Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Integrated Children’s System
Konklusion på Workshop om sindslidende
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Lederudvikling.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Medborgerskab – på sporet
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hvad er neurofaglig viden?
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Tværgående indsats for unge årige
Hverdagsrehabilitering
Pårørendetilbud i Københavns Kommune
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Projekt ”Styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade” Forløbende 2014 ud.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Muligheder og rettigheder
Årskursus for visitatorer
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring.
Hvordan tackles pårørenderollen – tilbud til pårørende til hjerneskaderamte i Randers kommune Forløbskoordinator Lone Aagaard.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Oplæg omkring Østerskoven
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Status projekt ”Bristede Drømme-Nyt håb” styregruppemøde
Fra græsrod til professionel. Danners rejse fra græsrod til professionel organisation Det faglige arbejde nu Bud på, hvor de næste opgaver ligger Hvad.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Tværfagligt samarbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Oplæg omkring Østerskoven
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Vidensbaseret praksis i botilbud
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen

Det Nordjyske Uddannelsesprogram Mål At styrke fagligheden i den kommunale opgaveløsning på senhjerneskadeområdet og dermed forbedre rehabiliteringsindsatsen overfor børn, unge og voksne med erhvervet hjerneskade.

Det Nordjyske Uddannelsesprogram Formål At styrke nøglemedarbejdernes neurofaglige viden og kompetencer. At styrke nøglemedarbejdere i koordinerede funktioner, herunder hjerneskadekoordinatorer, i at håndtere komplekse sagsforløb med mange aktører. At sikre en viden ud over basis ved alle nøglemedarbejdere, der er i kontakt med borgere med erhvervet hjerneskade.

Niveau 1 Formål: At opnå høj teoretisk neurofaglig viden og kompetence. Målgruppe: Nøglemedarbejdere med et højt niveau af basisviden fra eksempelvis en sundhedsfaglig grunduddannelse og erfaring fra deres daglige praksis. Eksempelvis: medarbejdere på optræningscentre, botilbud, specialskoler, bostøtte i eget hjem, konsulenter, sundhedsfagligt personale, medarbejdere i kommunale forvaltninger f.eks. hjerneskadekoordinatorer, visitatorer, sagsbehandlere m.fl.. Omfang: Diplommodul på 10 ECTS point. Ét modul er på 5 ECTS point. 10 ECS point, 6 ½ ugers fuldtidsstudie eller ca. 14 ugers deltidsstudie Bygger ovenpå professionsbachelorniveau.

Modul A SD Modul A: Sundhedsfaglig diplomuddannelsesmodul – RS 17 Den hjerneskaderamte borger – basismodul Hjernens opbygning og funktion. Primære og sekundære følger ved erhvervet hjerneskade. Hjerneskade og personlighed. Pårørendes reaktioner. Omfang: 10 ECS point Modul A eller tilsvarende er en forudsætning for modul B og D.

Modul B SD Modul B: Sundhedsfaglig diplomuddannelsesmodul – rehabiliteringsforløb med fokus på kognitive, emotionelle og personlighedsmæssige følger efter erhvervet hjerneskade. Teorier og principper bag neuropsykologisk baseret rehabilitering. Evidensbaseret rehabilitering – træning og kompensation. Videreførelse og implementering af træning og strategier i dagligdagen og arbejdslivet. Faglighed i et tværfagligt perspektiv Pårørendesamarbejde. Omfang: 10 ECS point

Modul C PD Modul C: Specialpædagogik – børn og unge med erhvervet hjerneskade. Børn og unge med erhvervet hjerneskade – med særlig fokus på tilbagevenden til hverdagen og støtte til den fortsatte udvikling. Hjernens opbygning, funktion og udvikling. Kognitive forstyrrelser i relation til barnets muligheder for indlæring og udvikling. Fysiske, kognitive, personlighedsmæssige og sociale følger efter hjerneskade Samarbejde med familien, skole og daginstitution samt tværfagligt samarbejde. Omfang: 10 ECS point.

Modul D SD Modul D: Sundhedsfaglig diplomuddannelsesmodul – rehabilitering med fokus på fysiske og sensomotoriske følger efter erhvervet hjerneskade. Tilrettelæggelse og varetagelse af rehabiliteringsforløb ud fra et neuropsykologisk perspektiv med fokus på fysiske og sensomotoriske følger. Hjernens plasticitet. Motoriske følger - når handling bryder sammen. Når adfærden bliver påfaldende. At arbejde helhedsorienteret og tværfagligt. Omfang: 10 ECS point.

Modul E SD Modul E: Sammenhæng i komplekse sagsforløb i det primære sundhedsvæsen på området for erhvervet hjerneskade. At udvikle og styrke kontinuitet og sammenhæng i patient/brugerforløb i sundhedsvæsenet. Fokus på borgerinddragelse og koordinerede funktioner på tværs af faglige og organisatoriske grænser. Omfang: 5 ECTS point.

Niveau 2 Formål: At blive i stand til at genkende problematikker der er kendetegnet for borgere med erhvervet hjerneskade og på baggrund heraf sikre at den rette foranstaltning iværksættes. På et grundlæggende niveau at opnå kendskab til og forståelse for neurofaglig viden, som middelbart kan anvendes i praksis i tilgangen til borgere med erhvervet hjerneskade. Målgruppe: Nøglemedarbejdere der ikke har borgere med erhvervet hjerneskade som primær målgruppe i deres daglige arbejde, men som har brug for en viden, der ligger over deres basisviden i uddannelse og erfaringsgrundlag. Omfang: 12 timers kursus

Pakke A, emne 1 Neurofaglig viden på et praksisrelateret niveau målrettet medarbejdere på plejecentre og hjemmeplejen. Hjernens opbygning og funktion. Fysiske og kognitive vanskeligheder. Håndtering af de fysiske følger. Neuropædagogiske strategier. Sekundære følger som krise, sorg, angst og depression.  

Pakke A, emne 2 Den fysiske håndtering af den hjerneskadede borger, målrettet medarbejdere på plejecentre og hjemmeplejen. At opnå forståelse af adfærdsmæssige og fysiske problematikker i forbindelse med en hjerneskade. Opnå kendskab til metoder til at håndtere disse problematikker samt afprøvning i praksis.

Pakke B Neurofaglig viden på et praksisrelateret niveau, målrettet socialfaglige medarbejdere på beskæftigelsesområdet. Følgevirkninger og hvordan de kommer til udtryk. Sekundære følger. Manglende sygdomserkendelse. Hjerneskade og personlighed. Pårørendes situation og reaktion. Målgruppen i forhold til beskæftigelse, tilrettelæggelse af arbejdsafklaring og arbejdssituation. Kommunikation. Udredning af følgerne samt rehabiliteringsmuligheder.

Pakke C Neurofaglig viden på et praksisrelateret niveau, målrettet fagpersoner der arbejder med børn og unge med erhvervet hjerneskade. Forskellige årsagssammenhænge og skadestyper. Fysiske, kognitive, sociale og personlighedsmæssige følger. Eksempler på hvordan neurofaglig viden kan medtænkes i den pædagogiske praksis.