Det narrative og narrative undervisningsformer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Danehofskolens værdigrundlag
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den gode fortælling som læringsredskab
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Undervisningsplanlægning
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Lærerprofessionen.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
- fortsat midt i en flekstid?
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Lærerprofessionen - en definition.
Chris Argyris f
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Klasseledelse og cooperativ learning
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Audiovisuel betydning
- Hvad kan I forvente som forældre?
Fortællinger og genrer
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
- et udviklings- og dialogværktøj
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
En mulig metode i begynderundervisningen
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Af Christina Hesselholdt. Genre n Christian Hesselholdt betegner sin bog som en samling af fiktioner om en barndom.
Relations kompetencer
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Det narrative og narrative undervisningsformer.

DET NARRATIVE – Hvad er det ? FORTÆLLING: fortælling i en snæver forståelse. bevidst – genrekonventionel – fiktion. F.eks. Nu skal i høre en god historie… DET NARRATIVE: fortælling i en bred betydning. Ubevidst – struktur – virkelige hændelser. En fortællestruktur bag ved noget vi ikke umiddelbart forbinder med en fortælling. Den narrative vending: Ny bevidsthed om fortællingens betydning indenfor de humanistiske fag fra 1980erne og frem. F.eks. Narrativ psykologi, narrativ organisationsteori, identitet som narrativ konstruktion, professionsfortælling osv.

Hvad kendetegner fortællingen. Fortællingens grammatik. 1. Person. 2.Handling eller aktivitet. 3. Rammer eller forhold. 4. Mål. 5. Midler. Den basale grundfortælling omfatter en person der handler for at opnå et bestemt mål i nogle bestemte rammer ved hjælp af bestemte midler. PLOT og emplotment: Problem, konflikt eller modsætning…. Plot rummer et værdisæt. Hvad er godt/ondt. ”Kanon”

Hvad kendetegner fortællingen. Tid og årsag. Fortællingen ordner hændelser i tid og årsag så de giver menneskelig mening. Natur tid: hændelser uden mening. (historisk tid) Hændelse a. b. c. osv. kongen døde og dronningen døde.. Fortællingens tid: hændelser med menneskelig mening. (fortalt tid) Hændelse A. b. C. osv. kongen døde og dronningen døde af sorg.. Paul Ricoeur: Mennesket bruger fortællingen til at give den historiske tid en menneskelig mening… Natur tid som f.eks. kalender og generationsrækkefølgen, bliver ”pakket ind” i myter, historier, højtider eller ritualer.

Hvor kommer det narrative grundskema fra ? Perception af menneskelig adfærd har narrative træk (vi opfatter hændelser som intentionelle) Skemaer og scripts rumme narrative grundelementer Små børn viser tidligt en narrativ kompetence Script-teori: En ”drejebog” for bestemte hændelsesforløb. ”og så”.. ”og så”.. struktur Fra 14 måneder .. Restaurant- script, Fødselsdags-script, ”besøg hos lægen” script osv. Bevægelses-skema. Udgangspunkt – vej – mål skema. (Source-path-goal scheme) At bevæger sig fra et sted til et andet med et bestemt mål..

Fortælling som undervisningsform. Traditionel forståelse: Knyttet til fag som Historie og Kristendom. Knyttet til en deduktiv undervisningsform. Den historiske fortælling. Fokus på national identitet. (dem/os) Fortælling som middel til en bestemt kristen og national opdragelse. Kritik af fortælling som undervisningsform Den progressive pædagogik: barnecentreret og fokus på selvaktivitet – fra det materiale mod det formale.. Kritik: National opdragelse – det deduktive – uvidenskabelig.

Fortælling som undervisningsform. Fortællingens renæssance: Hvorfor ? Ideologisk: Det nationale og kulturarv – ”folkets fælles kulturelle erfaringer” Fortælling som modvægt til moderniteten og de store fortællingers død. Fortælling som et grundtræk ved den menneskelige erkendelse og tænkning (det narrative) Moderne forståelse: Fortællingen for sin egen skyld.. (narrativ bevidsthed) Fokus på det brede fortællebegreb og fortællingens form Pædagogiske dilemmaer: Narrativitet versus objektivitet. Fiktion versus virkelighed.

Tre bud på narrative undervisningsformer. 1. Kieran Egans tanker om Undervisning som fortælling.. Grundtanker: Fokus på det narrative som barnets erkendelsesform. Små børn forstår fortællinger og fortælling kan ses som et redskab barnet bruger til at ordne verden med. Ikke højtlæsning af eventyr,(fortælling) - men fortælling som form overført på temaer og projekter man arbejder med i undervisningen. (det narrative) Opgør med ad hoc princippet bag undervisning af børn.(nærhedsprincippet) F.eks. fra konkret til abstrakt. Kritik af Piaget. Kritik af den traditionelle fokus på logiske og matematiske aspekter ved læring. Grundlæggende hypotese: 1. I sin forståelse af eventyret viser barnet en evne til at forstå abstrakt tænkning. F.eks. indebærer Askepot at man forstår abstrakte modsætninger. godt og ondt, osv. 2. Ved at lægge denne fortælleform over på andre emner end eventyr, kan man fremme børns læring.

Den mytiske planlægningsramme Fortællemodellen som didaktisk model. Find det væsentlige. Hvad er det vigtigste i emnet ? Hvorfor er det vigtigt for barnet ? Hvad kan i dette emne kan spille på barnets følelser ? Find binære modsætninger. Hvilke slagkraftige binære modsætninger kan bedst illustrere emnets betydning ? Organiser indholdet i en fortælleform. Hvilket indhold kan bedst illustrere de binære modsætninger og dermed give en nøgle til emnet ? Hvilket indhold egner sig bedst til fortælleformen ? Afslutning. Hvordan kan man bedst løse den dramatiske konflikt som er indbygget i de binære modsætninger ? I hvilken grad skal nuanceringer og mellemformer mellem disse modsætninger trækkes frem ? Evaluering. Hvordan kan vi vide om barnet har forstået emnet, indset emnets betydning og lært indholdet ?

Tre bud på narrative undervisningsformer. 2. Livshistorie og identitetsdannelse. Livshistorier hvorfor ? Identitet som en narrative konstruktion Modernitetens udfordring: identitetsdannelse bliver ”selvets refleksive projekt ” Løsning: Skabelse af livshistorier som pædagogisk projekt (narrativ pædagogik.) Livshistorier hvordan ? Hjælpe barnet med at se sig selv som en del af en meningsfuld fortælling… F.eks. Livstræet, Livshistoriebog eller Livslinje Identitet som historiebevidsthed.

Tre bud på narrative undervisningsformer. 3. Storyline-metoden. Grundelementer i en storyline STORYLINE Tid Sted Personer Hændelser Nøglespørgsmål Nøglespørgsmål Storyline Nøgle- spørgsmål Aktivitet Organisation Materialer Produkt Faglige intentioner Overskrifter spørgsmål der holder læreprocessen i gang. Hvad skal der foregå? Hvordan skal eleverne arbejde Hvilke materialer er der brug for? arbejdsprocessen munde ud i? færdigheder kundskaber holdninger Hvorfor storyline ? Tværfaglighed, projektarbejdsform, kreativitet, erfaringspædagogik. Storyline-metodens fortællebegreb ?

. Litteratur: Om det narrative og den narrative vending. Marianne Horsdal: Livets fortælling. Borgen 1999. Peter H. Christensen. Det Narrative. Kroghs Forlag.1997. Om fortælling som undervisningsform: Edith Aller. Fortælling som undervisningsform. Gad & Grafisk 1995. Om fortællemodellen som didaktisk model. Kieran Egan: Undervisning som fortælling. Ad notam –Gyldendal 1996. Kieran Egan: Evolution og Læseplan. Gyldendals Lærerbibliotek 2003. Om Livshistorier, identitet og fortælling Marianne Horsdal. Livets fortællinger. Borgen 1999. Birthe Juhl Clausen. Narrativ pædagogik. Semi-forlaget 2004 Kenneth Gergen. Virkelighed og relationer. Dansk psykologisk forlag 1997 Om storyline-metoden. C.Falkenberg og E.Håkonsen. Storylinebogen. Kroghs Forlag. 2000 Per Nytrup(1995) Den skotske metode, tid og historie. Historie og samfund.s.18. nr.3 1995 Birgit Knudsen(1995) På Rejse med Columbus. Historie og samfundsfag. Nr. 2 1995. .