4 Strategisk planlægning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

10 Konkurrencesituation
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
10 Konkurrencesituationen
Hvad sker der i advokatbranchen?
Analyse af eksterne og interne forhold
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
HHX - Lene Baake Afsætning
Holmegaard en ny begyndelse.
Konkurrentreaktioner
HHX - Lene Baake Afsætning
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Venedig – PID konference
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag
Arlas strategi – og globale muligheder
Hvordan har strategivalg indflydelse på personalepolitikken?
2 Eksterne forhold Oversigt
BusinessTrainer people better at what they do….
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
AFSÆTNING A – Schønberg
Implementering af brandingstrategi på nettet
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
AFSÆTNING B – Schønberg
Produkt- markedsudvikling. Corporate branding Internettet.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Sune Adam Schackenfeldt, PA Consulting Group
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
[Produktnavn] Marketingplan
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
HHX - Lene Baake Afsætning
Lær at søge bedre på nettet
HHX - Lene Baake Afsætning
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Operationelle mål.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Introduktion til afsætning

16 Marketingmix Oversigt
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Sebastian Mikkelsen og Simon Hindkær 1.Øma Afsætning KONKURRENTREAKTIONER.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
19. Strategisk analyse af interne forhold. Værdikæden.
COCIO MIKKEL – RASMUS - WILLIAM. Bilag 2 - Markedsdata Mål: Bibeholde og udvikle deres danske markedsandel. De vil gerne udvikle og udfolde sig på det.
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Branding afsætning.
Introduktion til Blue Ocean Strategy
Hvordan bliver man endnu større?
10 Konkurrencesituation
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Salgets forudsætninger
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

4 Strategisk planlægning Oversigt Vækst via intensivering Vækst via diversifikation Vækst via integration Strategisk alliance Blue Ocean strategi Porteføljeanalyse og -strategi 4 Strategisk planlægning

Virksomhedens strategiske proces 2 4 Strategisk planlægning

Ansoffs væksttankegang/gap-teori 3 4 Strategisk planlægning

Vækst via intensivering Markedspenetrering er, når virksomheden søger at øge sin afsætning af et eksisterende produkt på et eksisterende marked. Produktudvikling er, når virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter til eksisterende markeder. Markedsudvikling er, når virksomheden søger vækst ved at markedsføre eksisterende pro-dukter på nye markeder. 4 4 Strategisk planlægning

Vækst via diversifikation virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter, som markedsføres på nye markeder. Koncentrisk diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som er relateret til virksomhedens kernekompetencer. Horisontal diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som er relateret til virksomhedens nuværende kundegrupper. Konglomerat diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som ikke er relateret til virksomhedens nuværende kernekompetencer eller kundegrupper. 5 4 Strategisk planlægning

4 Strategisk planlægning Vækst via integration Horisontal integration er, når virksomheden søger vækst ved at opkøbe en konkurrent eller fusionere med en konkurrent. Vertikal integration er, når virksomheden søger vækst ved at opkøbe eller fusionere med en virksomhed baglæns eller forlæns i forsyningskæden. 6 4 Strategisk planlægning

Vertikal og horisontal integration 7 4 Strategisk planlægning

4 Strategisk planlægning Strategisk alliance Strategisk alliance er, når virksomheden søger vækst ved at indgå i samarbejdsrelationer af mere eller mindre formel karakter med en eller flere juridisk uafhængige virksomheder. 8 4 Strategisk planlægning

4 Strategisk planlægning Blue Ocean strategi Rødt ocean er et marked med mange konkurrenter, der kæmper om de samme kunder og som følge deraf er konkurrencen hård. Blåt ocean er et marked, hvor virksomheden er alene og har distanceret sig fra konkurrenterne ved at være nytænkende. 9 4 Strategisk planlægning

4 Strategisk planlægning Værdiinnovation 10 4 Strategisk planlægning

Røde og blå oceaners strategier 11 4 Strategisk planlægning

Det strategiske lærred for Jyske Bank 12 4 Strategisk planlægning

Bostonmodellen – et eksempel 13 4 Strategisk planlægning

Kendetegn for produkter i Bostonmodellen 14 4 Strategisk planlægning

Typer af porteføljestrategier 15 4 Strategisk planlægning

4 Strategisk planlægning En tænkt Bostonmatrix 16 4 Strategisk planlægning

Virksomhedens produktporteføljekort 17 4 Strategisk planlægning

Unilever’s globale portefølje 18 4 Strategisk planlægning

Overblik over vækst-strategier 19 4 Strategisk planlægning