Formåls-beskrivelsens betydning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Introduktion til Sprogpakken
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Introduktion til Sprogpakken
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Læremidler i praktikken
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
- fortsat midt i en flekstid?
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
GNU - projektet projektmetode og design
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Lærerprofessionen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Lær at søge bedre på nettet
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Design af kulturtræningsforløb for ECCO
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Planlægning, proces og evaluering
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Formåls-beskrivelsens betydning Ved Chefkonsulent Susanne Tellerup, University College Lillebælt

Disposition Formålets betydning Formålets opbygning 02-04-2017 side 2 Disposition Formålets betydning Hvad er grunden til, at der i undervisningen skal arbejdes i forhold til formålet? Formålets opbygning Hvordan kan der arbejdes med formålet? Model, der kan bruges til at arbejde med i det didaktiske arbejde Afsluttende – med fokus på udfordringerne

Formålsbeskrivelser Det kan udtrykkes kort: ”Det går ikke uden 02-04-2017 side 3 Formålsbeskrivelser ”Damer” Det kan udtrykkes kort: ”Det går ikke uden det er besværligt med”

Uden formål Ingen retning Ingen sammenhæng 02-04-2017 side 4 Uden formål Ingen retning Ingen sammenhæng Undervisning-ens mål svæver løst

Med formål Kan der skabes forbindelse til vision og mission 02-04-2017 side 5 Med formål Hvor skal vi hen, du? Kan der skabes forbindelse til vision og mission Kan der bygges bro mellem fortid og nutid Kan undervisningens mål forankres

02-04-2017 side 6 ”Besværet” Formål Praksis

02-04-2017 side 7 Formålets opbygning

Grundværdier Troværdighed Åbenhed Tillid Selvstændighed Ansvarlighed 02-04-2017 side 8 Grundværdier Troværdighed Åbenhed Tillid Selvstændighed Ansvarlighed

02-04-2017 side 9

Alment Befalingsmandskursus 02-04-2017 side 10 Alment Befalingsmandskursus Formål Uddannelsen skal udvikle den enkelte kursists forudsætninger bedst muligt for selvstændigt og ansvarligt, at kunne virke som leder af og fører for en gruppe bestående af 6 – 12 mand i en sikrings- og overvågningsopgave, samt gruppen indsat i forbindelse med assistance og støtte til øvrige totalforsvarsenheder. Endelig skal uddannelsen udvikle kursistens forudsætninger for at kunne vejlede og instruere gruppens medlemmer.

02-04-2017 side 11 Formål II Ligeledes skal uddannelsen give inspiration og værktøjer til at den enkelte kursist kan søge yderligere kompetenceudvikling i Hjemmeværnet.

En helhedsmodel Hilde Hiim og Else Hippe: Didaktisk relationsmodel 02-04-2017 side 12 En helhedsmodel Hilde Hiim og Else Hippe: Didaktisk relationsmodel

Læringsforudsætninger 02-04-2017 side 13 Læringsforudsætninger Alder Køn Uddannelse Erfaringer Generation Etnicitet Læringsstil Social og kulturel baggrund

Planlægning og tilrettelæggelse 02-04-2017 side 14 Planlægning og tilrettelæggelse Mellem indhold, mål og læreproces Undervisnings-principper Fagligt indhold Arbejds- og organiseringsformer Måltaksonomi

Medbestemmelse Arbejds- og organiseringsformer Uv-principper 02-04-2017 side 15 Medbestemmelse Arbejds- og organiseringsformer Uv-principper Helhedsprincip Aktivitetsprincip Erfaringsprincip Funktionsprincip Lærer- og kursistroller

Undervisningsformer Instruktion Meddelelse Spørgende Dialogisk 02-04-2017 side 16 Undervisningsformer Instruktion Meddelelse Spørgende Dialogisk Bearbejdende Praktisk orienterede

Evaluering Formative og summative evalueringer 02-04-2017 side 17 Evaluering Formative og summative evalueringer Dokumentations- og formidlingsformer Evalueringens indhold

Har det gjort os klogere? 02-04-2017 side 18 Har det gjort os klogere?

Opsamlende Formål med uddannelsen Grundprincipper Grundværdier 02-04-2017 side 19 Opsamlende Formål med uddannelsen Grundprincipper Grundværdier Formålsbeskrivelsen ’Forløbsplan’ Lektionsplan Praksis

Pædagogisk professionalitet 02-04-2017 side 20 Pædagogisk professionalitet At kunne gennemføre undervisning At kunne begrunde intentioner og valg i og omkring undervisningen At kunne forholde sig til uoverens-stemmelser mellem praksis og intentioner

”Det er besværligt med Det er umuligt uden” 02-04-2017 side 21 ”Det er besværligt med Det er umuligt uden” Hvis vi som undervisere skal arbejde professionelt og i overensstemmelse med de samfundsmæssige formål

Q and A "Never tell people how to do things. Tell them what to do and 02-04-2017 side 22 "Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity." Q and A