Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

PR KAMPAGNE.
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Svend Gønge-skolens værdier...
Krav til informationsformidling
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Prioritering.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Roskilde Tekniske Skole
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Formularer (Access, del 3)
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Stress og ledelse.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Mødeledelse og deltagelse
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Kodeks for offentlig topledelse
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SUF - gevinstrealisering
Præsentationens transcript:

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver benchmarking/evaluering? - og hvad formålet er?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvad er implementering? Implementering handler om forankring af forandring Forankring af forandring handler om ejerskab - hvordan skaber vi det?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Undersøgelse/forandring skaber modstand (grundvilkår) - generel modvilje mod de mange evalueringer og undersøgelser - gør vi ikke vores arbejde godt nok? - modstand både fra medarbejdere og fra ledere - målinger stjæler tid, skaber konflikter og giver psykisk pres - giver det mening i et større perspektiv?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Modstanden har forskellige ansigter: Eksempel med DISC persontyperne: DISC værktøjerne Adizes FORM fra DGI Ørn Dominans Producent Resultatorienteret Papegøje Indflydelse Entreprenør Fornyer Due Stabilitet Integrator Medmenneske Ugle Kompetence Administrator Ordensmenneske

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Udfordringer for ledere og mellemledere: Hvad skal resultaterne af en undersøgelse bruges til: - sætte en udviklingsproces i gang for at få et bedre resultat? - skabe sammenhold i et team om et bestemt mål? - træffe en ledelsesbeslutning i forlængelse af resultatet? (styrke/lukke/ændre) ofte taburiseret - hvis ikke ledelsen tager ansvar for evalueringen, hvem gør så (hygge frem for ansvar)?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Overvejelser for ledere og mellemledere - 1: Er du selv ørn/resultatorienteret, så tænk over: - at respektere andres tempo (hav tålmodighed) - at forklare hvorfor det her er vigtigt for alle

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Overvejelser for ledere og mellemledere - 2: Er du selv papegøje/fornyer, så tænk over: - at have nogen med, der styrer detaljerne - at få de andre ledere og alle medarbejdere med på dine ideer

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Overvejelser for ledere og mellemledere - 3: Er du selv due/medmenneske, så tænk over: - at selvom vi har det godt sammen, er vi ikke nødvendigvis effektive (og lad så være med at tage det så nært) - at du markerer, hvad du står for og nogle gange må skære igennem

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Overvejelser for ledere og mellemledere - 4: Er du selv ugle/ordensmenneske, så tænk over: - at du ikke stopper ideerne, fordi de kommer udefra (lad være med at være så skeptisk) - at involvere medarbejdere, der tænker anderledes end dig selv

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Lederens særlige udfordringer: - at styre efter mål - at skabe resultater - at holde overblik - at have et kompetent og tilfreds personale, der laver det de skal

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvad skal implementeres? A. En ledelses/politisk beslutning? B. En beslutning medarbejderne har været involveret i? - kan afgøre graden af succes!

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Et eksempel: Ledelsen har besluttet, at alle medarbejdere fra den 15. juli skal gå i røde polo trøjer med en tekst, der fortæller brugerne om bibliotekets værdier

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Et eksempel - fortsat: Medarbejderne er delt: - en gruppe gør præcis som beskrevet - en anden gruppe brokker sig over det til ledelsen - en tredje gruppe brokker sig internt, men ikke til ledelsen - en fjerde gruppe nægter at bære de røde polo trøjer eller tager en skjorte eller trøje over   Hvor stor er hver gruppe cirka?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation At komme på dagsordenen: - det kommer ikke på dagsordenen af sig selv - lav et kort resumé, så alle ikke skal læse alt - find nøgletal, undrende tal - eller vend resultatet på hovedet - sammenlign resultaterne med andre, med andet eller med mål

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Skab rum for refleksion og undren i teams: - brug dialog - tag det op på et internt møde - lav en udviklings seance - brug TUS

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Gør det ved at stille detektiv spørgsmål: - hvad er der svaret? - hvad er konklusionen på undersøgelsen? - hvad er det vigtigste/mest interessante for os ved undersøgelsen?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Gør det ved at stille ”videnskabelige” spørgsmål: - hvad overrasker og hvad er helt som vi havde regnet med? - hvad tænker dem, der har svaret, når de svarer? - kan der være bestemte oplevelse, der har ført til bestemte svar? - hvordan forklarer vi, at der bliver svaret sådan i spørgsmål x? - hvad betyder det for os?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Gør det ved at stille udfordrende spørgsmål: - hvis vi vil leve op til vores målsætning om y, hvad betyder så svarene i undersøgelsen? - hvis vi mødes igen om 2 måneder og vi har gjort noget ved spørgsmål z, hvad har vi så gjort?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Gør det ved at stille fremadrettede spørgsmål: - hvad kan vi rent faktisk nemt gøre noget ved? - hvad vil være det mest spændende/udfordrende at arbejde med?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Gør det ved at stille konkluderende spørgsmål: - hvad vælger vi at gøre noget ved? - hvem gør det, hvornår og med hvilket formål?

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Lidt tips og tricks: - teams fortæller om deres erfaringer - og inspirerer hinanden - ledere: vis interesse og følg med i processen - mellemlederne: tag ansvar for at teamet arbejder med målene og følg op. Grib ind hvis det går den forkerte vej Konklusion: Skab rum for refleksion - husk, det tager tid!

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Udfordring - hvordan kan man skabe rum for refleksion: Ledelsen har besluttet, at alle medarbejdere fra den 15. juli skal gå i røde polo trøjer med en tekst, der fortæller brugerne om bibliotekets værdier Stil detektiv spørgsmål, videnskabelige spørgsmål, udfordrende spørgsmål, fremadrettede spørgsmål og konkluderende spørgsmål