Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
NGG.
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Handelsgymnasium Rønde
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Almen studieforberedelse
NGG.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Udvikling af beboerdemokratiet
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Statistik Beskrivende statistik
VID gymnasier N.P. Josiassens Vej 44 Hvis du skal på gymnasiet.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
NGG-INFO 1.
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
3g Studie Retnings Projekt
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Religion og videnskabsformer
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Rosborg Sciencegymnasium Danske Sciencegymnasier 10. marts 2006.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Almen studieforberedelse
Historie i fagligt samspil
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Efterskoleforeningen Kursus for nye forstandere Liselund 2014 Anette Ingemansen Vicedirektør Nye forstandere 2014.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Hjertemotion i praksis
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
FINANSIERING LEDELSE (BESTYRELSE OG FORSTANDER)
Udkast til justering af KS
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
På stx og hf efter reformen
Velkommen til fagligt samspil
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Præsentationens transcript:

Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen

Styrket samfundsfag  Obligatorisk C  Mange vælger studieretninger med A og B  Samfundsvidenskab centralt i flerfagligt samarbejde i AT  Metodisk og videnskabsteoretisk løft

Valg af studieretning

Valg af studieretningsfag

Samfundsfag kvalificerer til at  Deltage som borger  Fungere bedre som medarbejder  Opstille løsninger  Vurdere økonomiske prioriteringsproblemer  Sammenfatte sammenhænge i modeller  Gennemføre empiriske undersøgelser  Anvende samfundsvidenskabelig teori og metode

Justering af reformen  AT fra 20% til 10% på grundforløbet  Bedre sammenhæng i fagenes forløb  Lettere at afslutte studieretningsfag B efter 2.g  Undgå parallellitetsproblem i 3.g.

Problemer/udfordringer  Ny karakterskala  Kaskademodel for efteruddannelse  Ministeriet bør give tilskud til almindelige faglige og flerfaglige kurser  Kult-Samf  Eksaminatorer bør dække alle 3 fag  Parallellitetsproblem KS-samf B  Nye eksamensformer på B og A  Løfte fra C til B og fra B til A

Samfundsfag i AT  Centralt placeret som repræsentant for det samfundsvidenskabelige hovedområde  Frugtbart bidrag til flerfagligt samarbejde: Samf-nat og samf-hum  Krav til anvendelse af metode og elementær videnskabsteori?  Krav om aktualitet?

Nye typer skriftlige opgaver  Kommissionens forslag til nye opgaver  Ingen Fællesdel – 3-4 adskilte opgavesæt  Præcise krav til faglige mål og kernestof  Hvad synes I?

Kurser 2006  Samfundsvidenskabelig metode  Policy-områder – generalforsamlingskursus  Udvikling af materiale til skriftlighed  Regionalrepræsentantkursus  Regionskurser/møder  Matematik-samfundsfag  Århus Universitets kurser i økonomi og politik  Tyskland efter 1945  Kulturanalytiske kompetencer

Kurser 2007  ”Det moderne Mellemøsten”. Odense den 5. marts 2007  Generalforsamlingskursus  Regionsrepræsentantkursus  Regionsmøder/kurser  Kina-kursus  Irland-kursus?  Se Samfundsfagsnyt og GL’s kursuskatalogwww.fals.infowww.emu.dk

Kommunikation  Samfundsfagsnyt  4 gange om året  Mailliste – et vanskeligt mål  Hyppig kontakt til medlemmerne fx om kurser, møder og undervisningsmateriale   Foreningens hjemmeside   Fagets hjemmeside

Samarbejde  Columbus  Eftermiddagskurser om nye bøgers emne  Landbrugsrådet  Eftermiddagskurser  Spil til undervisningen  Falihos  Overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelser  PEEBS  Konference om undervisning i politik i Tyskland, Polen, Danmark og baltiske lande  Sveriges samfundsfagslærerforening

Debatemner  Samfundsfags spidskompetence?  Krav til anvendelse af samfundsfag/samfundsvidenskab i AT?  Nye typer skriftlige opgaver?  Andet?