Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Hvad er internationalisering
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
En skrivehændelse i biologi
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Få nye og anderledes ideer til din undervisning
Danskfaget – beholder eller genstand?
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
Fagets formål, fokus og fagmål
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
Dansk sociologikongres 2012 Aarhus Universitet 20. januar 2012
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Indføring i fagets didaktik
Sociologi – Individ og samfund
Specialpædagogikkens didaktik?
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Kulturen på vores skole Det forpligtende fællesskab Overskueligheden i miljøet Helheden i skoleforløbet Kommunikation.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
Dansen omkring handicapbegrebet
Internationale perspektiver på udviklingen af den inkluderende skole.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
- Global islamistisk terrorisme
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Skolen og den sociale arv
Danskfaget som medskaber af et kønsblik
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Inklusion og inkluderende processer
Den sproglige læreplan
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Gomorgen. Vi skal tage hul på foredragsrækken
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
University College Syddanmark, 31. marts marts 2015 NATIONALT VIDENCENTER FOR INKLUSION OG EKSKLUSION / / NATIONAL CENTRE FOR INCLUSIVE.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
2. OKTOBER 2015LEKTOR, PH.D. CLAUS HAAS AARHUS UNIVERSITET AU KULTURELT MEDBORGERSKAB OG HISTORIEUNDERVISNINGENS ERINDRINGSPOLITIK Konference om faglige.
Inklusion i efterskolen Fokus på tosprogede elever.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Med i samfundet Medborgerskab – Tema 3.
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Præsentationens transcript:

Hvordan håndteres kulturforskelle i danskfagets litteraturundervisning? Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech Ph.d. stipendiat, IUP(DPU) Aarhus Universitet

Mellem tekster - en undersøgelse af litteratur, kultur og identitet i danskfaget Forskningsspørgsmål: Hvordan forbindes litteratur, kultur og identitet i danskfaget? curriculum interviews klasserum

Litteratur og kultur i danskfaget national diskurs: kulturarv, fælles referencerammer, globalisering: en trussel, kanon, traditionen, litteraturhistorie multikulturel diskurs: flerkulturelt samfund og klasserum, respekt, ligestilling, globalisering som en positiv faglig udfordring, flerkulturel læseplan, flerkulturel pædagogik Et nationalt, moderne og territorialt kulturbegreb (Kramsch 2006) Forskelle: nationale forskelle (her og i andre lande, dansk kultur og andre kulturer) (etniske, religiøse forskelle) stabile forskelle: hhv. værket og eleven

Styringsdokumenter og praksis –en didaktisk udfordring for dansklæreren? Et spændsningsfelt mellem en national og monokulturel læseplan og litteraturundervisning i flerkulturelle klasserum Forskningsdesignet: styringsdokumenter og fire lærere som (siger at de) medtænker kulturel kompleksitet i deres litteraturdidaktik

Interviews med de fire lærere: flerkulturel didaktik: tekstvalg, genrer, tema, organisationsformer, kommunikationsformer lærernes italesættelser og håndtering af forskelle – fire forskelsstrategier: Det monokrome rum Respekt for forskelle – mennesket og hverdagen Kiasmer, spejle og vinduer Rækker af rum

”Vi” og ”her” (fællesskaber og forskelle) afhængige af konteksten (referenten er ikke stabil) Postmoderne kulturbegreb (Kramsch 2006): praksis, kontekstbestemt – dynamisk forståelse af kultur, flere identiteter, evt. hybride identiteter

Hvordan kan man undersøge, hvordan litteratur, kultur og identitet forbindes i litteraturundervisningen? Tekstes mening? elevens kulturelle identitet? (den nationale og den multikulturelle diskurs) Hvordan gives teksten mening gennem interaktionen i klassen, hvilke læseridentiteter har eleverne adgang til?

Hvilke positioneringsmuligheder åbner lærernes diskursive praksis Hvilke positioneringsmuligheder åbner lærernes diskursive praksis? og hvordan reagerer eleverne på disse muligheder? ”Er der nogen muslimske piger her? ”(Smil, Smilja, Torben Poulsen,1996) ”Hvad betyder titlen?” (”Fristeren”,Mads Brenøe 1993), ”Hvem er jeget?”(”Polterabend”, Jan Sonnergaard 1998) ”På hvilken måde er vi nødt til at ligne hinanden?” (”Jeg civiliserer mig om morgnen”, Kirsten Hammann 1992)

Begivenheder og sammenbrud (poststrukturalistiske analysestrategier Esmark et al. 2005, Stormhøj 2006) Posititioneringsstrategier: tavshed, moddiskurser og retoriske strategier: ironi og humor Positioneringer imellem diskurser og identitets- kategorier (Blackledge and Pavlenko 2004)

Undersøgelsens resultat? Et performativt og kontekstuelt perspektiv på kultur i litteraturundervisningen Se fortolkningsdiskussioner i litteraturundervisningen som forhandlinger af mening, kultur og identitet Hvad betyder teksten? bliver dermed forbundet med spørgsmålet om, hvorfra den (kan) ses? – og hvilke læseridentiteter eleverne har adgang til

et perspektiv på kultur i litteraturundervisningen ikke en litteraturdidaktik, som kan tages med ud i klasseværelset udfordre den nationale og monokulturelle forståelse af litteraturundervisningen, det nationale kulturbegreb, nationale forskelle: dansk vs tyrkisk dynamiske kontekstbestemte forskelle: ”Vi” og ”her” i forhold til forskellige kontekster: diskurser, læsemåder og intertekster (en darwisnitisk vs en religiøs diskurs, en eventyrlig vs realistisk læsemåde, græsk mytologi vs Ringenes Herre)

Undersøgelsens perspektiver: Hvordan positionerer vi eleverne? Hvordan kan forhandlinger af mening og læseridentitet og positioneringer imellem diskurser og forskelle: evt. nuancere læsningen af litterære tekster og samtidig nuancere forståelse af kulturelle fællesskaber og forskelle Danskfagets tekstbegreber, kontekster og læseridentiteter