Arbejdet med linjer i udskolingen på de fire nye skoler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
NGG-INFO 1.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
NGG.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Rungsted Gymnasium.
Nye udviklingstendenser i
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Højdevangens Skole Her er godt at lære
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
NGG.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
SØNDERMARKSSKOLEN.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Roskilde Tekniske Gymnasium
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Projektopgave klasse.
International Linje.
Skolereform august 2014………………
Studentereksamen - stx
Vision Uddannelsesparate unge
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
Et fagligt løft af folkeskolen
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
NGG-INFO.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
NGG.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Gymnasiet (Stx)
Folkeskolereform Politiske mål
Sunds skole Evaluering
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Ny Fælles Naturfagsprøve
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Nørre Aaby Realskole - et trygt sted at lære Velkommen Info-møde Skoleåret 2012/ årgang Onsdag den 16. november 2011.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Informationsmøde mandag d. 27. maj 2013
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
5. år med linjer i udskolingen Informationsmøde vedr. udskolingslinjer på Skolerne i Snekkersten Velkomst og kort præsentations af udskolingen.
UU-vejleder Jette Skiveren Tlf:
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Arbejdet med linjer i udskolingen på de fire nye skoler

Fælles for alle skolerne: Linjerne er et tilbud til alle elever. Linjerne har ingen faglige optagelseskrav. Linjernes undervisning følger de almindelige fagkrav og trinmål i folkeskolen. Eleverne undervises i alle almindelige skolefag. Udskolingsforløbet afsluttes med folkeskolens afgangsprøve i 9.klasse

iSkolen - Erritsø Centralskole 2011 Erritsø Fællesskole Valglinjer i 7. klasse Vælg din linje iSkolen - Erritsø Centralskole 2011 Erritsø Centralskole 2009

Valg af linjer International linje Innovativ/Science linje Idræts- og Naturlinjen Design/Art Erritsø Fællesskole 2012

Den Internationale linje Linjen er etableret som et led i Fredericia Kommunes ønske om at etablere internationale undervisningstilbud i alle distrikter. Linjens klasser modtager undervisning af engelskuddannede lærere i matematik, biologi, geografi, fysik/kemi og engelsk m.v. i alt 12 – 13 lektioner pr. ugen. Linjens elever binder sig til to ekstra timer ugentlig med kommunikation. I elevernes undervisning indgår lejrskoler til udlandet f. eks. England. Eleverne skal på sigt have mulighed for at gå til den engelske GCSE eksamen (dog ikke på skolen) Erritsø Fællesskole 2012

Innovativ/Science linjen Linjen etableres i samarbejde med Lego Education. Linjens elever binder sig for 4 lektioners ugentligt i det nye fag: innovation. Linjens elever binder sig til at indgå i kreative arrangementer De 4 lektioner foregår i skolens science-lokale, hvor eleverne arbejder innovativt med udgangspunkt i et Lego- eksperimentarium. Undervisningsforløbet bliver fra næste skoleår fulgt af forskere fra Aalborg Universitet og LEGO. iSkolen - Erritsø Centralskole 2E Erritsø Fællesskole 2012

Idræts- og Natur linjen Vi ønsker, at eleverne opnår: Kendskab til en bred vifte af små og store idrætsgrene Kendskab til kroppens anatomi og fysiologi Kendskab til praktisk anvendelse af træningslære Kendskab til forskellige biotoper i den omgivende natur og brugen heraf. Kendskab til kostens kemiske sammensætning og dens betydning for kroppen iSkolen - Erritsø Centralskole Erritsø Fællesskole 2012

iSkolen - Erritsø Centralskole 2012 Design/Art linjen iSkolen - Erritsø Centralskole 2012

Linjer på Fjordbakkeskolen

Vi fortsætter med de samme linjer Den internationale linje Den innovative linje - problemløsning og formidling Den naturfaglige linje Fjordbakkeskolen 2012

Den internationale LINJE øge elevernes lyst til at interessere sig for andre kulturer. give dem øget mod til at indgå i dialog med fremmede kulturer. udvikle elevernes sproglige og kommunikative færdigheder. give eleverne et sprogligt løft. Bl.a. undervises i matematik, biologi og fysik/kemi af en engelsksproget lærer. øge elevernes innovativ tænkning.

Linjen iNNOvation – problemløsning og formidling Eleverne motiveres til at udfolde og pleje egne kreative potentialer. Eleverne lærer at bruge den innovative tankegang. Eleverne får redskaber og metoder til at få idéer og ”opfinde”. Eleverne lære at omsætte en idé til et produkt. Eleverne får kendskab til markedsføring, distribution m.m..

Den naturfaglige linje Forsøg, cooperative learning og innovative arbejdsformer Ekstra ”naturfag” (valgfag) Tid til fordybelse Tværfaglige projekter såvel i laboratoriet som ude i naturen Skolerejse med vægt på naturvidenskab Fjordbakkeskolen 2012

VALG AF LINJER i udskolingen ULLERUP BÆK SKOLEN VALG AF LINJER i udskolingen

Pædagogisk grundlag UDSKOLINGEN på NØRRE ALLÈ Eleverne er medskabere i læringsprocessen. Elev involvering skal medtænkes på alle niveauer. Eleverne skal ud i handlingsrummet. Vi vil i høj grad arbejde med elevernes indre motivation. Eleverne skal være medskabere af Nørre Alles nye ungdoms univers. Undervisningen tager udgangspunkt i elevens læringsprofil. Elevernes faglige niveau skal højnes. Ledelsen deltager aktivt i videreudviklingen af skolens pædagogiske grundlag. Vi skal konstant udfordre rammen og søge nye løsninger på fremtidens udfordringer. Det er vigtigt at holde fokus på, at det væsentlige er læring, og at strukturen skal være et middel til at kvalificere undervisning og læring. Vi ønsker at inddrage nyeste forskning som en naturlig del af skolens hverdag. Bevægelse skal være en central del af undervisningen. Ullerup Bæk Skolen 2012

LINJEFORUDSÆTNINGER udskolingen NØRRE ALLÉ Hver linje har omdrejningspunkt omkring et bestemt område og skal udvikle en særlig linjedidaktik. Linjerne skal stimulere elevernes indre motivation. Linjerne skal alle være båret af høj faglighed. Alle linjer skal være designet så de bliver aktive tilvalg for eleverne. Ullerup Bæk Skolen 2012

Udviklingsforløb i gang om LINJERNE på Ullerup Bæk Skolen IDRÆTSAKADAMIET: indeholder talentlinjen såvel som idrætstilbuddet til ikke idrætstalenter. Det er linjen hvor idrætsmiljøet udvikler sig. Indhold: idræt i alle afskygninger, junioridrætslederuddannelse, sundhedsfremme, et liv i bevægelse, bevægelse i livet. ART OG KOMMUNIKATION: udtryksformer i alle afskygninger, kunst, digitale udtryk, kropslig udtryk, at udtrykke sig gennem andre og en selv. GLOBAL LIFE: Internationalisering, kultur, verdenen set gennem egne øjne, globale udfordringer, andre sprog. SHANES VERDEN: Linjen hvor teori bliver til praksis, bæredygtighed, fra jord til bord, fra ide til produkt, design. Eleverne er konstant i handlingsrummet.

PROCESSEN PÅ NØRRE ALLÈ LEDELSEN HAR SAT RAMMEN – Det pædagogiske grundlag MEDARBEJDERNE INDDRAGES - Arbejder med linjerne gennem et udviklingsforløb ELEVUNDERSØGELSER Ullerup Bæk Skolen 2012

Kirstinebjergskolens linjetilbud på Havepladsvej 11/26/12

Forudsætninger for linjerne Alle linjer skal være båret af høj grad af faglighed Fagdidaktikken skal tilpasses de enkelte linjer Det samlede linjetilbud skal favne bredt Linjerne skal motivere til læring – og lyst til læring for den enkelte elev Kirstinebjergskolen 2012

Seks linjer på Havepladsvej Idræt - Sport/Krop/Bevægelse/Adventure Samfund - Demokratilinjen Science - Naturfaglig Art - Drama/Design/Billedk/Medie/Musik Design - Teknisk/Praktisk/Medie International - Globalisering/Kulturforståelse Kirstinebjergskolen 2012

på Kirstinebjergskolen Elevernes forslag til linjer på Kirstinebjergskolen Art (musik, billedkunst, drama/rollespil, film, bevægelse, musical, dans, håndarbejde) Idræt (sport, fysiologi, sund livsstil, madlavning) Science/naturfag (matematik, fysik/kemi, biologi) International (engelsk, tysk, fransk, kinesisk, italiensk, tyrkisk, bred kulturforståelse, samfundsfag, historie, geografi) Kreativ kommunikation (film, hjemmeside, journalistik, digitale medier) Design og teknik (praktiske værksteder, industrielt design sløjd, håndarbejde, reparation af cykler, scooter) Grøn linje (adventure, økologi, biologi, havebrug, energi, madlavning, dyr) Kirstinebjergskolen 2012

Processen på Kirstinebjergskolen September - november 2012: Forslag til linjer indsamles i samarbejde med elever og medarbejdere. Målet er udarbejdelse af et linjekatalog til elever og forældre Oktober – november 2012: Kompetenceafklaringsskema for lærerne udarbejdes med henblik på at sammensætte kvalificerede linjeteams. November – december 2012: Indholdsbeskrivelser af linjerne samt overskrifter til linjerne færdiggøres: November 2012: Begyndende– erhvervsliv, ungdomsuddannelser, foreningslivet, Den kreative skole etc. – kontakt til relevante samarbejdspartnere Primo / medio januar 2013: Linjekatalog sendes ud Primo februar 2013: Infomøde for forældre– efterfølgende tilmelding til linjerne. Talentarbejde: Samarbejde med Ungdomsskolen & Pædagogisk Udviklingsafdeling. Kirstinebjergskolen 2012