V/ Jens Christian Nielsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Unges trivsel og mistrivsel En udfordring for både unge og voksne
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Beboerdemokrati? Det er da en lukket fest!.
- som model for ungeinvolvering
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Jens Christian Nielsen 
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Nyt ansvar.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Tillid Temadag for AMIR
”Kaldet til kærlighed”
Fortællinger fra kanten
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Omgangstone og kollegialitet
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Vejlederens kommunikation
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

V/ Jens Christian Nielsen Tema-debat om fremtidens fagforening på Bibliotekarforbundets generalforsamling 28. oktober 2006 Hotel H.C. Andersen ----------------------------------- Fremtidens fagforening Hvordan engageres nye typer af medlemmer? Hvordan forene det kollektive med det individuelle? Plan: Kort præsentation af undertegnede og programmet for tema-debatten Stikord fra deltagerne Om unge og foreningsarbejde – der bygger på formidlede resultater af min og centret forskning, herunder deltageraktivering Teamwork – alt efter hvad der er praktisk muligt Opsummering V/ Jens Christian Nielsen Center for Ungdomsforskning Learning Lab Denmark, DPU

1 stikord til karakteristik af Unge Fagforening

Karakteristika Unge Fagforening Zappende Rodløse Fleksible Egoistiske Individualistiske Gå selv Fremtid Her & Nu-orientering Hierarkisk Beton Bureaukratisk Solidarisk Kollektivistisk Fælles fodslaw Fortid Langsomme beslutningsgange

Ungdom som problem Unge svigter bibliotekerne Unge svigter erhvervsuddannelserne Unge svigter ingeniørstudier Unge svigter a-kasserne og efterlønnen Unge svigter fagbevægelsen Unge er egoister og svigter fællesskaberne Unge svigter det frivillige foreningsarbejde Unge svigter Assens Unge forbrugere svigter danske jordbær

Højt at flyve, dybt at falde? Karakteristika ved unge i dag: Gerne vælge selv & stå på egne ben, men usikre på fremtiden Uddannelse er centralt Generation fremtidsplan - mobile unge Identitetsbyggere frem for Interessebærere MeWe - individualister og kollektive Ungdomslivet er sammensat Konstante skift mellem mange handle-, livs og læringssammenhænge I + I: Det er ikke mit problem hvis det provokerer andre! Hvad der sker rundt omkring i verden har ringe konsekvens for mit liv I 1: Jeg gør altid det jeg gerne vil – være tro mod sig selv HORISONTALT I 2: Hvis alle passer deres egne forretninger vil samfundet udvikle sig i den bedste retning VANDRET I 2 + Konf.: Det er vigtigt at leve op til andres forventninger – det er vigtigt ikke at skille sig for meget ud Konf: Det er vigtigt at mine venner er som jeg HORISONTALT Konf + kol: Jeg har svært ved at være glad med mindre jeg kan bidrage til andres glæde Kol: Samfundet har brug for et fælles mål VANDRET Kol + I 1: Det er kedeligt at være som alle andre (men dog forståelse for at der er andre) Her er der rigtig mange unge

Har de faglige organisationer et ungdomsproblem? EXIT - Svigter de unge? - Nej, ikke blandt FTF og AC men hos LO - Men få unge deltager i fagligt arbejde, er TR, i bestyrelser og på lederposter VOICE – ungdommens stemme - Unge er forbeholdne overfor medlemskab - Mindretal sætter ? ved fagbevægelsens nødvendighed - Unge er de mest kritiske i medlemsundersøgelser - Yngre TR er bærere af andre værdier Jeg føler ikke jeg har brug for fagforeningen nu. Det får jeg først når jeg bliver fastansat. Nanna 25-årig lærer-studerende Nedgang i antallet af stud-medl. – mange steder medlem for den billige forsikring BORTSET FRA PENSIONSBOOMET OM 5 år! Individuelt og personligt motiveret af mulighed for indflydelse på egen arbejdsplads og dens udvikling I mindre grad fokus på at mindske lønforskelle, sikre de svageste i samfundet og sikre solidaritet Plus betaling for det ekstra arbejde de udfører  Dilemma: Frivillig solidaritet eller lønnede ledere Exit: Unge øver indflydelse med fødderne - Forbruger (zapperiet, men er der også et budskab med?) Voice: Indflydelse gennem dialog. De unge giver deres meninger til kende: Er voice ikke mere end at være bruger? Involvering: Indflydelse sker gennem at de unge involverer sig (hvordan kommer nye ind i det formelle arbejde) Demokratisk dannelse og identitet: Personlig udvikling og involvering i foreningsliv, samfund og demokrati (ildsjæl eller professionel)

Hvorfor er unge ikke aktive og engagerede medlemmer Livsfase: ”Det går over med alderen” Unge er ikke solidariske Udviklingen på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet giver unge andre og bedre muligheder for at tage vare på dem selv Manglende kendskab til fagbevægelsen Faglige organisationsformer opleves som uengagerende &/ udemokratiske SUMME

En ny arbejdsmoral? Fra pligt: Gør din pligt, kræv din ret Til krav: Gør din pligt: Kræv din ret

Unge på arbejdsmarkedet Ikke et kald eller af pligt – tro mod sig selv Skal give personlig udfoldelse og udvikling Ønsker ansvar og indflydelse på arbejdsopgaver Kompetencer frem for anciennitet Gode kolleger og psykisk velvære i centrum Unge er ikke romantikere – men indstillet på et mere fleksibelt arbejdsmarked Individuelle reaktioner ved utilfredshed med arbejdet – ikke kollektive! Kilde: FTF-undersøgelsen Det faglige og det sociale kan ikke skilles ad! Individuel solidaritet – begrebsproblematik – kollegialt sammenhold vægtes Til ”Gør din pligt: Kræv din ret”

Kompetence-udvikling Oprindeligt: - adkomst - beføjelse - myndighed Myretuen: - marchordrer - reprimander I dag: Individers kapacitet til at mestre krav de møder fra omgivelserne i en given situation Bikuben - ’frivillig’ & selvstyrende - personlig interesse På vej mod det fleksible arbejde Anciennitet // kompetence Bi-effekter Stress og depressioner Velfærd til innovation – med så’n er det ikke for de fleste vedkommende; unge vil gerne have facilitatorer!

Unges kritik af arbejdspladser & ledelse Medarbejderne prioriteres ikke højt nok Arbejdets indhold ikke altid udviklende Mange arbejdspladser tager ikke individuelle hensyn Få arbejdspladser prioriterer uddannelse og personalepleje Effektivitet sættes foran alle andre hensyn Behov for faglig organisering på arbejdspladserne, der kan gå i dialog med ledelsen og arbejde for bedre forhold på arbejdsmarkedet

De unges syn på fagforeninger Nødvendige & garant for rimelige forhold på arbejdspladser Har et dårligt image Positive overfor traditionelle kerneydelser Oplever ved sager kvalificeret faglig rådgivning Få ser professionsstrategi som vigtig Få ser fagbevægelsen som partner i kompetenceudvikling kerneydelser + bedre arbejdsmiljø + (efter)uddannelse + kvalificeret & individuel rådgivning + uddannelses- og erhvervsvejledning + arbejde & familieliv: K: grænser arbejdsugen + udligning af løn m/k

Jeg mener, at jeg udvikler mig gennem mit arbejde, uddannelse og øget ansvar. Men kan ikke se, hvad fagforeningen skulle have med det at gøre. Louis 25 år, FTF-undersøgelsen Jeg udvikler mig bedst ved at få nye udfordrende arbejdsopgaver og ansvar for egne opgaver. Jeg har ikke umiddelbart noget bud på, hvordan fagforeningen kommer ind her. Louise 26 år, FTF-undersøgelsen Det handler både om at gøre unge opmærksomme om, at fagbevægelsen har en rolle at spille i denne henseende og det handler om at vise det ved at skabe resultater på arbejdspladserne og sikrer medlemmerne muligheder

Nye demokratiforståelser Demokrati er en god idé, når jeg selv kan bestemme, hvornår jeg skal rette mig efter de andres mening. Michelle 18 år What’s in it for me? Ja, der er unge som opfører sig som kunder i butikken Unge har mindre veludviklede demokrati- og foreningsforståelser! Mange har svært ved at se hvad det kræver & hvor deres engagement vil gøre en forskel Mangler de nutidige argumenter – fortidens argumenter – garanten! Men det handler også om nytteværdi Nytteværdi er vitigt og nytte både tænkt økonomisk, fagligt/arbejdsliv og sag og fagpolitisk

Den faglige organisationskultur i de aktive unges øjne Hierarkisk organisation med træge beslutningsprocesser der ofte er truffet At opnå indflydelse tager tid Vi plejer-kultur frem for Idé-pleje-kultur Org.kultur indlejres hurtigt

Rekruttering til frivilligt arbejde Stor betydning for deltagelse, hvor den enkelte er i sit liv Ungdomslivet gør det svært at forpligtige sig frivilligt Tordenskjolds soldaters sønner & døtre Derfor… Jeg har jo kendt alle i foreningen hele mit liv. Jeg kender alle traditionerne i foreningen. Jeg ved, hvordan tingene fungerer, og jeg er ikke bleg for at spørge – og jeg ved, hvem jeg skal spørge. Lars 24-årig leder Ryst posen når der rekrutteres frivillige Vis interesse for de valg & overvejelser den enkelte står med Tilbyd fleksibilitet og find individuelle løsninger

Fastholdelse af frivillige unge Unge ønsker at deltage i det frivillige arbejde, de kan se sig selv i At være frivillig er for unge et valg Personlig udvikling og uegennyttighed er ikke modsætninger for unge Derfor… Personlig opbakning & anerkendelse af unges indsats Tak fordi du kom frem for Går du allerede Tænk i engagement frem for i fastholdelse Kompetenceudvikling i centrum På et bestyrelsesmøde fortæller et yngre kvindeligt medlem af bestyrelsen, at hun stopper til næste generalforsamling. Der bliver kortvarigt stille ved mødet. Den første bemærkning kommer fra et ældre bestyrelsesmedlem: ”Jamen, du har da ikke siddet ret længe!” En anden indvender med et stille smil: ”Det kan man fand’me ikke.” Kvinden som ønsker at stoppe i bestyrelsen afblæser optrækket til en diskussion af hendes beslutning med ordene: ”Jamen sådan er det.” Det bliver ikke kommenteret yderligt

En fremtid for unge i bevægelse? Rekruttering  Organisering  Involvering  Demokratisering? Hvordan overleve hvis vækstlaget, den aktive forening professionaliseres for at overkomme en stigende passivitet blandt medlemmerne? (jf. f.eks. At unge TR er positive overfor løntillæg) - Men fagforeningen ikke bare en servicebutik – men en demokratisk forening For meget fokus på medlemstal – for lidt fokus på hvad man vil med medlemmerne Handler om at skabe: flere medlemmer (økonomi) flere aktive (sikre fremtid) understøtte og kvalificere aktiviteter stærkere fungerende netværk Det ”eksistentielle” – at turde sætte sig selv på spil – hvad nu hvis den faglige organisering ikke eksisteterede – hvad var så væsentligst at bygge op – bruge etc.

2 minutters skriveøvelse: Jeg synes vi i Bibliotekarforbundet er gode til at involvere og engagere nye kræfter i det faglige arbejde ved at…

2 minutters skriveøvelse: Jeg synes vi i Bibliotekarforbundet kan blive bedre til at involvere og engagere nye kræfter i det faglige arbejde ved at …

Scenarium for fremtidens fagforening: Hvordan styrkes Bibliotekarforbundet i at involvere og engagere nye kræfter i det faglige arbejde?

10 bud på hvad skal der til? Fagforeningens interessevaretagelse og faglige arbejde skal forklares og overleveres på ny – igen og igen Skab invitationskultur – personlige kontakter og netværk i centrum Revurder den ”implicitte” faglige aktive og TR Udvid rekrutteringsstrategier Skab enkle måder at blive aktiv på og mulighed for korttidsorienteret deltagelse Dialog og lydhørhed overfor nye unges interesser og ideer Skab aktive og kortere beslutningsprocesser Anerkendelse af fagligt arbejde: Værdsæt deltagelse & engagement Legitimt at ville have et udbytte af deltagelse Vær indstillet på at nye aktives engagement kan føre til forandringer i organisering