4 Strategisk planlægning Oversigt Vækst via intensivering Vækst via diversifikation Vækst via integration Strategisk alliance Blue Ocean strategi Porteføljeanalyse og -strategi 4 Strategisk planlægning
Virksomhedens strategiske proces 2 4 Strategisk planlægning
Ansoffs væksttankegang/gap-teori 3 4 Strategisk planlægning
Vækst via intensivering Markedspenetrering er, når virksomheden søger at øge sin afsætning af et eksisterende produkt på et eksisterende marked. Produktudvikling er, når virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter til eksisterende markeder. Markedsudvikling er, når virksomheden søger vækst ved at markedsføre eksisterende pro-dukter på nye markeder. 4 4 Strategisk planlægning
Vækst via diversifikation virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter, som markedsføres på nye markeder. Koncentrisk diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som er relateret til virksomhedens kernekompetencer. Horisontal diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som er relateret til virksomhedens nuværende kundegrupper. Konglomerat diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som ikke er relateret til virksomhedens nuværende kernekompetencer eller kundegrupper. 5 4 Strategisk planlægning
4 Strategisk planlægning Vækst via integration Horisontal integration er, når virksomheden søger vækst ved at opkøbe en konkurrent eller fusionere med en konkurrent. Vertikal integration er, når virksomheden søger vækst ved at opkøbe eller fusionere med en virksomhed baglæns eller forlæns i forsyningskæden. 6 4 Strategisk planlægning
Vertikal og horisontal integration 7 4 Strategisk planlægning
4 Strategisk planlægning Strategisk alliance Strategisk alliance er, når virksomheden søger vækst ved at indgå i samarbejdsrelationer af mere eller mindre formel karakter med en eller flere juridisk uafhængige virksomheder. 8 4 Strategisk planlægning
4 Strategisk planlægning Blue Ocean strategi Rødt ocean er et marked med mange konkurrenter, der kæmper om de samme kunder og som følge deraf er konkurrencen hård. Blåt ocean er et marked, hvor virksomheden er alene og har distanceret sig fra konkurrenterne ved at være nytænkende. 9 4 Strategisk planlægning
4 Strategisk planlægning Værdiinnovation 10 4 Strategisk planlægning
Røde og blå oceaners strategier 11 4 Strategisk planlægning
Det strategiske lærred for Jyske Bank 12 4 Strategisk planlægning
Bostonmodellen – et eksempel 13 4 Strategisk planlægning
Kendetegn for produkter i Bostonmodellen 14 4 Strategisk planlægning
Typer af porteføljestrategier 15 4 Strategisk planlægning
4 Strategisk planlægning En tænkt Bostonmatrix 16 4 Strategisk planlægning
Virksomhedens produktporteføljekort 17 4 Strategisk planlægning
Unilever’s globale portefølje 18 4 Strategisk planlægning
Overblik over vækst-strategier 19 4 Strategisk planlægning