.
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Præsentationens transcript:

Præsentation af KVALITETSSIKRINGS- HÅNDBOG Dansk Byggeris Kvalitetssikringskoncept 2008 Præsentation af KVALITETSSIKRINGS- HÅNDBOG Demo nr. 2 Oktober 2008 Udarbejdet af Dansk Byggeri v/ Niels Strange

Dansk Byggeris Kvalitetssikringskoncept består af: Kvalitetssikring Styring af arbejdsmiljøet Styring af kvalitet Styring af kvalitet og arbejdsmiljø

Kvalitetssikringskoncept Dansk Byggeris Kvalitetssikringskoncept I denne demo nr. 2 sættes fokus på: Kvalitetssikring Kvalitetssikrings-håndbog Modtagekontrol Proceskontrol Øvrige hjælpeskemaer

Kvalitetssikring Kvalitetssikring er et værktøj, for dig som håndværker/ entreprenør, til at dokumentere at arbejdet er udført i overensstemmelse med de kvalitetskrav, der fremgår af projektet. Anvender du kvalitetssikring systematisk, vil den fungere som en hjælp til at undgå misforståelser og fejl under udførelsen af byggeriet og en dokumentation af kvaliteten i det færdige byggeri.

Kvalitetssikring består af to grundelementer: Kvalitetssikringshåndbog Kvalitetssikrings-håndbogen kan hentes/downloades på www.danskbyggeri.dk/kvalitet

Kvalitetssikring består af to grundelementer: Kvalitetssikringshåndbog og Kvalitetssikringsskemaer til dokumentation Alle kvalitetssikrings-skemaer kan hentes/downloades på www.danskbyggeri.dk/kvalitet

Kvalitetssikringsskemaer: Denne demo nr. 2 omhandler udfyldelse og anvendelse af kvalitetssikringshåndbogen. Øvrige delelementer i kvalitetssikringen er dokumentationen, herunder: Modtagekontrol Proceskontrol Anvendelse af hjælpeskemaer Se forklarende anvendelse til Modtage- og proceskontrol samt anvendelse af øvrige hjælpeskemaer i hhv. demo nr. 3, nr. 4 og nr. 5.

Kvalitetssikringshåndbog: En kvalitetssikringshåndbog indeholder: Basisinformationer om byggesagen Byggesagens organisering Virksomhedens og entreprisens organisering Fortegnelse over gældende projektmateriale Resultat af procesgranskning og projektgennemgangsmøder Redegørelse for hvordan kvalitetssikringen bliver gennemført, ved hjælp af: Kontrolplan Modtagekontrol Proceskontrol Slutkontrol

Kvalitetssikringshåndbog: Du skal udarbejde en kvalitetssikringshåndbog for hver byggesag du udfører kvalitetssikring på.

Kvalitetssikringshåndbog: VIGTIGT: - Teksterne i denne kvalitets-sikringshåndbog er et forslag fra Dansk Byggeri. - Det er derfor vigtigt at den enkelte virksomhed læser teksten grundigt igennem og forholder sig til den. - Teksten kan altid suppleres, omformuleres eller reduceres som den enkelte virksomhed selv ønsker og/eller har behov for. - En kvalitetssikringshåndbog vil, når den er godkendt, blive en del af entrepriseaftalen og er der med grundlaget for den efterfølgende kvalitetssikring på sagen.

Marker på ”Vis”, og rullegardin åbnes Tryk på ”Sidehoved og sidefod” og sidehovedet bliver aktivt til at skrive i eller sætte logo mv. ind.

Eksempel Man kan her efter rette så teksten afspejler fx: - firma - sag nr. - udgave nr. - dato. Når dialogboksen er vist, er sidehovedet åbent og man kan aktivt skrive i det Eksempel

3. Når det normale skrivefelt skal gøre aktivt igen, trykkes på ”Luk” i dialogboksen

Kvalitetssikringshåndbog: I sidehovedet indsættes virksomhedens generelle tekst der efterfølgende når en sag oprettes suppleres med sagsnr. og dato. Den første udgave af en sags kvalitetssikringshåndbog er udgave nr. 1 og såfremt der sker revisioner, skal udgavenummeret også revideres.

Kvalitetssikringshåndbog: På forsiden kan indsættes firmanavn evt. i sammenhæng med et logo. Det indsættes i virksomhedens master-udgave, der efterfølgende kan kopieres til de løbende sager. Når en sag oprettes, udfyldes forsiden med: Byggesagens navn Ordre/sags nr. Entreprise Udførelsesperiode

Kvalitetssikringshåndbog: Sagsidentifikation Organisation Kvalitetssikring generelt Entrepriseaftalen Produktionsforberedelse Kvalitetssikring på sagen Kontrolplan

Kvalitetssikringshåndbog: Sagsidentifikation: Under sagsidentifikation noteres byggesagens hovedaktører. Fx bygherren, de rådgivende parter der har projekteret samt dem der skal varetage bygherrens interesser under byggeprocessen. For hver enkelt noteres: Firmanavn Adresse Post nr. og bynavn Telefon og fax Firmaets e-mail adresse Kontaktperson + mobilnr. E-mailadresse 1.1 Byggesag 1.2 Byggesags-organisation Bygherre: Arkitekt: Rådgivende ingeniør: Byggeledelse: Sikkerhedskoordinator:

Kvalitetssikringshåndbog: Virksomhedens organisation noteres på byggesagen Fx virksomhedslederen (mester eller direktør), sagsansarlig osv. 1.1 Virksomhedens navn Virksomhedsleder 1.2 Entreprise-organisation Sagsansvarlig: Konduktør: Formand: Virksomhedens sikkerhedsansvarlige Sikkerheds- repræsentant Ud over firmaets navn og adresse noteres for hver kontaktperson: Navn Kontaktperson Mobiltlf. nr. E-mailadresse

Kvalitetssikringshåndbog: Virksomhedens organisation noteres på byggesagen herunder firmanavne m. for de underentreprenører som der er skrevet underentreprisekontrakt mv. For hver enkelt noteres: Firmanavn Adresse Post nr. og bynavn Telefon og fax Firmaets e-mail adresse Kontaktperson + mobilnr. E-mailadresse Enterprisedel

Kvalitetssikringshåndbog: 3. Kvalitetssikring generelt 3.1 Formål Formålet med kvalitetssikring er at sikre den byggetekniske kvalitet – enten som konkret fastlagt for entreprisen og ellers svarende til normal god håndværksmæssig udførelse. 3.2 Kvalitetssikring Kvalitetssikringen består af en række kontroller, der hver især skal dokumentere, at virksomheden opfylder de fastlagte krav til produktets eller serviceydelsens kvalitet. Omfanget af kontroller fremgår af sagens kontrolplan.

Kvalitetssikringshåndbog: 3. Kvalitetssikring generelt 3.3 Ansvar Virksomhedsledelsen har det overordnede ansvar for entreprisens tildeling af ressourcer. Den sagsansvarlige har ansvaret for entreprisens konditionsmæssige udførelse, herunder at kvaliteten dokumenteres som fastlagt.

Kvalitetssikringshåndbog: Entrepriseaftalen: Under entrepriseaftalen kan noteres de aftalte og væsentlige dokumenter som hører til byggesagen fx Tilbud: Garantistillelse: Fællesbetingelser (FB): Tidsplan: Arbejdsbeskrivelse Tegningsfortegnelse Rettelsesblade Ref. fra projektgennem- gangsmødet Udbudskontrolplan Egen kontrolplan For hver enkelt noteres: Reference nr. Dato Evt. sideantal Evt. revision nr. og dato. Husk, skal indføjes efterfølgende

Kvalitetssikringshåndbog: 5. Produktionsforberedelse består af 2 elementer 5.1 Procesgranskning - Umiddelbart efter accept foretager virksomheden en procesgranskning af projektet. I sager med projekterings-ansvar foretages der også en projektgranskning. - Formålet med granskningen er at afdække uklarheder og/eller risiko-betonede arbejdsydelser samt miljø- og sikkerhedsmæssige problemer. - Ved sager, hvor virksomheden har aftaler med underentreprenører, sikrer virksomheden, at disse udfører en tilsvarende granskning.

Kvalitetssikringsskemaer: Spørgeskema til projekt-gennemgangsmødet. er et skema (Skema nr. 100) til at registrere de forhold man støder på under procesgranskningen af det foreliggende projekt. Forhold kan fx være tekniske uklarheder og/eller modstridende oplysninger på 2 tegninger. Det kan også være forhold som virksomheden har erfaring med kan give efterfølgende driftmæssige eller tekniske problemer.

Kvalitetssikringshåndbog: 5. Produktionsforberedelse består af 2 elementer 5.2 Kontrolplan - Procesgranskningen sammenholdt med en eventuel udbudskontrolplan danner grundlag for opstilling af sagens kontrolplan, som giver et samlet overblik over de kontroller og dokumentationen heraf, der er gældende for entreprisen. - Kontrolplanen fremlægges til bygherrens godkendelse ved et eventuelt projektgennemgangsmøde. - Hvis der ikke holdes projektgennem-gangsmøde fremsendes kontrolplanen tillige med resultatet af virksomhedens procesgranskning til bygherrens godkendelse. Der er altid mulighed for at rette eller tilføje i teksten.

Kvalitetssikringsskemaer: Kontrolplanen er et skema der opsummerer den kontrolindsats som virksomheden planlægger at udføre ved modtagekontrol i forlængelse af udbudskontrolplanen. Kontrolplan I Dansk Byggeris kvalitetskoncept, er kontrolplanen (skema 200) en oversigt over hvilke: Materialer (skema 300) modtagekontrollen udføres på. Arbejdsydelser (skema 400) der udføres proceskontrol på Bygningsdele (skema 500) der udføres slutkontrol på

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter 6.1 Styring af dokumenter 6.2 Information til medarbejdere 6.3 Modtagekontrol 6.4 Proceskontrol 6.5 Slutkontrol 6.6 Dokumentation

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter 6.1 Styring af dokumenter Ændrede tegninger, byggemødereferater m.m. sendes til kontoradressen. Det forudsættes, at alle reviderede tegninger følges af en revideret tegningsoversigt, samt at revisioner på tegningerne er tydeligt markeret. Tegningerne fremsendes i eksemplarer til firmaets kontoradresse. Kvalitetssikringsdokumenter fremlægges på byggemøder. 6.1 Styring af dokumenter Ændrede tegninger, byggemødereferater m.m. sendes til kontoradressen. Det forudsættes, at alle reviderede tegninger følges af en revideret tegningsoversigt, samt at revisioner på tegningerne er tydeligt markeret. Tegningerne fremsendes i eksemplarer. Kvalitetssikringsdokumenter fremlægges på byggemøder. Der er altid mulighed for at rette eller tilføje i teksten. 3 4

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter: 6.2 Information til medarbejdere Inden arbejdet påbegyndes informeres svende og evt. lærlinge generelt om det aktuelle arbejde og særligt om vanskelige arbejdsprocesser. Der informeres endvidere om sagens kvalitets-, sikkerheds- og miljøkrav.

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter: 6.3 Modtagekontrol Når materialerne ankommer til byggepladsen kontrolleres det, at det leverede er i den rette mængde og kvalitet i henhold til kontrolplanen. Forhold af betydning for sikkerhed og miljø indgår i modtagekontrollen, herunder byggepladsens indretning. Modtagekontrollen dokumenteres.

Kvalitetssikringsskemaer: Modtagekontrol: Alle materialer kontrolleres ved modtagelsen om de er leveret i rette mængde og kvalitet. Enkelte, særlige materialer der enten er anført i udbuds-kontolplanen eller som er væsentlige for virksomheden, kontrolleres og dokumenteres yderligere for de kontrolpunkter der fremgår af kontrolskemaet, herunder: Hvad kontrolleres Hvor meget kontrolleres Hvordan kontrolleres Hvornår kontrolleres Hvem kontrollerer

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter: 6.4 Proceskontrol Under arbejdet udføres den i kontrolplanen specificerede kontrol. Afvigelser og afhjælpning af disse foretages i henhold til aftale. Forhold af betydning for sikkerhed og miljø indgår i proceskontrollen. Proceskontrollen dokumenteres.

Kvalitetssikringsskemaer: Proceskontrol: Under udførelsen kontrolleres det, at arbejdet er korrekt og i den kvalitet som er beskrevet i udbudsmaterialet og de kontrolpunkter der er anført på proces-kontrolskemaet. I dokumentationen indgår: Hvad kontrolleres Hvor meget kontrolleres Hvordan kontrolleres Hvornår kontrolleres Hvem kontrollerer Hvor kontrolleres Eventuelle afvigelser og afhjælpning af disse foretages i henhold til aftale.

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter: 6.5 Slutkontrol Når arbejdet eller afgrænsede dele heraf er afsluttet, foretager den sagsansvarlige en slutkontrol af arbejdet. Denne slutkontrol er en intern aktivitet, men dokumentation heraf kan fremlægges.

Kvalitetssikringsskemaer: Slutkontrol - er et hjælpeskema (Skema nr. 500) til kontrol af virksomhedens egen eller underentreprenørens færdiggjorte delarbejde(r), dvs. en overflade- og funktionskontrol, før afleveringsforretningen jf. Kvalitetssikringshåndbogen pkt. 6.5.

Kvalitetssikringshåndbog: 6. Kvalitetssikring på sagen indeholder 6 underpunkter: 6.6 Dokumentation Kopi af dokumentationen for den udførte kvalitetssikring afleveres til bygherren eller dennes rådgivere efter nærmere aftale. Alle dokumenter inkl. dokumentation for den aftalte kvalitetssikring opbevares i den aktuelle ansvarsperiode.

Kvalitetssikringshåndbog: Kontrolplan Her henvises til sagens kontrolplan nr. ……… fx: Der henvises til kontrolplan 4.201 dateret 28.03.08. Bilag 1. Kontrolplanen angiver de materialer og bygningsdele som H & J Huse ApS, i overensstemmelse med udbudskontrolplanen, vores egen vurdering samt pkt. 6.3 og 6.4 i denne Kvalitetssikrings-håndbog, særligt vil kontrollere.

Kvalitetssikringsskemaer: Kontrolplanen er et skema der opsummerer den kontrolindsats som virksomheden planlægger at udføre ved modtagekontrol i forlængelse af udbudskontrolplanen. Kontrolplan I Dansk Byggeris kvalitetskoncept, er kontrolplanen (skema 200) en oversigt over hvilke: Materialer (skema 300) modtagekontrollen udføres på. Arbejdsydelser (skema 400) der udføres proceskontrol på Bygningsdele (skema 500) der udføres slutkontrol på

Kvalitetssikringsskemaer: Der er 3 hovedskemaer der er grundlæggende for kvalitetssikringen: Kontrolplan Modtagekontrol Proceskontrol Se forklarende anvendelse i demo nr.: 3. Modtagekontrol 4. Proceskontrol

Kvalitetssikringsskemaer: Supplerende skemaer: Spørgeskema til projektgennemgang Slutkontrol Afvigerapport Dagsrapport Fotodokumentationsskemaer for hhv. modtage- og proceskontrol Alle hjælpeskemaerne gennemgås i demo nr. 5.

Kvalitetssikringsskemaer: Nummerering: Dansk Byggeri har, for at sikre et overblik for den enkelte virksomhed og for at adskille de enkelte fag, opstillet et forslag til nummerering af skemaer til kvalitetssikring og arbejdsmiljøstyring. Forslag til nummerering er placeret under faneblad nr. 1.

Indhold i mappestruktur på hjemmesiden Det illustrerede 1. Information Information, nummerering og illustrationer 2. Kvalitets- sikring Kvalitetssikrings- håndbog Indhold i mappestruktur på hjemmesiden Kvalitetssikrings- skemaer 3. Styring af kvalitet Håndbog for styring af kvalitet Procedure Det illustrerede Kvalitetssikrings- materiale er placeret i afsnit 2. 4. Styring af arbejdsmiljøet Styring af virksomhedens Arbejdsmiljø - let Skemaer til styring af virksomhedens arbejdsmiljø 5. Styring af kvalitet og arbejdsmiljø Håndbog for styring af kvalitet og arbejdsmiljø 6. Eksempler fra de faglige sektioner Kvalitetssikrings- skemaer Kvalitetssikrings- skemaer Kvalitetssikrings- skemaer - murer Arbejdsmiljø, Basisinstruktioner Arbejdsmiljø, Basisinstruktioner Arbejdsmiljø Basisinstruktioner - murer

på tlf. 72 16 00 00 eller på www.danskbyggeri.dk/kvalitet Vi håber at det nye kvalitetssikringskoncept på Dansk Byggeris hjemmeside kan hjælpe dig og din virksomhed i dit daglige arbejde med den løbende kvalitetssikring. Vi håber samtidig, at du finder en nytteeffekt på andre områder i forhold til styring af din virksomhed. Har du eller din virksomhed spørgsmål til det illustrerede i denne demo, er i velkommen til at kontakte: Dansk Byggeri, Erhvervsteknik på tlf. 72 16 00 00 eller på www.danskbyggeri.dk/kvalitet