Interkulturel Kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Etniske minoriteters oplevelser i mødet med det danske sygehus
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
”Du må ikke bryde et ægteskab!”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Livets Ord April 2012.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Opstandelsesfest.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
At være magtesløs med den magtesløse
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Alveisme Alevi-bektashisme.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Findes det onde? Billederne er taget af Marcel Cohen.
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Sygeplejerskeuddannelsen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Procesværktøjer.
Maskulinitet.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Seksualitet og hjertesygdom
Lidelsens problem (teodicé)
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
At tale om sexualitet.
I skal ikke tilpasse jer efter alt det som verden omkring jer gør. Tværtimod skal I lade Gud forvandle jeres indre, så I kan vide hvad der er Guds vilje:
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Seksualitet.
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
Præsentationens transcript:

Interkulturel Kommunikation Amneh Hawwa Speciallæge i almen medicin Sexolog og familieterapeut

Khalil Gibram Sand og bølgers skum Du er blind og jeg er døv og stum så lad os række hinanden hånden og forstå

K U L T U R Kultur er ikke noget man taler om, men en position man taler fra. Det er med andre ord noget man ser med, snarere end det man ser. (Hastrup). Forandring kommer, når to perspektiver optræder i et, som f.eks. en andens billede af mig selv bliver indarbejdet og modstiller sig til mit eget billede af mig selv. (Mead)

Tværkulturel Bevidsthed: ”Vi er alle sammen ligesom alle andre, ligesom nogle andre, og slet ikke ligesom nogen anden”. (Johann Gottfried Herder 1774)

Andre kulturer i Danmark HVEM ER DE? 60’ernes fremmedarbejdere fra landdistrikterne: Tyrkiet, Pakistan, Albanien, Marokko m.v. 70’ernes politiske flygtninge: Chile, Vietnam, Østeuropa m.v.) 80’ernes politiske- og masseflygtninge: Iran, Libanon, palæstinensere, thamiler m.v. 90’ernes krigsflygtninge (somaliere, sudanesere, etiopiere, ex-jobuslavere, irakere, kurdere m.v.

Udtalt patriarkalsk samfundsorden Pluralistisk sundheds- og sygdomsopfattelse Islamisk livssyn

Patriakalske værdibegreber og tabuer Ære og skam For mænd: Beskyttelse, forsørgelse og erobring (på grund af arveretten (faderretsligt)). For kvinder: Dyd, lydighed og trofasthed (moderskabet).

Fra tradition til Institution Beth Elverdam

Vi skal ikke gøre noget for patienten Vi skal ikke gøre noget for patienten. Vi skal gøre noget sammen med patienten. Halfdan Mahler Partnerskab Empati Accept Respekt Legitimering Support

Sygdom og Sundhedsopfattelse Biologisk sygdomsopfattelse: Bygger på apparatfejlsmodel - velkendt i Danmark En sektor der behandler alt - professionelle behandlere

Hvorfor? Hvorfor lærer de aldrig dansk? Hvorfor kommer de aldrig til aftalt tid eller udebliver? Hvorfor er deres smertetærskel lav? Hvorfor undertrykker de deres kvinder? Hvorfor vil de kun have piller eller operation? Hvorfor respekterer de ikke besøgstiderne? Hvorfor tager de hele familien med på sygebesøg? Hvorfor vil de kun have kvindeligt personale til deres kvinder? Hvorfor er de meget tids- og energikrævende?

Interkulturel Kommunikation 5 Interkulturel Kommunikation Hvorfor? Hvorfor udskriver danske læger ikke så meget medicin? Hvorfor undervurderer danske læger akutte situationer? Hvornår er man syg nok til at kalde på/gå til en læge? Hvorfor tøver danske læger med at stille diagnose første gang? Hvornår er man syg nok til ikke at gå på arbejde? Hvorfor kigger danske læger i en opslagsbog når de vil give medicin? Er man syg når man er gravid?

Indvandrernes og flygtninges sundheds- og sygdomsopfattelse Pluralistisk sygdomsopfattelse: Anden årsag til sygdom (forskellig fra biologisk) Incl. Sindsygdomme, seksuelle dysfunktioner, handicaps og barnløshed). Årsagerne kan være Guds straf, misundelse (onde øjne), besættelse (onde ånde), balanceforskydning (varm og kold) Biologisk

Indvandrernes og flygtninges sundheds- og sygdomsopfattelse Afrika: Sygdom kan skyldes uorden i de sociale relationer Sydamerika: At den syge har tabt sin sjæl Kina, Asien, Indien: Uorden i balancen mellem kulde og varme Mellemøsten: Skriftlige traditioner: Temperament (kold/varm). Skal være i balance. (tør/fugtig) Mundtlige traditioner. Onde ånder. ”Det onde øje” Guds vilje - for at prøve én. Guds straf.

Indvandreres og flygtningens sundheds- og sygdomsopfattelse Behandlingssektorer: Familiesektor Folkelig sektor Professionelle sektor (hjemland/Danmark)

Interkulturel Kommunikation Emma Gad på tyrkisk Først Emma anno 1918 ”Patienten maa ikke kræve mere end det højst nødvendige af pasning og underholdning, idet han eller hun må forstaa, at Livet trods alt maa gaa sin Gang for de andre. (..) Patienten bør ogsaa selv afholde sig fra at tale om sin mulige forestaaende Død af hensyn til de andre, for hvem det er vanskeligt at drøfte Emnet i den lyse Tone, man helst vil anslaa”.

Interkulturel Kommunikation Og nu til Tyrkiet i året 1947. Bayri skriver: ”I Istanbul forvandler sygdom ethvert hjem til et skrækindjagende og stille bedested. Alt kommer til at dreje sig om patienten. Madlavning, borddækning, alt og alle undtagen den syge bliver forsømt. Selv det at sove betragtes som en synd for raske medlemmer af familien. Derfor holder alle sig vågne dag og nat, de går rundt i en døs og er ude af stand til at præstere en fornuftig tanke eller et rimeligt stykke arbejde.”

….og så til Gretty Mirdal ” Psykosomatik: Sårbarhed, stress og sygdom” ”En så massiv opmærksomhed og omsorg kan i nogle tilfælde forstærke en tendens til at dramatisere fysiske symptomer, især hvis patienten mangler indsigt i kroppens funktioner, og hvis livsforholdene er så undertrykkende , at sygdom bliver den eneste mulighed for oprør og fortvivlelse.”

Seksualitet og Islam Ifølge Koranen og Sunnaen er menneskets seksuelle lyst skabt af Allah og betragtes som forsmag på det lovede paradis. Det skal nydes uden skyldfølelse eller blufærdighed (ikke kun en ret, men en pligt). For at opretholde samfundsordenen skal seksualitet foregå indenfor ægteskabets rammer, alt andet betragtes som utugt.

Kvindens Seksualitet Den almægtige Gud skabte det seksuelle begær i ti dele. Så gav han ni til kvinden og en til manden. Ali bin Abu Talib, gift med Muhammads datter Fatima og grundlægger af den shiitiske gren af islam.

Mandens Seksualitet Er beskrevet bl.a. af en kendt islamisk teolog, Suyuti: Fantasien om Paradiset kender ingen grænser. Til hver mand tildeles 70 Hurier (guddommelige hunlige væsner) samt de kvinder han har været gift med på jorden og evig erektion

Tabuer Sygdomme, misdannelser, handicap og fattigdom Synliggørelse af kroppen (mest udtalt for kvinden) Fitna = kaos i samfundet Kropskontakt (mand/kvinde, uden for familien) Gynækologisk undersøgelse Forhold uden for ægteskabet (utroskab) Seksuelt overførte sygdomme Infertilitet/impotens Seksualvejledning af ugifte

Det er ganske vist…………. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end ham - men dog først og fremmest forstå det, han forstår. Søren Kirkegård