Hvad er __ ? Diffusion of Innovation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Diffusionsteori - Spredning af innovationer i systemstrukturer
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse - Region Midtjyllands initiativ.
Sprog/billeder på Internettet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Skabelon til strategisk plan
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Innovation C Oplæg til lærersamarbejdet
Historie •Sejlklubbens formand nævner behov for bedre faciliteter i sin beretning på efterårsgeneralforsamling, 2002 •Generalforsamlingen er positivt stemt,
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Der er penge i kommunikation
Om feedback og tilbagemeldinger
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Kommunikation / it.
Ledelse af innovative medarbejdere
3. Kursusgang Diffusionsteori.
Spis sundt – valget er dit Anja Biltoft-Jensen Afdeling for Ernæring Ansøgning til FødevareErhverv.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
CORPORATE PODCASTING Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
1. Innovationers karakteristika
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
3. Kursusgang Diffusionsteori. På programmet Tastaturet Hvad er en innovation? Diffussionsprocessen Tiden Diffussionsnetværk Interaktive innovationer.
3. Kursusgang Diffusionsteori.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Formidlingsdelen Formidling og metode.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
En gennemgribende upstream intervention - hvorfor er det den bedste måde at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling i danske folkeskoler? Linda Risager.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
3. Kursusgang Diffusionsteori. På programmet Hvad er en innovation? Diffussionsprocessen Tiden Diffussionsnetværk Interaktive innovationer og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Sygepleje og fagidentitet
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Socialisering Kapitel 5.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Hvem er vi?.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Velkommen.
Company programme - Veda
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5 Proces
Præsentationens transcript:

Hvad er __ ? Diffusion of Innovation Oplæg på Målgruppeanalyse, 14-03-2002, af Ditte, Bettina, Lasse (&Rune) Hvad er __ ? Innovation: En idé, praksis eller objekt der opfattes som ny (af målgruppen) (Rogers) Diffusion: Den proces hvor igennem en innovation kommunikeres gennem bestemte kanaler i en tidsperiode til medlemmer af et socialt system (målgruppen) (Rogers) Diffusion - spontant, uskyldigt, naturligt vs. Dissemination - planlagt, styret, kommercielt

Mulige kommunikationsflow (meget overfladisk og meget selektivt !!) Én-vejs: Information (push), massemedier To-vejs: Feed-back, interpersonelt --> akademisk teoridannelse Kommunikation på afsenders eller modtagers betingelser? Både det politiske system og markedet er interesseret i re-/perceptionsanalyser

Eksempel: Los Molinas, landsby i Peru Health worker: veluddannet, fra systemet/storbyen Mrs. A: opfattes som syg (”the sickly one”) Mrs. B: outsider, tilflytter Mrs. C: lav/ingen udd., repræsenterer flertallet af husmødre ----------- Mål med kampagnen: At få husmødrene til at koge vandet for at dræbe bakteriekulturer og der igennem højne sundhedsniveauet Kampagnen slår fejl! Hvorfor?

5 kriterier for vellykket diffusion: Relative fordele: (økonomi), social prestige, anvendelighed, tilfredshed (hos målgruppen!) Tilpasning til det eksisterende: normer og værdier, kulturelle konventioner Kompleksitet: skal være nem at begribe og betjene Adgang til at afprøve: usikkerhed minimeres ved afprøvning Observation af fordele: det visuelle stimulerer evaluering, spreder det gode rygte

Adoptionsprocessens fem faser Vidensfasen - Hvilken viden har målgruppen brug for? - Kanal: typisk massemedier (og trendsættere) Overtalelsesfasen - Hvilken holdning danner målgruppen sig til innovationen? - Kanal: interpersonel, klient-orienteret information, ekspert, trendsættere Beslutningsfasen - Hvordan kan beslutningen hjælpes på vej? - Kanal: vareprøver, interpersonel via rollemodeller Implementeringsfasen - Er innovationen tilgængelig? - Kanal: klient-orienteret information Bekræftelsesfasen - Hvordan påvirkes målgruppen af evt. negative erfaringer eller negativ information? - Kanal: interpersonel