Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Når lærere samarbejder med forældre
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Folkeskole-reformen August 2014.
Det udvidede klasserum
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
Skolen i Bevægelse - En innovativ proces.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
En god skole er en inkluderende skole.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Alle børn er alles ansvar
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Skolestruktur på dagsordenen
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Et fagligt løft af folkeskolen.
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Målstyret læringsreform
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
KLF - konference om chancelighed
Præsentationens transcript:

Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010 Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center.

Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Baggrund Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Specialundervisningsstrategi Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Baggrund Mål om inklusion og rummelighed Harmonisering – sammenhængende struktur Vækst i andelen af segregerede elever Vækst i udgifter til segregerede tilbud

Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Baggrund Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Specialundervisningsstrategi Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Baggrund Vækst i antal elever (fra Vejle Kommune) 06/07 - 07/08: 546 elever → 587 elever 07/08 - 08/09: 587 elever → 619 elever Samlet stigning i perioden: 73 elever = 13,4 % Vækst i udgifter Ca. 15 mio. – alt andet lige 1/5 af samlet økonomi til 5 % af eleverne

Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Den generelle udvikling Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Specialundervisningsstrategi Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Den generelle udvikling Stigende andel undervises i specialtilbud - også på landsplan Større viden om og diagnosticering af dysfunktioner Større mangfoldighed i børnegruppen (eller er vi blevet dårligere til at møde eleverne hvor de er?) Forældres øgede krav Øgede klagemuligheder Men, der er rum for handling…

Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Visionen Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Specialundervisningsstrategi Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Visionen ”at skabe et skolevæsen, der er præget af den størst mulige inklusion og rummelighed, således at eleverne får tilbud, der modsvarer deres behov i eller så tæt som muligt på normalsystemet.” Dette indebærer: Færre elever i segregerede tilbud Økonomisk omlægning Mål og handlinger: Inklusion og rummelighed Struktur Visitation Økonomi

Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010 Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Specialundervisningsstrategi Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Inklusion og rummelighed Indsatser Fælles værdier og målsætninger Videndeling/ ”best practice” Kompetenceudvikling Holdnings- og kulturindsats Kompetence- og uddannelsesindsats Opbygning af kompetencecentre Strukturering og øget samarbejde Ressourcecentre Det visitationsforberedende arbejde

Én samlet ramme Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Økonomi Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Specialundervisningsstrategi Specialundervisningsstrategi for Vejle Kommune Økonomi Én samlet ramme Fastlåsning af rammen i tre år Forventning om faldende udgifter Udviklingsarbejde i forhold til økonomimodel

Baggrunden for ”MMALP” Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. MMALP Baggrunden for ”MMALP” Tradition for mange udviklingsprojekter – fælles og på de enkelte skoler. Et særligt TV fokus (Plan B- skolen og Gaurslund) Oplevelsen af noget der virkede og rykkede ! Vi ville videre…….. Også politisk ønske efter Gaurslund Vi anerkendte at ”livet ikke kun er læringsstile” At Gaurslund i højere grad var en skole der løftede i flok end mirakelkur. Vi ville mere end blot at rulle en metode ud. Vi ville forskning!

”Mange måder at lære på” Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. MMALP ”Mange måder at lære på” 2 årigt forsknings- og skoleudviklingsprojekt Samarbejde med Universe Research Lab & UC Lillebælt Før-målinger Trivsel (god skole) 12.000 elever Vilkår 1.700 medarbejdere Faglighed En række skoleudviklingsprojekter I samspil med forskere Heraf mange med læringsstile Gentage målinger Tre spor Pædagogik = skoleudvikling Læring = Vores organisation/professionelle/vidensdeling Forskning = Viden og ikke ”synsning”

”Mange måder at lære på” Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. MMALP ”Mange måder at lære på” Læringsstilsprojekter ICDP Plan-B skole LP ….mm Skole projekter Pædagogik Udvikling på skolerne Forskning Viden Før Under Efter (2 år) Læring De professionelle ”Videnscenter” – UC Lillebælt

Mangfoldighed! - Cooperative læring - Bevægelse i matematikken Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. MMALP Mangfoldighed! Udviklingsprojekter, hvor hele skolen involveres Ledelse i klasserummet, relationsarbejde. LP- modellen ICDP kursus og implementering. Arbejdet med læringsstile Udviklingsprojekter, hvor afdelinger og teams involveres - Cooperative læring - Motiverende læringsmiljøer - Kunst, design og håndværk Udviklingsprojekter, som udspringer lokalt. - Bevægelse i matematikken - Konflikthåndteringskurser

Overskrifter fra 1. rapport omkring vilkårsundersøgelse og GODSKOLE Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. MMALP Overskrifter fra 1. rapport omkring vilkårsundersøgelse og GODSKOLE Lærer og pædagoger vurderer: Elever scorer lavt - På fællesskabsetik. Positiv konkurrenceånd Socialt sammenhold Evnen til at lytte til hinanden Give hinanden konstruktiv støtte/kritik Indbyrdes at håndtere konflikt og mobning Fra dagbladet Information 4. januar 2010

Det betyder – konkluderer rapporten Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. MMALP Det betyder – konkluderer rapporten De socialt inkompetente unge – Skaber et miljø, der ikke stimulerer Mindsker arbejdsglæden for klassens andre børn. Egne forudsætninger for læring brister

Baggrund – ”Brændende platform” Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Skolen i bevægelse Baggrund – ”Brændende platform” En god folkeskole En udviklingsorienteret folkeskole - forskningsprojekt ”Mange Måder At Lære På” - Ledelsesgrundlag og LUP - Specialstrategi m/ kompetencecentre - etc. Men også en skole under pres Resultater (PISA, gennemførelse af ungdomsuddannelse) I sin grundform – ”industrisamfundets skole” Regeringsfokus – 360 graders eftersyn og rejsehold Stort økonomisk pres Balancen mellem normalundervisning og elever med særlige behov

Idé og mål Vi kan ikke fortsætte med justeringer og tilpasninger Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Skolen i bevægelse Idé og mål Vi kan ikke fortsætte med justeringer og tilpasninger Vi ”gentænker” skolen i en innovativ proces – Hvis skolen ikke fandtes – hvordan vil vi så opfinde den? en skole til vores samfund en skole i udvikling en skole, der leverer resultater med en stadig mere snæver ramme ?

Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010 Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Skolen i bevægelse Proces overordnet 1/3 Idéfase: marts 10 – oktober 10 (divergente processer) 6 workshops – innovativ metode, heraf én for BFU + styregruppe Sociale medier Elevrådsmøde Skoleleder camp september 2. – 3. september Tillidsrepræsentant camp 6. 7. september Teknisk administrativt personale 8. september

Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010 Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Skolen i bevægelse Proces overordnet 2/3 Konkretiseringsfase: okt. ’10 – juni ’11 (konvergente processer) Skoleleder camp /Tillidsrepræsentant camp * Bearbejdning og videreudvikling ”Samle linse gruppen” 3 døgn 1. – 4. oktober med deltagelse af Hans Henrik Knoop, Steen Hildebrandt og Caroline Ahlefeldt * Visioner fra camps udkrystalliseres, konkretiseres 3 kvalificeringsmøder med interessenter og camp deltagere 1. møde d. 4 oktober 2. møde d. 11. oktober 3. møde d. 4. november (i Spinderihallerne) Høring og sparring i diverse organer Efterår 2010 Projektets hus i Spinderihallerne er på vej Projektets hjemmeside www.skolenibevaegelse.nu

Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010 Styrket almenundervisning – fokus på inklusion, 13. december 2010. Odense Congress Center. Skolen i bevægelse Proces overordnet 3/3 Den enkelte skole: Innovationstimer min. 4 timer. 10/11 Kursus i processtyring for ledere nov. 2010 Politisk behandling i BFU og Byråd i december Skolerigsdag Vejle 2. april 2011 Milepæl for MMALP og Skolen I Bevægelse. Forskningen slut, arbejdet fortsætter.. Implementeringsfase: aug 11 