Forandringskompas på udsatte- og psykiatriområdet Foreløbige erfaringer med effektdokumentation fra København Kvalitetsnetværk – 6. juni 2012 V/ Robin.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Inddrag nu Kick-off møde
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Nye begreber og styringsredskaber i Socialforvaltningen
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Konklusion på Workshop om sindslidende
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Psykoedukation til unge i OPUS
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forandringskompas på udsatte- og psykiatriområdet Foreløbige erfaringer med effektdokumentation fra København Kvalitetsnetværk – 6. juni 2012 V/ Robin Vickery – Socialforvaltningen, København

Oplæg om forandringskompas i Københavns Kommunes Socialforvaltning Introduktion til forandringskompasset Foreløbige erfaringer og opmærksomhedspunkter Kobling til kvalitetsmodel til det.

Introduktion til forandringskompasset

Hvad er forandringskompasset? 10 dimensioner med relevans for effekt af indsats Forandringsskalaer fra 1-10 med guidende eksempler

Målgruppespecifikke Forandringskompasser i SOF Udsatte børn og unge Misbrugere Voksne med handicap Voksne med handicap Udsatte borgere (Herberg, Krisecentre og plejetilbud) Børn med handicap Børn med handicap Brugere i Socialpsykiatrien

Formål At generere viden og dialog om effekter af vores arbejde Opbygge et fælles sprog (med brugeren og mellem medarbejdere) Løbende evaluering af samarbejde og fremskridt i terapi/forløb Skabe en styringsdialog baseret på viden om de forandringer der sker for borgerne

Dimensioner i kompasset på udsatteområdet 1. Bolig 2. Økonomi 3. Beskæftigelse og uddannelse 4. Fysisk helbred 5. Psykisk helbred 6. Brug af alkohol og stoffer 7. Familie og sociale relationer 8. Interesser og fritid 9. Oplevet vold/trusler om vold 10. Egenomsorg / Forælderressourcer

Forandringsskala: Familie og sociale netværk

Forandringsskalaer udsatteområdet     Forandringsskalaer udsatteområdet – 5 gennemgående faser Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2

Forandringsskalaer udsatteområdet     Forandringsskalaer udsatteområdet – 5 gennemgående faser Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2 ingen intentioner om forandring eller handling afviser at tale om vanskelighederne oplever intet problem

Forandringsskalaer udsatteområdet     Forandringsskalaer udsatteområdet – 5 gennemgående faser Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2 oplever at have problemer og overvejer gøre noget ved det begyndende accept af hjælp har endnu ringe tro på at kunne gøre noget ved det eller er ambivalent i forhold til beslutningen

Forandringsskalaer udsatteområdet     Forandringsskalaer udsatteområdet – 5 gennemgående faser Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2 har besluttet sig for at skabe forandringer har en begyndende tro på at livet kan blive anderledes har evt foretaget mindre adfærdsændringer fordele ved forandring overstiger væsentligt omkostningerne ved at skabe forandringerne

Forandringsskalaer udsatteområdet     Forandringsskalaer udsatteområdet – 5 gennemgående faser Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2 tager åbenlyse skridt til ændring af sine handlinger skaber aktive livsstilsforandringer observerbare handlinger for udefrakommende

Forandringsskalaer udsatteområdet     Forandringsskalaer udsatteområdet – 5 gennemgående faser Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2 er mindre tilbøjelig til tilbagefald og har tro på at kunne fastholde forandringerne integration af livsstilsforandringer borgeren har ikke behov for støtte

Opbygning af forandringsskalaer Faser (Går på tværs af alle dimensioner) Overskrifter (opbygget ens i alle dimensioner) Vejledende eksempler (forskellige for alle dimensioner)

Fortolkning af skalaer Borgeren behøver ikke svare til alle eksempler Eksempler er Vejledende Skalaer er til brug medarbejderne Den afgørende vurdering ligger i faserne

Ex på materiale til at inddrage borger     Ex på materiale til at inddrage borger Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2

Udfyldelse af kompasset i praksis Kompasset udfyldes ved samtalen om opholdsplan/pædagogisk plan (udviklingsplan) Udfyldes hver 3-6 måned Det er medarbejderens vurdering, der er afgørende for scoring i kompasset Mulighed for at udfylde et borgerkompas

Foreløbige erfaringer og opmærksomhedspunkter

Modtagelse af kompasset Reaktioner har været alt fra…: ” det er dét vi har gået og ventet på ” ” endelig noget der rent faktisk viser vores arbejde” ”optur!” …Til ”hvorfor?” ”hvad skal tallene bruges til?” ”kan det skade relationen?”

Styrker ved tilgangen Synliggør ”de små skridt” Ikke kun et måleredskab – også et pædagogisk aktivt redskab og et ”fælles sprog” Afsæt til at stille spørgsmål: ”Hjælper det vi gør? Eller skal vi forsøge med noget nyt?” Forandringskompasset kan sikre at ”man kommer hele vejen rundt” Godt med et visuelt udtryk for forandring Spørgsmål til data kan være afsæt for en ”styringsdialog”

Fokus på det fælles eller det lokale Tilpasse konceptet til de enkelte målgrupper og tilbud Opbygge et fælles sprog og skabe muligheder for at se på tværs af tilbud

Fælles vs. lokale - én løsning 5 fælles faser Tilpasset målgrupper

Inddragelse af borgeren Udgangspunktet er medarbejderens faglige vurdering… …men hvad hvis borger er uenig i vurderingen? Én løsning: borger- og medarbejdervurdering Kompasset kan influere på mødet med borgeren og relationen

At beskrive et liv i 10 dimensioner Familie og sociale relationer → Medarbejderen må foretage en afvejning

Objektive vs. relative skalaer Vurdering af borgerens niveau kan fortolkes udfra: Objektive kriterier (ex borgeren har reduceret alkoholforbrug til X genstande pr. uge) Mestring (ex. Borgeren mestrer sit alkoholforbrug, så det ikke griber afgørende ind i familierelationer) Slutmål i kompasset (trin10) kan være: Objektive (ex borgeren har egen bolig) Relative til borgerens egne mål og muligheder (ex borgeren er i den boligform, der bedst understøtter et selvstændigt liv på egne præmisser)

Kobling til kvalitetsmodel

Akkreditering = processer VS. Forandringskompas = effekter Proces vs. effekt? Er der en modsætning i det to tilgange?: Akkreditering = processer VS. Forandringskompas = effekter Forandringskompasset ligger i forlængelse af flere kriterier: Målgrupper metoder og ydelser (ydelsesbeskrivelse) Planer og dokumentation (udviklingsplaner)

Hvordan arbejdes med kompasset? Hvordan anvendes kompasset fagligt? At resultater i kompasset anvendes i det daglige’ At resultaterne drøftes i tilbuddet

Vil du vide mere? Information om forandringskompas i SOF link Kontakt: Udsatte: Robin Vickery bh18@sof.kk.dk Socialpsykiatri: Lotte Larsen wj72@sof.kk.dk Udsatte børn: Martin Nabil Korsbæk kv11@sof.kk.dk Handicap: Stine G. Page wg44@sof.kk.dk Misbrug: Lene Lauter Bay bg3u@sof.kk.dk

Diskussionspunkter Hvem skal foretage vurderingen i kompasset: Medarbejderen? Borgeren selv? Begge? Skal forandringsskalaer: Fokusere på objektive parametre? Fokusere på relative mål og muligheder hos den enkelte bruger? Hvordan kan forandringskompasset indgå i en kvalitets- og akkrediteringsmodel?

Ekstra slides

De fem forandringsfaser     Andre udtrykker bekymring men jeg oplever ikke at have et problem med dette Jeg overvejer hvilke skridt, jeg kan tage for at handle anderledes/undgå disse situationer men jeg er ikke sikker på, at jeg kan ændre det   Jeg oplever, at mine handlinger /disse situationer kan have negative konsekvenser for mig og/eller andre, Jeg er begyndt at gøre noget for at handle anderledes /undgå disse situationer   Jeg oplever små tilbageskridt, men har redskaber til hurtigt selv at komme tilbage på sporet Forberedelse Overvejelse Handling 5 6 Vedligeholdelse Førovervejelse 7 3 4 8 9 10 1 2 Jeg har en plan for, hvad jeg vil gøre for at handle anderledes / undgå disse situationer   Jeg er usikker på, om jeg kan handle anderledes i disse situationer, hvis jeg besluttede mig for det Andre har bemærket min ændrede adfærd   Jeg har ingen problemer på dette område, og har ikke brug for hjælp   Andre udtrykker bekymring men jeg ønsker ikke hjælp med dette Forandringskompas på udsatteområdet

Eksempel på dimension handicapområdet Psykisk trivsel og tryghed Beskrivelse af dimensionen Indikatorer Skala / graduering Scoring Emotionel Adfærd Omverden Dimensionen omfatter overordnet en indikation af borgerens trivsel, livsglæde og livskvalitet. Borgerens trivsel udtrykkes gennem følelsesmæssige reaktioner (verbalt og non-verbalt) og er i større eller mindre grad er påvirket af de fysiske og psykiske omgivelser. Det er individuelt bestemt, hvad der skaber livsglæde for den enkelte. Hvad kan skabe positive forandringer og dermed give borgeren trivsel, tryghed og livskvalitet ? Er ikke bevidst om følelser. Fortrænger følelser. Giver ikke udtryk for følelser Passiv / apatisk Apatisk / isolere sig. Meget sensitiv Ingen indsigt givne valg slet ikke 1 Har begrænset / minimale udtryk for følelser. Sensitiv over for forstyrrelser og andres adfærd. Viser sig ved fravigende/passiv adfærd eller konstant opsøgende adfærd. Overvejende apatisk. Viser begrænset reaktion / påvirkning.   2 Spørgsmålene nedenfor er mulige perspektiver til at spore sig ind på, hvor borgeren er ift. motivation, indsigt i egne ressourcer, og evnen til at regulere sin adfærd. Trivsel Udviser borgerens adfærd og sindstemning tryghed ? Hvordan udtrykker borgeren glæde eller tilfredshed (verbalt/ nonverbalt) ? Er borgeren iImpulsstyret eller evner han/hun at håndtere sine impulser ? Kan borgeren kommunikere om sine følelser og reaktioner? Omverdenen /kontekst / situation Hvilken situation / kontekst befinder borgeren sig i ? Hvilken kontekst skal borgeren ses i ? I vante eller ikke vante rammer ? Er det i forhold til familie, venner, øvrige beboere / brugere, personalegruppe. Hvordan klarer borgeren forandringer i omgivelserne ? Hvordan tilpasser borgeren sin adfærd til situationer ? Udtryk og adfærd / Tidsperspektiv Hvordan er borgerens humør, energi og trivsel på kort og lang sigt ? Hvad der har været den overvejende stemning ? Hvordan er borgerens dømmekraft og kan han/hun sætte sig i andres sted ? Hvordan reagerer borgeren på forskellige former for stimuli ? Hvad gør sansestimuli for borgeren ? Viser følelsesmæssig reaktion Svært ved at rumme egne følelser. Meget sensitive reaktioner i forhold til omgivelser. Har ikke indsigt /forståelse for andres reaktioner og handlinger. udtrykke ønske sporadisk 3 Reagerer umiddelbart på egne impulser og følelser. Impulsstyret adfærd. Tryghedssøgende og opsøgende 4 Handler begyndende kontekstafhængigt ift. følelser. Har begrænset håndtering ift. impulsstyring. Kan i begrænset omfang aflæse / tolke andres reaktioner. Tegn på forståelse af andres reaktioner. af og til 5 Udviser ændret adfærd ved oplevelsen af utrygge situationer og pludselige forandringer. Indsigt kan ikke selv 6 Har lært mestringsstrategier til at håndtere emotionelle udsving. Evner at udtrykke sine følelser verbalt/tegn Er opmærksom på andres velbefindende. Har svært ved at udsætte egne behov. for det meste 7 Overvejende stabil i sin adfærd Varierer sin adfærd - primært via mestringsstrategier Kan veksle mellem at se andres behov og udsætte egne af hensyn til andre. 8 Evner at omsætte følelser til handling. Har indsigt i egne følelser. Kan håndtere uforudsete hændelser og handler oftest hensigstmæssigt. kan selv kontniuerligt 9 Kan tilpasse sin adfærd ift. situation / relation og forandringer Indgår i samspil med andre. Mestrer uforudsete hændelser. 10 Overordnet mål for indsatsen: udvikle vedligeholde Vælg afgørende indikatorer for scoringen:

Sammenhæng i styringsredskaber for tilbud på voksenområdet MÅL OG STANDARDER MÅLEREDSAKBER Audit -akkreditering Prognoser og økonomi -opfølgning Resultat- kontrakter og -aftale Kvalitets- model -akkreditering Ledelsestilsyn Forandrings- kompas Budgetter og VUM OPFØLGNING OG LÆRING Mission og Vision, pejlemærker og målgruppestrategi OVERORDNEDE MÅLSÆTNINGER: CENTERSTRATEGI VIDENSOPSAMLING OG LÆRING Hvordan nås fælles og lokale visioner, missioner og mål LIS-rapporter/ Målvinduet Evaluering Læring på tværs

Sammenhæng mellem VUM, kompas m.v. Udsatte Myndighed ”godkender” endeligt kompas 1 gang årligt Myndighed Bestiller Dialog Udredning af funktionsevne på 11 parametre – 1 gang årligt VUM Kompas (myndighed) Samlet vurdering pba. af VUM samt andre relevante forhold Faglig vurdering Kompasmåling/opholdsplan over-drages , informerer og kvalificerer dialog §141 handleplan Effektmåling af indsatsen på 10 dimensioner. Hver tredje eller sjette måned. IT (IMU) Kompas (tilbud) Indsatsmål Opholds-plan Konkret tilrettelæggelse af og mål for ophold/fokusområder for borgeren. Opdateres 3/6 måned. – skal der arbejdes med indsatsmål? Udredning Dialog Udredning/opfølgning på: Bolig, økonomi, misbrug af alkohol/stoffer, fysisk helbred, psykisk helbred, egenomsorg/forældrekompetencer, familie og socialt netværk, vold, beskæftigelse, interesser og fritid Tilbud Udfører Selv-henvender Udsatte version

Sammenhæng mellem VUM, Kompas m.v. Socialpsykiatri Myndighed godkender endeligt kompas 1 gang årligt Myndighed Bestiller Udredning af funktionsevne på 11 parametre – 1 gang årligt VUM Dialog Kompas (myndighed) Samlet vurdering pba. af VUM samt andre relevante forhold Faglig vurdering Kompasmåling over-drages , informerer og kvalificerer dialog §141 handleplan Indsatsformål Indsatsmål Effektmåling af indsatsen på 10 dimensioner minimum 3 gange årligt. IT (IMU) Kompas (tilbud) Rygsæk (økonomi) Økonomi til tilbudet Omsorgs og/eller udviklingsydelser Pædagogisk plan Bestilling Konkret tilrettelæggelse af og mål for indsats -/fokusområder for beboeren. Evalueres 3 gange årligt – skal der arbejdes med indsatsmål? Faglig vurdering, data, mål, ydelser, koordinering Baggrunds-beskrivelse Dialog Faglig udredning fx neuropsykolog, ergo-/fysioterapeut, psykolog, læge mm. Tilbud Udfører Redigeret efter møde med JE 23. juni 2011

Kompasset er en anledning til at stille vigtige spørgsmål Borger/medarbejder relation: Bevæger vi (kontaktperson og borger) i den rigtig retning? Profiterer borgeren af terapien/opholdet? Skabes forandring? Er der noget vi kan/bør gøre anderledes? Tilbud: Har borgerne den rette kontaktperson? Matcher kontaktperson og borger? Er der bestemte områder hvor vi som tilbud ikke skaber forandringer? Hvorfor? Forvaltning: Er borgerne placeret på de rette tilbud? Har vi den rette tilbudsvifte? Er der områder hvor vi ikke skaber forandring? Hvorfor?

Forskellige interesser Forskellige interesser i kompasset: Medarbejdere på tilbud: Skabe et visuelt billede af borgers situation Sætte mål frem mod nærmeste udviklingssone – mange forskellige mål Centralforvaltning/direktion: Skabe en tværgående dialog om effekter Skabe et fælles sprog Validitet/reliabilitet i vurdering Mål i kompas: fælles og objektive