Formåls-beskrivelsens betydning Ved Chefkonsulent Susanne Tellerup, University College Lillebælt
Disposition Formålets betydning Formålets opbygning 02-04-2017 side 2 Disposition Formålets betydning Hvad er grunden til, at der i undervisningen skal arbejdes i forhold til formålet? Formålets opbygning Hvordan kan der arbejdes med formålet? Model, der kan bruges til at arbejde med i det didaktiske arbejde Afsluttende – med fokus på udfordringerne
Formålsbeskrivelser Det kan udtrykkes kort: ”Det går ikke uden 02-04-2017 side 3 Formålsbeskrivelser ”Damer” Det kan udtrykkes kort: ”Det går ikke uden det er besværligt med”
Uden formål Ingen retning Ingen sammenhæng 02-04-2017 side 4 Uden formål Ingen retning Ingen sammenhæng Undervisning-ens mål svæver løst
Med formål Kan der skabes forbindelse til vision og mission 02-04-2017 side 5 Med formål Hvor skal vi hen, du? Kan der skabes forbindelse til vision og mission Kan der bygges bro mellem fortid og nutid Kan undervisningens mål forankres
02-04-2017 side 6 ”Besværet” Formål Praksis
02-04-2017 side 7 Formålets opbygning
Grundværdier Troværdighed Åbenhed Tillid Selvstændighed Ansvarlighed 02-04-2017 side 8 Grundværdier Troværdighed Åbenhed Tillid Selvstændighed Ansvarlighed
02-04-2017 side 9
Alment Befalingsmandskursus 02-04-2017 side 10 Alment Befalingsmandskursus Formål Uddannelsen skal udvikle den enkelte kursists forudsætninger bedst muligt for selvstændigt og ansvarligt, at kunne virke som leder af og fører for en gruppe bestående af 6 – 12 mand i en sikrings- og overvågningsopgave, samt gruppen indsat i forbindelse med assistance og støtte til øvrige totalforsvarsenheder. Endelig skal uddannelsen udvikle kursistens forudsætninger for at kunne vejlede og instruere gruppens medlemmer.
02-04-2017 side 11 Formål II Ligeledes skal uddannelsen give inspiration og værktøjer til at den enkelte kursist kan søge yderligere kompetenceudvikling i Hjemmeværnet.
En helhedsmodel Hilde Hiim og Else Hippe: Didaktisk relationsmodel 02-04-2017 side 12 En helhedsmodel Hilde Hiim og Else Hippe: Didaktisk relationsmodel
Læringsforudsætninger 02-04-2017 side 13 Læringsforudsætninger Alder Køn Uddannelse Erfaringer Generation Etnicitet Læringsstil Social og kulturel baggrund
Planlægning og tilrettelæggelse 02-04-2017 side 14 Planlægning og tilrettelæggelse Mellem indhold, mål og læreproces Undervisnings-principper Fagligt indhold Arbejds- og organiseringsformer Måltaksonomi
Medbestemmelse Arbejds- og organiseringsformer Uv-principper 02-04-2017 side 15 Medbestemmelse Arbejds- og organiseringsformer Uv-principper Helhedsprincip Aktivitetsprincip Erfaringsprincip Funktionsprincip Lærer- og kursistroller
Undervisningsformer Instruktion Meddelelse Spørgende Dialogisk 02-04-2017 side 16 Undervisningsformer Instruktion Meddelelse Spørgende Dialogisk Bearbejdende Praktisk orienterede
Evaluering Formative og summative evalueringer 02-04-2017 side 17 Evaluering Formative og summative evalueringer Dokumentations- og formidlingsformer Evalueringens indhold
Har det gjort os klogere? 02-04-2017 side 18 Har det gjort os klogere?
Opsamlende Formål med uddannelsen Grundprincipper Grundværdier 02-04-2017 side 19 Opsamlende Formål med uddannelsen Grundprincipper Grundværdier Formålsbeskrivelsen ’Forløbsplan’ Lektionsplan Praksis
Pædagogisk professionalitet 02-04-2017 side 20 Pædagogisk professionalitet At kunne gennemføre undervisning At kunne begrunde intentioner og valg i og omkring undervisningen At kunne forholde sig til uoverens-stemmelser mellem praksis og intentioner
”Det er besværligt med Det er umuligt uden” 02-04-2017 side 21 ”Det er besværligt med Det er umuligt uden” Hvis vi som undervisere skal arbejde professionelt og i overensstemmelse med de samfundsmæssige formål
Q and A "Never tell people how to do things. Tell them what to do and 02-04-2017 side 22 "Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity." Q and A