Verden ind i undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verden ind i undervisningen KEA, den 8. januar 2014.
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi
KEA KOMPETENCE.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Projektarbejde En praksishistorie.
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Fokus på læring og dannelse
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Fagenes samspil november 2009
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Teori, metodologi og metode
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Sundhedsfremme i skolehaver?
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Sprog og identitet - fra interesse i sprog til en identitet som forsker Pia Quist Københavns Universitet Nordisk Forskningsinstitut afd. for Dialektforskning.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
Teori og praksis i ingeniøruddannelsen
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Niels Brocks Handelsgymnasium: Fra uddannelsesfremmed til talent
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Fag, fagligt samspil og metode
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Verden ind i undervisningen Konference KEA d. 8/1-2014 Gerd Christensen, lektor i pædagogik, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet

Uddannelse og ’verden’: to forskellige ting Problem: Teori-praksisgabet - Hvorfor lære teori – og hvad skal det bruges til? Og hvordan forholder teori sig til verden derude? Løsning: Projektarbejde - beskæftiger sig med problemer i den virkelige verden. Udfordring I: Tværfaglighed - hvordan skal fagene (dvs. fagenes teori) indgå i projektet og hvorfor? Udfordring II: Problemformuleringen - hvem formulerer problemet – de studerende eller underviseren? Udfordring III: Gruppearbejdet – hvem danner gruppen (underviser eller elever) og ud fra hvilke præmisser. Og hvordan skal gruppen samarbejde?

Udfordring I: Tværfaglighed Hvordan skal fagene (dvs. de teoretiske discipliner) indgå og vægtes? Og hvorfor? På hvilken måde arbejder fagene sammen – opretholder de deres identitet eller smelter de sammen til et fælles tredje? Og hvad sker det herigennem?

Udfordring II: Problemformuleringen Hvem formulerer problemet – de studerende eller underviseren? Og hvilke muligheder og udfordringer er der forbundet med dette? Hvordan forholder den anvendte praksis sig til det, de studerende møder efter deres uddannelse?

Udfordring III: Gruppearbejdet Hvem danner gruppen og ud fra hvilke præmisser – fx ønsker om homogene/heterogene grupper? Og hvilke muligheder og udfordringer ligger der i det anvendte princip? Hvilke redskaber har gruppen til rådighed til at få samarbejdet til at fungere? Og hvordan forholder man sig til spørgsmålet om lederskab? (er der en leder eller er alle lige?)