Kulturkonference i Thisted 2. september 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Advertisements

VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Kulturkonference i Haderslev 5. april 2011
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Reform af førtidspension og fleksjob
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Folkeskole-reformen August 2014.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
22. november 2011 i Vartov, København
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
Lærerprofessionen - en definition.
Omsætning af viden til handling
Status på danske patientforeninger
Demokratiforum …Opstart… 14. Juni 2007 © Christine Sestoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Hans Vodsgaard Interfolk
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
AFVIKLING ELLER UDVIKLING? Kirker i ‘udkants-Danmark’ mellem lokalt fællesskab, romantisk symbol og effektiv service Henrik Halkier, Institut for Kultur.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Styring af styregrupper
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Frederiksberg Ældreråd
Vores velfærd - 1. okt Vores velfærd – Kommune og borgere i samspil -En fortælling om idegrundlaget, indholdet og perspektiverne i et igangværende.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Ny styring og ledelse af den offentlige sektor v. MF Steen Gade (SF) Oplæg ved De Offentlige tandlægers temadag.
KIRKERNES ROLLE I FRIVILLIGHEDSSAMFUNDET Nyborg Strand den 4. november 2011 Centerleder Laust Kristensen 1.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
Kombi-biblioteker en ny mulighed
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Specialisering: Det civile samfund og sociale bevægelser Ann-Dorte Christensen & Lars Skov Henriksen.
IDRÆTS- OG FOLKEOPLYSNINGS- OMRÅDET Tid for periodisk syn? ‘KL’s Kultur- og Fritidskonference’, Hotel Marienlyst, Helsingør, 21/05/2015. Analytiker Malene.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
© Knud Aarup Selveje i et stærkt civilsamfund - Embedsværkets perspektiv © Knud Aarup Munkebjerg Hotel 20. april 2016 Knud Aarup Uafhængig agent i udvikling.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Prioritering og håndtering af kulturens mange muligheder Center for Ledelse og Styring.
Kulturelle Samråd i Danmark Visionsseminar 2014 Betragtninger om brobygning og armslængde melllem det offentlige og civilsamfund, herunder forholdet mellem.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Præsentationens transcript:

Kulturkonference i Thisted 2. september 2011 Den frie kultur Hans Jørgen Vodsgaard Interfolk Institut for civilsamfund

Civilsamfund og den frivillige sektor Stat Marked Civilsamfund Medarbejder Kunde Klient Medborger Medmenneske Menneske Borgerlig offentlig Frivillige sektor ------------------------------------ Privat sfære Personligt rum Frivillige sektor (foreningsdanmark): NGO, NPO, frie og selvstændige organisationer Civilsamfund: Vækstlag for individet som suveræn og folket som suveræn Sted for fri læring, fri kultur og ligeværdigt fællesskab Basis for demokrati som livsform

Nøgletal for den tredje sektor Antal frivillige organisationer 101.000 Lokale foreninger: Selvejende instit. Almennyttige fonde Landsorganisationer 83.000 8.000 6.000 3.000 Antal medlemmer pr. org. 181 Antal medlemskaber 18 mio. 3,3 pr dansker Antal frivillige, 11 pct. 2 mio. 35 pct. af befolkningen er frivillige i snit 17 timer om måneden. Økonomiske omsætning 134 mia Knap 10 pct. af BNP Heraf udgør området for kultur, idræt og hobby Halvdelen af de lokale foreninger, og medlemmer og frivillige Hver fjerde selvejende institution og landsorganisation Desuden har de øvrige foreningsområder også omfattende kulturaktiviteter. NB: Omfanget af foreninger, medlemmer og frivillige er i fremgang, især indenfor kultur og fritid

Nøgletal for kultur og fritid 2004 Andel af frivillige sektor Antal lokale foreninger (ud af 83.000) Gns. antal medlemmer pr. forening Antal Medlemmer (afrundet) Antal frivillige i foreningerne ( 11 pct.) Kunst og kultur * 9 % 7.500 131 1 mio. 110.000 Idræt, motion, dans 25 % 20.750 174 3,6 mio. 400.000 Fritid og hobby 18 % 15.000 83 1,2 mio 130.000 Samlet 51 % 43.250 5,8 mio 640.000 ) Amatørkunst, Kunstformidling, Kulturarv, Etniske foreninger/hjemstavnsforeninger, radio og tv Men ikke dans under idræt; eller husflid, havekunst, mad, samlerforeninger, under hobby; eller kunst- og kulturfag i fritidsundervisning. I snit er der pr. provins kommune er der indenfor kunst og kultur ca. 75 foreninger , 10.000 medlemmer og 1100 frivillige Ifølge “Schindel: Kulturelle Samråd i tal, 2007” repræsenterer de Lokale Kulturelle Samråd i snit 55 foreninger med i gennemsnit 192 enkeltmedlemmer, lig ca. 10.000 medlemmer pr. kommune.

Fokus på de frivillige (uden en forening)   35 pct. af den voksne befolkning arbejder frivilligt (17 timer om måneden i gennemsnit) Men en stor del især fra Andel af danske befolkning, der har arbejdet frivilligt, 2004 Procent Andel der har arbejdet frivilligt det sidste år Andel heraf, som er medlem af en forening Fritid (Kultur, Idræt, hobby) 18 81 Uddannelse 3 40 Sundhed, og sociale område 6 52 Fagligt, politisk, Internationalt 5 84 Bolig og lokalsamfund 91 Miljø, religion, andre 70 Frivilligt arbejde i alt 35 79

Fokus på de frivillige - hvorhenne 69 pct. af den frivillige indsats sker via frivillige foreninger Fokus på frivillige kan undergrave foreningsdanmark Jf. EU’s frivillighedsår og Socialministeriets oplæg til National civilsamfundsstrategi, okt. 2010. Hvem udføres arbejdet for , 2004, procent *) Område Frie Foreninger Selvejende institution Offentlige institution Folke-kirke Private virksomh Fritid (Kultur, Idræt, Fritid) 84 11 4 3 Uddannelse 15 22 56 Sundhed, og sociale område 44 14 34 2 6 Fagligt, politisk, Internationalt 62 16 1 8 Bolig og lokalsamfund 64 25 Miljø, Religion, Andre 41 21 I alt 69 18 17 5 *) Andelene summer ikke til 100 pct., da den samme person kan være frivillig i flere områder

Omfang af frivillige indsats, fritid og kultur Indsatsen fra de frivillige i kultur og fritid er 90 mio. timer lig med /1650 = 55.000 årsværk * I gennemsnit pr. kommune = ca. 500 fuldtidsstillinger Kilde 1: Boje, Fridberg og Ibsen: Den frivillige sektor i Danmark – omfang og betydning (2006) NB: 640.000 frivillige x 17 timer x 10 måneder = 109 mio. timer Indsatsen fra de kommunalt ansatte i kultur og fritid Et slag på tasken = ca. 125 medarbejdere pr. kommune   Effekt en af den frivillige indsats 80 pct. af indsatsen for de lokale kultur- og fritidstilbud sikres af frivillige

Tilskud til frivillige kulturelle område Fordeling af offentlig støtte Mio. kr. Samlede udgifter til kultur og fritid Amatør- idræt Frivillige kulturelle område Procentvis andel Staten 10.688 594 13 ** 0,1 pct Kommunerne 9.367 4.407 *** 310 **** 3,3 pct. I alt 20.055 * 5.001 323 1,6 pct. * Kulturministeriet: Kulturpenge 2008 ** Finansloven 2010: Tipsmidler aktstykke: DATS 3.684 mio, AKKS, Huse og KSD 1.569 mio. Statens Kunstråds Musikudvalg: Til amatørmusik 6,2 mio + portostøtte m.v. *** Kulturpenge 2008: Direkte idræt / 3.166,5 + idrætsanlæg / 1.239,1 **** Karbo, Mikkelsen og Windinge: ”Kommunernes støtte til det frivillige kulturliv”, i: Undersøgelsen af det frivillige kulturelle område”, Kulturministeriet, 2006. Deres total var 259,7 - men ikke medregnet sekretariatsbistand. Her skønnet til 50,3 mio.

Hvorfor vigtigt område - Det frivillige kulturlivs kerneydelse? Misforholdet mellem På den ene side – de aktives grunde (kerneydelsen) Lysten driver værket – amatørens glæder Mål i sig selv – bærer sin egen mening Personlig dannelse, demokratiske erfaringer , social kapital På den anden side – de officielle politiske grunde (periferiydelsen) Kunstpolitiske: Fødekæde og kunstpublikum Socialpolitiske: Social inklusion, empowerment , integration Sundhedspolitiske: Forebyggende sundhedsarbejde Værdipolitiske: Kulturel sammenhængskraft Erhvervspolitiske: Kulturindustri, oplevelsesøkonomi, kreativitetsreserve Humanistisk tilgang - et velfærdsgode /menneskeligt mål i sig selv kontra Instrumentel tilgang - et middel til at løse systemproblemer

Den kritiske teori - Habermas Teknisk instrumentel forklaring Bureaukratisk og økonomisk rationalitet (hvordan om midler – det vi kan leve af) Marked Stat Folkestyre Demokratisk offentlighed Civilsamfund Personlig og privat sfære SYSTEM LIVSVERDEN Human og kulturel forståelse Kommunikativ og ekspressiv rationalitet (Hvorfor om mål og mening – det vi lever for At finde sangen bag ploven

Habermas – Systemet koloniserer livsverdenen Det nyliberale system Konkurrencestaten Markedsgørelse New public management Instrumentalisering Den koloniserede livsverden Fra public service til infotainement Fra tanke til faktura Fra dannelse til kompetencer Fra kultur til oplevelsesøkonomi Fra foreninger til frivillige System Marked Stat Tilskuer demokrati Civilsamfundets privatisering Personlig afdannelse Livsverden Da skal man forskel kende på solskin og på lyn

Nyliberalisme og New Public Management Den nordiske model under pres Fra velfærdsstat til konkurrencestat - Folket som soldater i den globale markedskrig Fra Keynes til Nyliberalisme - At skabe en verden i markedets billede New Public Management - Fra armslængde til kontrol

Paradigmeskifte for livslang læring Livslang læring - Livslang og livsbred UNESCO lancerede ”livslang læring” i 1970’erne Adgang til viden og kultur som en menneskeret Dagsorden om menneskelig og demokratisk udvikling Et humanistisk paradigme OECD overtog ”livslang læring” i 1980erne Opkvalificering af arbejdskraften til global konkurrence Dagsorden om investering i ”human capital” Et økonomisk-instrumentelt paradigme EU-Kommissionens Memorandum for livslang læring i 2000

Læringens instrumentalisering EU’s splittede læringsmål Beskæftigelsesegnethed Aktivt medborgerskab, social og kulturel inklusion, personlig realisering Den nordiske udvikling Fra folkeoplysning til voksenlæring Folkeoplysningens nedbrud Den danske udvikling Fra dannelse/folkeoplysning til kompetencer /efteruddannelse Regeringens globaliseringsrapport - 350 konkrete initiativer Folkeoplysningens krise

Paradigmeskifte for kulturen Den nordiske kulturmodel Humanistisk kulturpolitik – demokratisering af kulturen (60erne, Bomholt, Sølvhøj og Koch) Fokus på kunstens indre værdier Bidrage til borgernes frie dannelse og demokratisk sindelag Lige og udvidet adgang for alle borgere Frigøre kulturtilbud fra marked og stat Armslængde-princippet (støtte men ikke styre) Folkelig kulturpolitik - kulturelt demokrati (70erne, Helveg Petersen, Matthiasen, Lind) Øget deltagerorientering og mere amatørkultur Mere lokalt forankret Øget orientering mod civilsamfundet PS: Verdens bedste fritidslov i 1968

Kulturens instrumentalisering De instrumentelle kulturmodeller Fokus på kunstens ydre værdier – kunst skal kunne betale sig Middel til at løse systemproblemer New public management – performative styringsmetoder Fra faste støtte til politisk fastsatte puljemidler og sponsering En kulturpolitik med socialpolitiske mål (slut 90erne, Lundgaard) Tony Blairs tredje vej – det civile samfund som statens tjener En kulturpolitik med erhvervspolitiske mål (00erne, Mikkelsen) Kreativitetsreserve, oplevelsesøkonomi, borgmesterkultur, pavarottisering En kulturpolitik med værdipolitiske mål (00erne, Mikkelsen) Danske kanons – danskheden i centrum - Gud, konge og fædreland

Paradigmeskifte for civilsamfundet Civilsamfundets betydning – i Grundtvigs fædreland Personlig frihed og realisering Kulturel aktiv fritid Social kapital (tillid og inklusion) Demokrati som livsform / samtale demokrati Fri læringskapacitet og kritiske fora – de levendes land Det nye pres på civilsamfundet Fra armslængde til styring: Projektmidler, kontrakter, dokumentation Fra foreninger til frivillige: Kommunale frivillighedscentre Inddrages i private markedsløsninger Fra ideale til selviske motiver: Styrk dit eget CV Instrumentalisering Resultater Den frie læringskapacitet (kommunikative fornuft) svækkes Foreninger og frivillige stemmer med fødderne

Opsamling Konklusioner Det systemiske pres mod det frivillige kulturelle område er led i en mere omfattende nyliberal omstilling af samfundet Den frivillige kulturs kerneydelse rammes især af pres fra en ny dagsorden for læring, kultur og civilsamfund Det frivillige kulturelle foreningsliv indgår i en bredere politisk og kulturel strid, som de må forholde sig til

Kommunal kulturpolitik – tendenser I ”Pixi for kommunalpolitikere. Kultur og fritid”, KL maj 2010 nævnes ”De fleste kommuner har en lang tradition og stor respekt for foreningslivets uafhængighed” En nordisk undersøgelse har vist, at kun én dansk kommune har svaret, at en bevarelse og støtte til foreningslivet er en vigtig kulturpolitisk udfordring” Katarina Michnik: Lokal Kulturudvikling i nordisk perspektiv, nordisk utredning. Norsk Kulturforum med støtte fra Nordisk Kulturfond, 2010. Hovedmål i ”Pixi for kommunalpolitikere. Kultur og fritid” er ”at sikre koblede strategier, hvor kulturen og fritiden er med til at realisere politiske mål på andre områder” ”at afveje kulturens og fritidens egenværdi kontra løsning af vigtige samfundsopgaver, såsom erhvervsudvikling, sundhed, integration, etc.”

Kommunal kulturpolitik – udfordring Udfordring generelt for det lokale kulturområde at den overlejres af en markedsøkonomisk dagsorden A. Pavarottisering, eventkultur, borgmesterkultur, - for at gøre kommunen attraktiv for nye virksomheder og ny arbejdskraft (undersøgelser af Roger Buch har dementeret dette) B. Kulturturisme og oplevelsesøkonomi, city-branding - for at tiltrække turister og få øget omsætning for det lokale erhvervsliv Udfordring især for det frivillige kulturområde at den ”koblede dagsorden” om at løse systemproblemer fjerner fokus fra kulturens indre værdier kan dræne det frivillige kulturelle foreningsliv og demotivere de frivillige

Kommunal kulturpolitik og det frivillige kulturelle foreningsliv Anbefalinger Velfærdspolitik handler også om borgernes adgang til kunst og kultur Fasthold kulturens egenværdi når kulturpolitikken formuleres Fremhæv de frivillige kulturelle foreningers store bidrag Lav et lokalt charter for det kulturelle samarbejde (mellem kommunen og det frivillige kulturelle foreningsliv) Styrk de frivillige foreninger med midler og ansvar Branding af kommunen for et levende og tilgængeligt frivilligt kulturliv Husk de gode gamle grundtvigske principper om Frihed og folkelig forankring med fokus på selvforvaltning