Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Advertisements

Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
v/EU-direktør Sarah Børner
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
8. december 2010 på Egegård Skole
Sporarbejder på Kystbanen og Køge Bugt banen sommer 2007
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
# En praktikers bekendelser  Hvor og hvordan giver det mening at samle informationerne fra alle de eksisterende GIS data kilder - ledningsdata, kortinformationer,
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
12 SEPTEMBER 2012 VELKOMMEN TIL BRUGERSEMINAR Velkommen til brugerseminar 2012 Odeum gruppen.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
29. september 2008 Jasper Hedegaard Bojsen Teknologidirektør Microsoft Danmark Grøn IT.
Vedvarende energi til husstande
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Strategiplanen er fundament og retning.
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
Infrastruktur og bosætning
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
LK møde Grand Hotel Odense To punkter på max. ti min. 3½ min: Arrangementer i 2013/2014 5½ min: Oplæg til samarbejde mellem korps, regioner.
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Cykling i Region Hovedstaden
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Infrastrukturforbedringer på S-banen - tog til tiden
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Rummelig VVM’er for konkrete projekter
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Model til fremkommelighedsprognose på veje
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Et samlet overblik over landdistriktsordningerne
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Budget 2014 TR møde 27. august Kommuneaftale for 2014 Reduceret ramme for kommunernes drift økonomi 2 mia. Anlægsloft på 18,1 mia. Finansiering.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
En mand og hans cykel Jensine Adler & Eddie Andersen.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
Baggrund for præsentationen
Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen
Præsentationens transcript:

Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?

Er toget bedre end sit rygte? Image Omdømmet ligger fortsat lavt RepTrak Pulse (0-100) Kundetilfredshed Høj rettidighed og lavere belægning trækker kunde-oplevelsen op Tilfredsheds score (0-10)

DSB og Banedanmark i gang med stor indsats for bedre rettidighed Regional og fjerntog Målt indenfor 5.59 min. S-tog Målt indenfor 2.29 min.

Stor indsats på rettighed 20 mia. til nye signaler på alle baner Flere skinner/baner -> kapacitet -> rettidighed Højere standard af DSBs tog (er i fuld gang) Fælles bred ledelsesindsats Fælles ”kultur”-indsats Meget høj standard i 2020

Oversigt over større igangsatte projekter 2013 ”KØR”-projektet 4 spor til København H 2015 Dobbeltspor Lejre Vipperød Hastighed øges fra 120 til 160 km/t 2015 Dobbeltspor Vamdrup-Vojens 2015 Elektrificering Lunderskov-Esbjerg 2018 Ny bane København – Ringsted (Dobbeltspor og 200 km/t) 2020 Femern tunnel Dobbeltspor på Lolland og Falster Elektrificering Ringsted-Lübeck Hastighed øges fra 120/160 til 200 km/t Ringsted-Femern 2015-2022 Nye signaler over hele nettet

Hvordan skal væksten i togtrafikken nås Hvordan skal væksten i togtrafikken nås? Infrastruktur – ”de korte skinner” (bytrafikken) S-togsnettet Ekstra spor fra København H til Dybbølsbro (2012) Ændring mellem København H og Østerport giver plads til flere tog (2012) Nyt signalsystem på hele S-banen 2018 (2021) Større stationsudvikling/ombygning på Hillerød station (2015) Letbaner Letbane i Aarhus Fase 1: Odder-Århus-Skejby-Grenaa Letbane i København langs Ring 3 Lundtofte-Herlev-Glostrup-Ishøj Metro Cityring i København (2018)

Regionaltrafikken og bytrafikken mødes Ring 3 Letbane Ringbanen (S-tog) Metrocityring … og sød musik opstår

Flere tog på vej Danske togkunder vil have en siddeplads! DSB har indlejet tog til kompensation for IC4 Med IC4 på skinnerne igen har DSB rigtig mange tog Ny el-tog på vej – fremtidens tog

Markant bedre køreplaner, eksempler Holbæk Rejsetid: Fra 60 min til 40 min Antal tog: fra 1-2 til 3-4 tog i timen Bedre rettidighed (med ekstra spor) Næstved Antal tog: Fra 2 til 6 tog i timen - Af 3 forskellige ruter Lyntog København – Aarhus: hver ½ time Nyborg – København: 60 min. (2013) Odense – København: 60 min. (2020)

Bilister og cyklister – på vej til toget Flere P-pladser på vej 7 ud af 10 stationer har ledige pladser Cykler og tog - Cykel gratis med i S-toget - CykelDK: Pendlercykler Trafikinformation på app Vokser eksplosivt og mange forbedringer på vej

Det nytter! Holbæk Lang rejsetid (reel) Timedrift Enkeltspor Slagelse Kort rejsetid ½-times drift Dobbeltspor ”50% af bilpendlerne vil gerne køre tog hvis toget er bedre” Bil 23% Tog 77% Tog 46% Bil 54% Storebælt 1996: 4,5 mio. 2007: 7,9 mio. Øresund 1999: 0,1 mio. 2007: 8,7 mio.

Helt afgørende: Effektiv drift, så vi har råd til at køre de mange flere tog på de mange flere skinner Store personale besparelser Effektive koncepter Udnyttelse af stordriftsfordele Et sundt DSB giver attraktiv trafik og er godt for miljøet. Toget (DSB) vinder – med tiden

I 2020: DSB Tidens vinder Toget vinder God rettidighed + Bedre og flere skinner + Flere tog, og dermed siddepladser + Lettere transport til og fra toget + Sundt DSB – bedre ledet forretning = Toget reducerer trængslen markant I 2020: DSB Tidens vinder