Filosofiske reflektioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Tvivl om naturalistisk metodologi
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Erkendelsesteori: vidensmodel
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
”Kaldet til kærlighed”
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Livets Ord September 2009.
(Social) Konstruktionisme
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Vt-9 kursus program 2. møde
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Niveauer for læring i organisationen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Introduktion til liberalisme
Sokrates 469 f.Kr. – 399 f.Kr..
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Videnskabsteori & metode
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Oplysningstiden - Det oplyste menneske.
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
AT 7 filosofi Objektivitetens sammenbrud. ”AT- elefanten” Lignelsen om de 5 blinde og elefanten.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Den naturvidenskabelige metode
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Filosofiske reflektioner AT 7 introduktion Filosofiske reflektioner

Nybrud omkring år 1900 Foredragsrække med fokus på: Objektivitetens sammenbrud Subjektets aktive rolle Indhold: En række idéhistoriske nedslag, der er relevante i forhold til nybruddet omkring år 1900. Tag noter så I kan bruge foredragene til at perspektivere med når i kommer til AT 7 sag (og senere til eksamenen). (AT 7 sag: Fokus er synopsisfremlæggelsen - FG´s synopsismodel og talepapir).

Græsk naturfilosofi – kulturens vugge Filosofi: Kærlighed til visdom eller ven af indsigt. At opstille og besvare livets store spørgsmål. (Filos = kærlighed/ven; sofia= visdom/ indsigt). Vestens filosofi opstår omkring 500 f.Kr. på Lilleasiens vestkyst. De første filosoffer var naturfilosoffer, der af spekulativ vej forsøgte at forstå tilværelsens inderste væsen. Ontologi = læren om det værende

Naturfilosofferne Naturfilosofferne var monister. Thales fra Milet (635-546 f.Kr.): Vand er altings urstof. Heraklit fra Efesos (540-480 f.Kr.): Ild er verdens ophav. ”Man kan ikke stige ned i den samme flod to gange”. Anaximenes (585-525 f.Kr.): Luft. Anaximimander (610-546 f.Kr.): ”apeion”. Stof der har en helt anden karakter end det vi kan sanse.

Atomisterne Demokrit (460-380 f.Kr.), Leukippos (480/470 f.Kr.), Epikur (341- 270 f.Kr.). Atomteorien: Det eneste virkelige er atomer (materielt) og det tomme rum (immaterielt). Atomerne er udelelige, massive, kompakte og adskiller sig fra hinanden i form og størrelse (der findes også sjæleatomer!). Atomerne er i stadig bevægelse og kan indgå i forbindelse med hinanden hvorved mangfoldigheden af fænomener opstår. Enhver begivenhed er led i en kæde af årsag og virkning – intet sker tilfældigt.

Platon (428-348 f.Kr.) Platons ontologi: Idelæren – en dualisme. Fænomenverdenen: Tingenes verden. Erkendes gennem sansning. Foranderlighed. Idéernes rige: Tingenes årsag. Erkendes gennem tænkning. Uforanderlighed. Hulelignelsen. Mennesket har et ben i de to verdener: Kroppen hører til fænomenverdenen mens sjælen er beslægtet med idéerne og derfor er udødelig.

Ontologi i antikken Ontologi/ metafysik: Læren om det værende. Vi møder ikke umiddelbart virkelighedens sande natur i erfaringen. Der er en sandhed bag forandringen. Subjektet kan med sin fornuft begribe en virkelighed der er ”skjult” bag sanseerfaringen.

Øvelse 1: Ontologi Overvej hvilken af følgende 3 ontologiske positioner der passer bedst til det du mener: Materialisme: Alt hvad der eksisterer består af ting, der har fysiske egenskaber. Virkeligheden kan i sidste ende forklares ved fysikken og bevidsthed er blot fysiske processer i centralnerve systemet. Dualisme: Alt værende er enten af materiel eller sjælelig natur. Materie og bevidsthed er to principielt forskellige ting. Idealisme: Ånden eller bevidstheden betragtes som tilværelsens grundlæggende princip. Den materielle verden er en slags skyggebillede af en egentlig virkelighed, der ligger bag, og som har en bevidsthedsmæssig natur. Argumenter for din position overfor sidemanden.

Empirisme – sansning som erkendemiddel Britisk filosofi: John Locke (1632-1704), George Berkeley (1685-1753) og David Hume (1711-1776). I 1600 og 1700 tallet diskuteres erkendelsesteori (epistemologi): Hvordan kan man opnå sikker viden? 1) Den primære kilde til sikker viden er sanseerfaringen. 2) Alle begreber er afledt af sanseerfaringen. ”Intet er i intellektet, som ikke først har været i sanserne” (J. Locke). 3) Bevidstheden er som udgangspunkt en renvasket tavle/ ”tabulae rasa” (J. Locke). 4) Undgå metafysisk spekulation og foretræk naturvidenskabelig erkendelse. ”Tomme begreber bør overlades til flammerne” (D. Hume).

Empirisme – sansning som erkendemiddel Erkendelsen kan typisk forstås som en proces: Fysiske legemer eksisterer uafhængigt af bevidstheden i rum og tid. De påvirker vores sanseorganer og der sendes signaler til vores hjerne. Vi erfarer sansedata (simple idéer som farve, lugt m.m.). Disse idéer kan sammenfattes af forstanden til sammensatte idéer (f.eks. Et æble, en bog …).

Rationalisme – fornuft som erkendemiddel Baruch Spinoza (1632-1677), Gottfried W. Leibniz (1646- 1716), René Descartes (1596-1650). Sikker viden om virkeligheden skyldes primært fornuften. Sanserne kan bedrage os. Eksempler: Kæp i vand. ”Descartes tårn”. Sanserne kan ikke alene skabe viden. Eksempel: Observation af en planet. Forbindelsen mellem iagttagelserne (lovmæssighederne) skyldes fornuften. Stridspunkt: Medfødte idéer.

Erkendelsesteori i 1600- og 1700-tallet Hvor antikke havde fokus på virkelighedens sande natur er fokus nu blevet erkendemidlet til sand viden Der findes to retninger, der står i modsætning til hinanden: 1) empirismen – erkendelsen skyldes sanseerfaringen, 2) rationalismen – erkendelsen skyldes fornuften. Hvad enten der er tale om sanser eller fornuft erkendes en verden uafhængigt af subjektet.

Øvelse 2: Emprisme og rationalisme Kan man stole på fornuften? Sanserne? Argumentér for og imod. Hjerner-i-kar (Putnam): Forestil dig at din hjerne tages ud af din krop i et laboratorium. Den forbindes med ledninger, som sluttes til en computer og nedsænkes i et kar med næringsvæske. En ondskabsfuld videnskabsmand fodrer dig med oplevelser via computeren. Vil du kunne afsløre at du bliver bedraget? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Øvelse 3: Iagttagelser Lav en 3 minutters samtale med din sidemand Den der taler: Fortæl om noget der interesserer dig. Den der lytter: Observér! Ignorér vurderinger og følelser – koncentrér dig om facts. Skriv disse ned! Byt roller.

Øvelse 3: konklusioner Det er svært ikke at sammenblande iagttagelser og vurderinger! (Eksempler: ”Du ser bedrøvet ud”, ”du laver nervøse bevægelser med foden”). Hvad betyder det for vores samvær med hinanden hvis vores vurderinger fylder meget? Forslag: Adskil iagttagelser og vurderinger. (Eksempel: ”Du er for gavmild” bliver til ”når du giver ham 50 kr. Synes jeg at du er for gavmild”). Findes der ”neutrale” udtagelser? Der er altid nogen der udtaler sig et sted fra med menneskelige interesser.

Kant (1724-1804) Immanuel Kant betragtes som oplysningstidens største tænker. Vi bør undersøge forudsætningerne for erkendelsen. I stedet for at undersøge det vi erfarer skal erfaringen selv undersøges. Undersøg det erkendende subjekt. Påstand: den måde vi opfatter verden på formes af vores fornufts indretning. Fornuften er produktiv/ aktiv! Bevidstheden er ikke en ”tabulae rasa”.

Kant (1724-1804) Vi strukturer vores erkendelse. Eksempel: At være Forelsket – den elskede ses kun i et lyserødt skær. Fejl og mangler sorteres fra af bevidstheden. Analogi: Kageforme til julekager. Anskuelseformer: Vi bibringer selv formerne rum og tid til sanseoplevelserne. De kommer ikke udefra men er forudsat i alle erfaringer (de er mulighedsbetingelser for at have erfaring). Forstandskategorier: Grundbegreber som forstanden benytter til at skabe sammenhæng i de mange sanseindtryk. F.eks. Årsag- virkning, ting…). Tingen-i-sig-selv og Tingen-for-os.

Kants kopernikanske vending Det erkendende subjekt har en aktiv rolle i erkendelsesprocessen. Det giver ikke mening at tale om verden-i-sig-selv. Vi kan kun vide noget om verden-for-os. Hvor den klassiske erkendelsesteori beskæftigede sig med erkendemidlerne er fokus her selve det erkendende subjekt og selv grænserne for vores erkendelse.

Nybrud omkring år 1900 Mennesket har en aktiv rolle i erkendelsesprocessen Virkeligheden kan ikke beskrives uafhængigt af iagttageren. Forestillingen om at vi erkender objektive uafhængige ting, der er i-sig-selv bryder sammen. I stedet indgår vi i relationer med verden. Enhver beskrivelse er samtidig en selvbeskrivelse. Udfordring: Vanskeligheden ved at finde et fast ståsted! Findes der en Sandhed med stort S? (Absolutisme – relativisme).

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder

Øvelse 4: Fixérbilleder