Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Verden ind i undervisningen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Foredrag for Dansklærerforeningens seminariesektion
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Evaluering.
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Mediepædagogik og didaktik
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Litteraturundervisning og it
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Planlægning, proces og evaluering
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Otg.dk Læring gennem spiludvikling kan fastholde flere Frank Villa og Claus Scheuer-Larsen, Odense Tekniske Gymnasium, SDE Design af digitale medier:
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
”Blog som læringsplatform”
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
It i folkeskolens matematikundervisning
Digital dannelse i dansk
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Projekt: Koncept til formidling
IT i undervisningen interaktive assistenter
Verden uden for skolen Om it-understøttede læreprocesser i innovativ undervisning Martin Bach Poulsen, lærer Vissenbjerg, Jette Aabo Frydendahl, konsulent.
Fredag 8. oktober - en dag med fordybelsesområder
Præsentationens transcript:

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel Lektor Rasmus Fink Lorentzen

Undervisningens form kan forandres hen imod: Flere autentiske kommunikationssituationer Et nyt multimodalt tekstbegreb Samt mere: Videndeling mellem elever, studerende og undervisere Portefølje (oversigt over egne produkter og undervisningsforløb) Logbog (refleksioner over egen læring) It-didaktisk design kan facilitere dette

Generaliseringer udledt af eksempler på praksis: Hjemmesider i seminarieundervisningen (den studerendes egen læring) Hjemmesider i folkeskolen, initieret af lærerstuderende (didaktisk refleksion) Eks. på fiktion der udnytter multimodalitet, Sirene (litteraturpædagogik) Interaktive assistenter (didaktisk refleksion) Weblog som redskab til at binde praktik og seminarieundervisning sammen (refleksion og læring) Netundervisning – hvad stiller vi op? (det digitaliserede dialogiske klasserum) Hjemmesiden som ramme om egen organisering og udviklingsarbejde (arbejdsredskabet)

Hvad er en multimodal tekst? Definition: Når fx billeder, ikoner, animationer, film samt layout, links og farver spiller sammen i en tekst, dvs. når teksten udgøres af flere modaliteter Skrift og tale har været de dominerende modaliteter, men nu er der kommer nye til (Kress 2003, Bundsgaard & Kühn 2007)

Hjemmesiden i seminarieundervisningen Fokus på den studerendes egen læring og organisering af produkter Videndeling og arbejde i netværk Ramme om projektarbejde

Hjemmesider i 1.b - lærerstuderende i praktik Fokus på Didaktisk refleksion Kommunikationssituationer Multimodalitet

Daddy Do You Love Me? Sirene, en multimodal tekst i litteraturundervisningen

Kompetenceudvikling i mødet med Sirene – hvilke kompetencer er oplagte? Den narrative kompetence Den empatiske kompetence Den etiske kompetence Den æstetiske kompetence Den hermeneutiske kompetence Scenariekompetence

Kompetencehjulet

Interaktive assistenter Fokus på didaktisk refleksion Et eksempel på arbejdet med de interaktive assistenter i seminarieundervisningen: Udviklet af 2. årsstuderende (it-læremiddel som mål) Anvendt af 1. årsstuderende (it-læremiddel som middel)  To slags læring samt feedback

Blogs –praktikkens blyant? Formål: at forbedre sammenhængen mellem undervisningen og praktikken Bloggen giver mulighed for at Fastholde praksiserfaringer mens man er i praksis Læse og kommentere på andres erfaringer Reflektere over praksis i seminarieundervisningen Fokus på læring via refleksion

Netundervisning Hvad stiller vi op? Mål/vision: Det digitaliserede dialogiske rum Et eksempel: Blicher i cyberspace

Hjemmesiden som underviserens arbejdsredskab Organisering – tekster/undervisning/empiri Refleksion – blog med metodiske overvejelser Videndeling – udviklingsarbejder/projekter

Og så fordi det er sjovt!

Litteratur og henvisninger Bundsgaard, Jeppe og Lisbet Kühn: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal 2007 Bundsgaard, Jeppe, Eva Terese Christiansen, Sanne Haarder Flament, Thorkild Hanghøj, Rasmus Fink Lorentzen, Karen Monrad, Betina Poulsen og Helle Rørbech (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal Bundsgaard, Jeppe (2009): En forandret skole i en forandret verden. In Medier og medieundervisning (2nd ed.). København: Gyldendal. Kress, Günther: Literacy in the New Media Age, 2003 Thorlasius, Lisbet: ”Visuel kommunikation på WWW” i: Digitale verdener - De nye mediers æstetik og design, 2004 www.rasmus-fink-lorentzen.dk (blog m.m.) www.it-didaktik.dk (interaktive assistenter) www.kultur-tekst-didaktik.dk (udviklingsarbejde)