LÆRINGSTILE – UDNYT DIT POTENTIALE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
”Mange måder at forstå og lære på”
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Roskilde Tekniske Skole
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Udlægning af en ny cache
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Mindre grimt, tak.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Læsegrupper På vej mod eksamensplanlægningen
Cooperativ learning - også kaldet CL
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Vejlederens kommunikation
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
At tale om sexualitet.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Stress En folkesygdom?.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Dynamisk system teori - model
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
SUF - gevinstrealisering
Problem- and play- based Learning
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Rita Buhl 22. september 2018.
- og hvordan du undgår dem…
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

LÆRINGSTILE – UDNYT DIT POTENTIALE om læringsstile og om at bruge sig selv på den rigtige måde NetDansk

HVAD ER LÆRINGSSTILE? Læringsstile er de måder vi optager, bearbejder, lagrer og husker ny og svær information på. Og læringsstile er dermed de allervigtigste værktøjer for vores opbygning af viden. Langt de fleste har ikke på forhånd nogen ide om deres læringsstilsprofil, og ofte er folk lidt flove over deres måde at studere på fordi den ikke falder i tråd med det ”man” anser for den rigtige måde. Men der er ingen rigtig måde at lære på. Enhver lærer på sin helt egen måde, men uden at kende den, altså uden at vide noget om sine præferencer kan man ikke lære effektivt – og somme tider kan man slet ikke lære.

HVAD ER LÆRINGSSTILE? Der findes mange forskellige tilgange til begrebet læringsstil. Vi vælger en teori der er udviklet af Rita og Ken Dunn og en test udviklet af Rita Dunn og Susan Rundle. Denne test, Building Excellence, giver dig din læringsstilsprofil, en række strategier og gode råd, du kan tage op for at lære så effektivt som muligt. I præsentationen her gennemgås testens enkelte dele så du har en forståelse af hvad det hele går ud på.

HUSK Der er ikke gode og dårlige læringsstile. Alle profiler er absolut ligeværdige. Din profil er relativt stabil – den vil altså ikke ændre sig radikalt, og når der indtræder ændringer er det over perioder på 2-3 år. NetDansk er tilrettelagt efter læringsstile. Øvelserne udnytter de forskellige sanser – så vidt det har været muligt. Og så må du selv udnytte den viden testen har givet dig. Brug den feedback, du har fået, efter du har tager Building-Excellence-testen.

BUILDING EXCELLENCE…The Learning Individual® Det Lærende Menneske - “Kend dig selv” Læring er afgørende for alt, hvad vi foretager os, så derfor er det afgørende for vores læring, at vi kender vores læringsstile.

De gamle ægyptere troede, at hjertet var sædet for både intelligens og følelser. De tilskrev ikke hjernen nogen betydning og fjernede den helt fra den afdødes krop under mumificeringen.

Building Excellence-Testen (BE-testen) BE-testen er et online værktøj til vurdering af læring og effektivitet. (copyright ‘96, ‘98, ‘99, ‘00 R. Dunn & S. Rundle). BE opererer på 21 afgørende variabler, som fremmer eller hæmmer læringen, og som har betydning for, hvor effektivt den enkelte (i) koncentrerer sig om, (ii) bearbejder, (iii) internaliserer og (iv) husker ny og svær information.

Profil for Læring og Effektivitet BE-testen genererer en personlig profil for lærings- og effektivitetsstil (LPS). Denne profil indeholder: en sammenfatning af testen på en side udførlige beskrivelser af ens præferencer anbefalede strategier en personlig udviklingsplan for mere effektiv læring og større effektivitet.

Hvordan læses BE-profilen? Et uvæsentligt element som man normalt ikke behøver være opmærksom på. Et uvæsentligt element som man kun i begrænset omfang behøver være opmærksom på. LIDT Et væsentligt element som man skal være opmærksom på en stor del af tiden. MERE Et væsentligt element som man skal være opmærksom på hele tiden. MEST

Hvordan læses BE-profilen? UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER en effektiv måde at huske ny og svær information på. MINDST IKKE en effektiv måde at huske ny og svær information på. MINDRE

Perceptuelle Elementer Den sans man foretrækker når man skal optage ny og svær information, - og den sans der er bedst når man skal huske ny og svær information.

Perceptuelle Elementer Taktil og/eller Kinæstetisk Auditiv Visuel Billede Visuel Tekst Taktil og/eller Kinæstetisk Verbal Husker bedst ved at LYTTE til et foredrag, til en præsentation eller til en båndoptagelse. Husker bedst ved at SE (skabe) mentale billeder af det, de hører eller læser. Husker bedst ved at LÆSE skrevet eller trykt tekst (bøger, noter, e-mails osv.). Husker bedst ved at HANDLE snarere end ved at sidde og lytte, læse eller tænke over informationen. Husker bedst ved at DISKUTERE ny og svær information med andre.

Perceptuelle Elementer – Eksempel ÷ Visuel Billede + Visuel Billede Mere ÷ Visuel Tekst + Visuel Lidt ÷ Taktil og/eller Kinæstetisk + Taktil og/eller Kinæstetisk ÷ Verbal (Internaliseret kinæstetisk) + Verbal Mest ÷ Auditiv + Auditiv Mindre Mindst

Psykologiske Elementer Den måde man foretrækker at bearbejde ny og svær information på. Den måde man træffer beslutninger og løser problemer på.

Analytisk / Global ANALYTISKE PERSONER… …optager og bearbejder bedst ny og svær information når denne præsenteres i logiske skridt og det samlede koncept præsenteres gradvist. Samlet koncept først GLOBALE PERSONER… … optager og bearbejder bedst ny og svær information når der bruges humor og metaforer. Globale må kende det samlede koncept før detaljerne giver mening.

Analytisk / Global PERSONER DER ER BÅDE ANALYTISKE OG GLOBALE… … bruger analytiske og globale tilgange på skift. Personer med denne præference påtager sig ofte rollen som formidler, fordi de uden vanskeligheder kan tolke hvad både analytiske og globale personer siger. Samlet koncept først

Reflektiv / Impulsiv Impulsive personer fortrækker at blive præsenteret for få detaljer, når de skal træffe beslutninger og løse problemer. I ekstreme tilfælde fører denne indstilling til, at en global person ikke kan give plads til andre! Reflektive personer har brug for tid til at overveje, hvilke muligheder de har, før de træffer beslutninger og løser problemer. I ekstreme tilfælde fører denne indstilling til handlingslammelse!

Psykologiske Elementer - Eksempel Mest Mere Mere Mest Integreret (både/og) Analytisk Mere Global Reflektiv Impulsiv Mest Mere Lidt

“I used to be indecisive but now I’m Boscoe Pertwee Forfatter fra det 18. årh. “I used to be indecisive but now I’m not so sure.”

Den måde de fysiske omgivelser påvirker ens evne til at koncentrere sig længere tid ad gangen på.

Miljømæssige Elementer Arbejdsstilling og arbejdsplads Lyd Lys Temperatur Arbejdsstilling og arbejdsplads Koncentrerer du dig bedst med lyd i baggrunden, eller skal du have ro? Kan du bedst arbejde i godt lys, eller fortrækker du dæmpet eller indirekte belysning? Koncentrerer du dig bedst når du sidder i et varmt rum, eller når du sidder i et køligere rum? Koncentrerer du dig bedst når du sidder ved et bord på en skrive- bordsstol el.lign., eller foretrækker du en mere afslappet arbejdsstilling og arbejds- plads ?

Miljømæssige Elementer – Eksempel Lidt lys Meget lys Mest Høj temperatur Lav Mere Afslappet arbejds- stilling og arbejdsplads Formel arbejds- stilling og arbejdsplads Ro Lyd Lidt

Biologisk betingede præferencer der er afgørende for ens evne til at bevare sit fokus i læring og/eller arbejde.

Fysiologiske Elementer Spise, drikke osv. Tidspunkt Bevægelse Hvornår på dagen er du mest effektiv: Tidligt på dagen? Ud på formiddagen/ tidligt på eftermiddagen? Sent på eftermiddagen? Om aftenen? Koncentrerer du dig bedst når du småspiser og drikker kaffe, te, vand eller softdrinks mens du arbejder, eller når du er færdig? Bliver du urolig og rastløs når du sidder og arbejder samme sted længere tid ad gangen?

Fysiologiske Elementer – Eksempel Moderate Tidligt på dagen Mest Ud på formiddagen/ tidligt på eftermiddagen Lidt Mere Sent på eftermiddagen Om aftenen Mere Mest Lidt Behersket behov for spise, drikke osv. Stort behov for spise, drikke osv. Mest Behersket behov for bevægelse Stort behov for bevægelse Mere

“I think that only daring speculation can lead us further and not accumulation of facts.” Albert Einstein 1879-1955

De præferencer der har betydning for hvordan man kaster sig ud i udfordrende og svære opgaver.

Emotionelle Elementer Motivation Vedholdenhed Tilpassethed Struktur Positivt feedback fra andre (fremmed motivation). Positivt feedback fra dig selv (egen motivation). Foretrækker du at gøre en opgave færdig, før du tager fat på en ny? Fortrækker du at arbejde på flere opgaver samtidig? Foretrækker du at arbejde med opgaver på din egen måde? Foretrækker du at arbejde med opgaver på den måde, du mener, andre synes, de skal klares? Vil du gerne have andre til at give dig arbejds- metoder? Foretrækker du at skabe dine egne arbejds- metoder?

Emotionelle Elementer - Eksempel Mere Mest Lidt Egen motivation Fremmed motivation Vedholdenhed: flere ting ad gangen Mest Vedholdenhed: én ting ad gangen Lidt ÷ Tilpassethed + Tilpassethed Mere ÷ Struktur + Struktur

De konstellationer man lærer og samarbejder bedst i.

Sociologiske Elementer Er du mest produktiv når du arbejder sammen med en anden, i mindre grupper eller i større team? Teamarbejde Arbejder du godt sammen med en person, der er ekspert på området? Er du mindre effektiv når en anden ser dig over skulderen, når du læser eller arbejder? Autoritet Foretrækker du rutinearbejde med kendte metoder? Keder du dig, når du skal gøre det samme igen og igen? Afveksling

Sociologiske Elementer – Eksempel Mindre autoritet Mere autoritet Mindre afveksling Mere afveksling Mest Lidt Alene/i par Større team Moderate Mindre gruppe

Din hjerne ved selv hvad den vil! LÆRINGSSTILE: Din hjerne ved selv hvad den vil!