SMED Single Minute Exchange of Dies

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
5S tal-leg.
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
A.G.S.D (Klik gennem i dit eget rolige tempo).
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Manuelle målstyrings-tavler
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Måske er I bedste venner i et år,
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Stress og ledelse.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Forbedringstavlen – er et must
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Udarbejde af den fremtidige flow
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Større Skriftlig opgave
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Hvad er mål/resultat (output)?
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Læreren som læringsleder
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

SMED Single Minute Exchange of Dies Når vi arbejder med SMED ser vi på omstillingstider, altså den tid vi bruger på at stille om fra et produkt til et andet. SMED betyder: Single Minute Exchange of Dies Det gælder altså om at lave en omstilling på under 10 minutter, så det påvirker resten af produktionen mindst muligt SMED kan gennemføres uden store investeringer – der er som regel op til 50% tid at spare på omstillinger, som sikrer at mindre seriestørrelser bliver rentable at producere Omstillinger forekommer ikke kun i produktionen, men også i administrationen, her i form af forstyrrelser, afbrydelser og bøvlede arbejdsmetoder.

SMED i hverdagen Omstillinger, forekommer hele tiden i vores hverdag – vi tænker blot ikke over det. Når vi laver mad (mangler måske ingredienser) Under rengøring (skal lige rydde op inden vi kan komme i gang) Forstyrrelser dagen igennem (naboen kommer og snakker midt i havearbejdet) Skoene står upudsede i skabet (er på vej ud af døren) Der er ikke flere gafler i skuffen (opvaskeren skal tømmes) Børnene stiller spørgsmål mens man læser en god bog (hvor kom jeg nu til) Ikke noget vi tænker nærmere over – sådan er hverdagen bare, nogen af ”omstillingerne” er jo også ganske ok.

SMED i arbejdslivet (produktion) Når vi taler arbejde er omstillinger en helt anden sag. I produktionen er lange omstillingstider ofte en af grundene til at man producerer i meget store seriestørrelser, med store lagre til følge. Omstillingerne kommer til tider bag på medarbejderne, og kræver til tider special-uddannede medarbejdere at gennemføre Der er ofte ikke fokus på den tid man bruge på omstillinger – det kan jo ikke være anderledes – sådan har vi altid gjort Det er meget let at iagttage en omstilling – enten ved fysisk at se hvordan det foregår live – eller ved at optage det på en film, som efterfølgende tages under bearbejdning. HUSK de medarbejdere der arbejder med omstillingen også skal være med til at analysere og ændre metoden – de skal have ejerskab.

SMED i arbejdslivet (administration) Arbejder du i en administrativ proces, vil du sikkert nikke genkendende til en del af disse punkter – forstyrrelser er der nok af: Modtager mails, der ikke vedrører dig Hele kontoret blander sig, når du spørger sidemanden om noget Du har svært ved at finde rundt i filsystemerne Du har mange papirer og sager i på bordet Du siger ofte at du ringer tilbage (kan ikke finde sagen) Bakker og skuffer er overfyldte – kræver at du leder efter ting Telefonen kimer – den er ikke til dig – men sidemanden er gået Der kommer ofte nogen forbi for at ”smalltalke” Du er ”opslagsværk” for kolleger der ikke ”gider” slå op i systemet Du deltager i mange møder – ikke alle er relevante for dig Der er sikkert flere ting - føj dem selv til listen.

SMED i praksis Når vi arbejder med metoden SMED skal vi først analysere de faktiske forhold Lav evt. en film med den nuværende omstilling Lad medarbejderne analysere omstillingen Brug eventuelt værdistrømsanalysen – det giver overblik Inddel aktiviteterne i indre/ydre tid, samt spild Find i fællesskab frem til den bedste metode til omstilling Foretag ændringer og afprøv i praksis Lav eventuelle forbedringer Ny omstilling er nu en realitet Når man arbejder med SMED kommer man helt naturligt ind på 5S, som handler om orden og ryddelighed

Indre-/ydre tid og spild Vi inddeler en omstilling i 3 kategorier når vi arbejder med metoden SMED Effektiv omstilling Brug af vejledning Fokus på opgaven Uforstyrret omstilling Aktiviteter som vi kunne have forberedt Aktiviteter måske ikke er en del af omstillingen Pauser Tekniske problemer Samtale Uhensigtsmæssige bevægelser Ting der driller Spildtyperne i LEAN

En graf hjælper med overskueligheden

Reduktion af forstyrrelser i administration Det at få fokus på forstyrrelser og omstillinger i de administrative processer er allerede med til at reducere dem. Så det at i-tale-sætte problematikken gør faktisk en positiv forskel Derudover kan man arbejde fokuseret på at få en bedre fil-struktur i computeren – husk at melde bredt ud omkring diverse ændringer og den nye standard. Man kan implementere en mail-politik i virksomheden – hvem skal have en mail, hvornår skal nogen på cc, hvad skriver man om (fødselsdage, kage, biler med lys på osv.) Der kan indføres et ”vil ikke forstyrres” signal, så alle kan se at man ikke ”tager imod” lige nu Etablering af fællesmail – med turnusordning kan også være en ide

Få succes med SMED Det at gennemføre et SMED projekt kan give nogle hurtige og meget synlige gevinster – det kræver blot: At der er vilje til at ændre noget At der sættes tid af til projektet At medarbejderne involveres i analyser og gennemførsel At der følges op – evt. ved hjælp af målstyring via en tavle At man er åben og lydhør At man tør gå i gang – og lave ”ommere” hvis det ikke helt virker HUSK det går ikke ud på at lave store investeringer, men at bruge det du har – bare lidt smartere!