Ole Emil Malmstrøm civilingeniør, afdelingsdirektør

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Hvad bliver pengene brugt til? Forklaring til budget 2014.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
DUA seminar den 5. oktober 2010
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Implementering af it-system
Størrelsesøkonomi i et nyt lys
Samlet udbud - Hvad er det?
”Facilities management”
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
IS-Strategi.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
Forretningsmodel.
Biogas og Fjernvarme v/Henrik Andersen – Dansk Fjernvarme.
DFM’s formand, Ole Emil Malmstrøm,
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Hvad er mål/resultat (output)?
Anvendelse af Facilities Management som ledelses- og strategiværktøj v/ administrerende direktør Niels Boserup.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Økonomisk globalisering
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Globalisering, side
Regnvandshåndtering i dit område
Organisering i københavns ejendomme
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
IT & Økonomiafdelingen Bemanding og primære funktioner Reception: Tina og Marianne Økonomifunktionen: Lis, Tenna, og Maria (elev) IT-funktionen: Erik,
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
SUF - gevinstrealisering
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Michael Ørnø, direktør Statens It & Fagrådsformand Dansk IT
Virksomhedens livscyklus
Klar til smart vækst / GATE21
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Ole Emil Malmstrøm civilingeniør, afdelingsdirektør oem@kuben.dk Kommunen som Driftsherre Ole Emil Malmstrøm civilingeniør, afdelingsdirektør oem@kuben.dk

Kommunen som Facilities Manager KUBEN’s domicil, hovedkontor, Ragnagade 7, 2100 København Ø Ole Emil Malmstrøm civilingeniør, afdelingsdirektør oem@kuben.dk

Facilities Management er en strategisk ledelsesdisciplin

Facilities Management = Ledelse af faciliteter

Facilities Management Ledelse: = Ledelse af faciliteter Organisering og forvaltning - at skabe resultater gennem andre Faciliteter: Virksomhedens omgivelser og infrastruktur

Facilities Management What’s a facility? Something, supporting something else. In the 1850’es railway stations in the USA were equipped with waiting room room and other ”facilities”. Facilities Management = Ledelse af faciliteter ”noget, der understøtter en funktion” ”noget, der faciliterer noget andet”

Facility => Facilities => Lethed Færdighed Føjelighed Let adgang Gyldendals Røde Ordbøger: Facility => Lethed Færdighed Føjelighed Let adgang Facilities => (Hjælpe-)midler Faciliteter Anlæg Bekvemmeligheder

At etablere og drive en virksomhed kræver Dertil skal bruges faciliteter: et sted at være Ejendom: Grund, bygninger, lokaler noget udstyr at virke med Hardware: Inventar, maskiner, blyanter, papirclips m.v. Software: Renhold, post, sikkerhed og vagt, mad, forsyninger, IT og telekommunikation m.v. nogle services, der betjener virksomheden

At etablere og drive en virksomhed kræver Dertil skal bruges faciliteter: et sted at være Ejendom: Grund, bygninger, lokaler noget udstyr at virke med Hardware: Inventar, maskiner, blyanter, papirclips m.v. Enorme omkostninger Software: Renhold, post, sikkerhed og vagt, mad, forsyninger, IT og telekommunikation m.v. nogle services, der betjener virksomheden - ikke core business!

Facilities Management er koordineret styring af alle former for fysisk, teknologisk og servicemæssig støtte til virksomhedens primære arbejdsprocesser

the integration of processes within an organisation ”Facilities Management” is the integration of processes within an organisation to maintain and develop the agreed services which support and improve the effectiveness of its primary activities. CEN - 2006 The European (EuroFM) definition (term) of FM – one among other definitions.

”Facilities Management” er en ledelsesfunktion ansvarlig for håndtering af virksomhedens omgivelser Facilities Management er en strategisk ledelsesfunktion

Hvad er udbyttet af Facilities Management? Reducere omkostninger Mål Tilføre merværdi Kun det nødvendige Øge produktiviteten Strategi Indkøbe rigtigt Videndeling - kreativitet Synliggørelse Egnede omgivelser Metoder Faste omk. => Variable Benchmarking Indeklima Funktionsdygtigt marked Oplevelser Organisering af FM – Forankret i top-ledelsen Betingelser Dygtige, veluddannede, erfarne Facilities Managere Moderne mennesker kræver kvalitetstid Handler om mennesker => Kvalitetstid Hvad bliver resultatet på bundlinien? Økonomisk resultat – Brugertilfredshed

Formålet med Facilities Management = Ledelse af faciliteter Virksomhedens mål Medarbejderne Faciliteter

Tilfredse medarbejdere (trivsel) Bedre økonomi Resultater Tilfredse medarbejdere (trivsel) God Intern service (Facilities Management)

Tilfredse medarbejdere (trivsel) Bedre økonomi Resultater Tilfredse medarbejdere (trivsel) God Intern service (Facilities Management)

FM P P P Facilities Management handler om de 3 P’er: eople laces Faciliteter Mennesker FM Virksomhed P rocesses

Facilities Management Investerings forvaltning Finansiel forvaltning Areal forvaltning Drift forvaltning Service forvaltning Service forvaltning Areal forvaltning Investerings forvaltning Finansiel forvaltning Drift forvaltning

Facilities Management Investerings forvaltning Finansiel forvaltning Areal forvaltning Drift forvaltning Service forvaltning Målsætning Finansiering Vedligehold Projekter Space management Eje/leje - OPP Budgetter Terræn Entrepriser Forrentning Regnskaber Bygning Strategiske opgaver Areal udnyttelse IT Strategi Skatter Bygningsinstall. Datanet Målstrategi Nøgletal/ Benchmarking Inventar Telekommunikation Økonomisk strategi Indretninger Forsyning IT-værktøjer Juridisk strategi Forsikring Taktiske opgaver lokaler Varme Internet Kontrakter arbejdspladser El Teknisk strategi Sikring og Vagt Ind-/udlejning Vand Miljø strategi Flytninger Arbejdsmiljø Afløb Image strategi Inventar Kantine Operationelle opgaver Renovation Køb og salg Reception Renhold Nybygning Intern post Terræn Nedrivning Kontorteknik Bygning, udv. Modernisering Biler Indvendig Transport og rejser Vinduespolering Fælles drift Driftspersonale Materiel Ekstern assistance

Kontorudnyttelse 100% 71% 63% 21% 16% 5% Sociale og organisatoriske aktiviteter Kontor tilgængelighed 5 dages uge Ferie helligdage 8 timers arbejdsdag Frokost sygdom

Time is money Oplevelser Time is life!

Kommunens Portefølje Management Der bør gives mulighed for at tænke hele kommunens FM sammen med udgangspunkt i brugernes behov, så brugerne tilføres merværdi gennem bygningerne samtidig med, at bygningernes værdi for kommunen bevares på langt sigt. "Byg huse indefra og ud"

Organisering af FM Fordele Ulemper Eje Leje OPP Profilering af image Samarbejde på tværs Enkel omkostningsfordeling Lette kommunikationslinier Nem styring Stort kendskab til organisation og produktion FM som linieorganisation Ikke egnet for store koncerner Stor personaleorganisation Manglende omkostningsbevidsthed Vanskeligt at udvikle faglig ekspertise Eje FM i selvstændig organisation Egnet for store koncerner Økonomisk styring af egenkapitalen Omkostningsbevidsthed Mulighed for at administrere for andre Stordriftsfordele Mulighed for effektiv organisation Større administration Ressourceforbrug til intern fakturering Nødvendigt med Managementaftaler Længere kommunikationslinier Reduceret internt kendskab Leje OPP Outsourcing/Outtasking Konkurrence på pris Lavere faste omkostninger Nem tilpasning af ressourcer Nem administration Adgang til faglig ekspertise (kerne!) Ressourcer til styring af eksternt firma Nødvendigt med kontrolfunktion Ikke direkte kontakt med brugere/lejere Profilering af image

SLA ServiceLeveranceAftaler (Service Level Agreements) Kr. Beskrivelse af Serviceydelse Kvalitetsniveau Kommunikation Dokumentation Udvikling Hvem vil betale? Udgangspunkt i virksomhedens/brugerens behov Udgangspunkt i behov for funktionalitet af bygninger og services Konkrete og målbare servicekrav/beskrivelse af serviceniveau

Nøgletal - Benchmarking Synliggørelse Hvad laver vi? Hvorfor gør vi det? Til hvis nytte? Er det det værd? (Vil nogen betale?) Kunne vi gøre det anderledes? Hvad koster det? Nøgletal - Benchmarking

Kommunens Facilities Management Der bør gives mulighed for at organisere drift, vedligehold, udvikling og nybygning sammen med kommunens øvrige faciliteringsopgaver. Hvad er kommunens kerneforretning? - og hvad er Facilities Management?

Eksempler – Rollemodeller CPH – Københavns Lufthavne Coloplast

Eksempler – Rollemodeller IBM NOVO SES – (SEA-reformen) CPH – Københavns Lufthavne Coloplast

Barrierer – Udfordringer Kerneforretning eller Facilitering? Central eller decentral Facilities Management og Portefølje Management Brugerdelegering – hvor og hvornår? Økonomistyring – Offentlig/privat – SLA Byggeri kræver eksperter! Drift kan enhver finde ud af. Eller?

Facilities Management Bedre trivsel i vore bygninger gennem bedre ledelse Facilities Management et helhedsyn

Ole Emil Malmstrøm civilingeniør, afdelingsdirektør oem@kuben.dk Tak for opmærksomheden Det bliver spændende at deltage i udviklingen! 1. maj 2007: KUBEN’s domicil, hovedkontor, Jarmers Plads 2, 1590 København K Ole Emil Malmstrøm civilingeniør, afdelingsdirektør oem@kuben.dk