Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Præsentation af forskningsrapport DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard
Omstillingsforståelser og krav Nærværsforståelser og krav
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Nonne historie.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Lærings- og praksisfortællinger:
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Den urolige chef kigger på uret,
Ind i undervisningsrummet på eud
Børn og sorg - og sprældøde døde
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Nedslag fra den empiriske undersøgelse 1.Facebook og faglig brug 2.Forstyrrelser 3.Digitale versus analoge materialer 4.Fagligt niveau og fagligt udbytte.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
Emneworkshop -Inspektorforeningen årsmøde 2012
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Hvor der er fokus på klimaet.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Dansk 1. klasse.
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Klasserumsledelse og elevinddragelse
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
Omgangstone og kollegialitet
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Børn og unge med handicap siger deres mening
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen Pointer, dilemmaer og udfordringer Ved videnskabelig assistent, Arnt Louw Vestergaard Center for Ungdomsforskning Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet Projektleder: Professor Birgitte Simonsen Videnskabelig assistent: Rikke Brown

[2/3 sidder med deres bærbare og laver et eller andet hele tiden. Det er facebook der dominerer, men også mails – fotos, nogle ser film. Det faglige fylder ikke noget, det snakker de slet ikke om. Mange har små høretelefoner i ørerne – de hører musik og er på facebook – ’så laver de i hvert fald ikke uro’, siger en lærer til mig] Observation af en undervisningssituation i en 1. års hhx-klasse:

Rikke: Jeg ved ikke, det er ikke for at sidde og forsvare lærerne eller noget, men der er også nogle rigtig uengagerede i vores klasse. Og det er da klart nok, det er da også pisseirriterende, man har stået og snakket i en time, og så er der bagerste række med fem drenge, de har ikke lyttet efter og så kommer de bagefter: ’Øh undskyld, hvad var det vi skulle?’ Det kan jeg da godt se, det er da sindssygt irriterende. Int.: Hvordan mærker du, at de er uengagerede? Rikke: Altså, de siger ikke noget under undervisningen, så på den måde er de ikke noget problem. Int.: Hvad laver de? Rikke: Spiller computer. Joakim: Og så hvis der så er en lærer, der spørger dem om noget, så er de jo fuldstændig blanke, de har jo ikke en ide om, hvad de skal svare. Rikke: Ja, hvis nu vi sidder og læser en tekst eller et eller andet for eksempel, læser højt og skal analysere den. Så siger hun så: ’Nikolaj kan du ikke lige læse højt?’ ’Øh hvor er vi henne?’ - siger han så. Altså ligesom… han følger overhoved ikke med. Så kan jeg da sagtens forstå, at lærerne bliver irriterede. 2- års elev om det devaluerende ved at have pc’ere i undervisningen:

Lærernes frustration over at træde ind i et rum fyldt med elever, der sidder bag skærmen: Int: Hvordan er det at komme ind i det der rum, som underviser? Mads (samfundsfag): Ja men det er fjernt. Man kan jo stå og råbe godmorgen fire gange før der er en der reagere ikk`, nå ja hej… Torben (dansk): Jeg synes jo at skærmen tit bliver afskærmning og at skærmen gør at nærværet forsvinder og derfor så… det kan man jo mærke lynhurtigt, at nu er de andre steder henne og så siger jeg: Så lukker vi! (Banker i bordet) Tais (2 års elev): Det må da være pisseirriterende, hvis hele klassen sidder og glor ned i en computer. Det må da påvirke ens måde at undervise på. Det må da få en til at føle sig som en idiot. Og så måske ikke gøre lige så meget ud af det, som man måske ville have gjort, hvis alle sad og gloede og skrev noter.

Jakob: Jamen for mit vedkommende, jeg kan… Selvfølgelig er der nogen, der er mere deltagende end andre. Men det … for mit vedkommende, der er det som nat og dag, at nogle fag, der deltager jeg og andre fag, der deltager jeg overhovedet ikke. Men alt sammen handler om, at jeg har åbnet min computer. Og så lige meget hvilket fag jeg har, hvis jeg først har fået åbnet min computer og sidder og skriver på facebook eller et eller andet, jamen så har jeg simpelthen mistet den time. Sådan er det for mig i hvert fald. Hvis jeg aldrig åbner min computer, så er det næsten lige meget hvilket fag jeg har, så kan jeg ikke lade være med at følge lidt med. Int.: Men hvorfor er det så, at du åbner din computer? Jakob: Det er nok fordi det… jeg ved det ikke. Karen: Det er mere spændende. Int.: Men det du siger, er jo faktisk, at den faktisk er en hindring for din læring. Jakob: Ren og skær hindring, hvis jeg ikke havde den med, så ville jeg få meget mere ud af det, det er der ingen tvivl om, men det kunne også være jeg ville synes, det ville være så kedeligt, at jeg ville gå hjem og tænke det her gider jeg ikke længere. Så det ved jeg ikke, men jeg har ikke turde at lade være med at tage den med endnu.

Tema 2: ’Hvis jeg ikke havde pc’en med ville jeg lære mere’ Rikke (matematik): ”… det er da stressende for dem…” Birgit (Tysk): ”Ja, de har mange ting i gang ikk’…” Rikke: ”De er på hele tiden, de slapper aldrig af i hovedet. Altså, der sad vi andre jo og så kiggede op i loftet og tænkte: Gud! – er han ikke snart færdig med det her ikk’. Det gør de jo aldrig. I de 90 minutter, der er ikke 5 minutter, hvor de ikke laver noget altså… Jeg synes de er meget på med facebook og sms, altså de er hele tiden i kontakt med nogen. Så kan man sige: Luk lige computeren! Så kommer mobiltelefonen op, så kan man sige: Sluk den! Og så er timen forbi ikk’”.

Jonathan: Men altså jeg synes, det er elevens eget ansvar hvis man gider at lære noget, men jeg synes også læreren skal være mere konsekvent. For der… vi har 4 drenge i klassen, der sidder ikke og laver noget… forstyrrer Signe: Ja forstyrrer, lige præcis! Jonathan: Så synes jeg læreren skal smide dem ud, så vi andre kan lære noget 2. års elev om ansvar for egen læring: Frederik: Altså folk snakker så meget om modenhed og man skal selv gøre det. Men altså et eller andet sted, så har skolen… altså selvfølgelig har de ikke det store at skulle have sagt, men altså eleverne skal sørge for at de selv lærer noget, men altså skolen bliver også nødt til at se, at alle elever sidder på facebook eller sidder og spiller tetrix eller de sidder og spiller counterstrike eller sådan noget fis over et net, de har lavet 1. års elever om ansvar for egen læring:

Joakim: Altså, der er nogle af vores lærere, der siger; det er fint nok, at I ikke vil lave noget, jeg tjener mine penge, altså jeg får løn lige meget hvad, I kan lave noget eller ikke lave noget, jeg får stadig penge, så det rager mig en høstblomst om I laver noget eller om I ikke gør En 2. års elev fortæller:

• Hvad betyder It og medier for det læringsrum, det er muligt at etablere? • Hvad betyder tilstedeværelsen af It og medier i undervisningen for elevernes nærvær og engagement i timerne? • Hvis ansvar er det, at undervisningen fører til læring hos eleverne? • Hvem skal bestemme, hvornår og til hvad pc’en skal anvendes i undervisningen? • Hvordan kan man ligge de pædagogiske og didaktiske rammer for hvornår og til hvad eleverne skal bruge og ikke bruge pc’ere i undervisningen? • Hvordan kan man skabe meningsfulde læringsforløb, hvor It og medier indgår på måder, der bibringer undervisningen og læringen et kvalitativt løft? Læringsrummet i lyset af It og medier i undervisningen - Spørgsmål og udfordringer:

Tais: … for jeg synes også, at mange gange så sidder man faktisk og tager noter. Så tager man noter, samtidig med at man kigger på et eller andet. Men stadigvæk – har man noterne, så er den jo meget brugbar, kan man sige 2. års elev om at tage noter på pc’en 2. år elev om at tage noter på pc’en Julie: Men det er virkelig sådan, at hvis nu der er otte i klassen, der sidder med computere, så er der måske en der sidder og skriver noter. Altså, det er sådan… virkelig…

Rikke (matematik): … der er virkelig nogen der bruger det fornuftigt og man straffer jo dem. Jeg synes stadigvæk at størstedelen bruger dem ufornuftigt, men dem der bruger det, de bruger det altså rigtig godt, altså mapper og genvejsti, der kan jeg ikke engang være med, jeg synes det er rigtig godt. De er hurtige til at skrive, de bruger de der værktøj og de får virkelig lavet noget. Altså de tjekker jo også, altså alt muligt andet, men jeg synes stadigvæk at de bruger det godt altså, de har styr på de ting de skriver ned. Men størstedelen bruger det da ufornuftigt, men altså jeg tror de bliver bedre og bedre til at bruge det, jeg synes det er svært for når man skal straffe dem der er gode Dilemmaet omkring elevernes brug af pc’er til at tage noter på – lærerperspektivet: Om at eleverne ikke kan tage ansvaret selv: Mads (samtidshistorie): Det er måske som at stille en skål slik foran et barn, det er også deres eget ansvar at de får huller i tænderne

Karsten (samtidshistorie): … jeg synes man skal omfavne det så meget som man overhovedet kan, fordi eleverne er simpelthen så vant til at bruge det og at lukke ned for det i undervisningen, det ville være helt og aldeles fremmedartet for dem nærmest Om at komme eleverne i møde: Om at træde i karakter som lærer og vise det gode eksempel: Karsten… der må vi forsøge at disciplinere dem og gå frem med de gode eksempler og sige hvad vi i det her fag skal bruge computeren til og i givet fald, hvad vi så ikke skal bruge den til

• Hvordan fremmer IT og medier læringen – og i givet fald, hvilket form for læring og læring af hvad? • Hvilke fag kan IT og digitale medier med fordel bruges i? • Hvilke undervisningsforløb kan det anvendes i og hvordan? • Hvordan begrænser man elevernes ’forkerte’ brug af pc’en uden at straffe dem, der bruger den godt? • Hvordan kan man som lærer bruge sin professionelle autoritet og sætte gode eksempler for eleverne for brug af It og medier? • Hvordan kan nuværende og kommende hhx-lærere håndtere dette element i undervisningen i forskellige fag (efteruddannelse og pædagogikum?) Fag og faglig autoritet i lyset af It og medier i undervisningen - Spørgsmål og udfordringer: