Evaluering af arbejdsmiljøindsatser – en teoretisk ramme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
En grundlæggende introduktion
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
‘Compacts’ i konkurrencestaten
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Undervisningsplanlægning
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Ledelse af innovative medarbejdere
Hvilke arbejdsmiljøforståelser er dominerende og hvem bestemmer det?
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Fra innovation til projektudvikling
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At udforske sin egen praksis
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Teori, metodologi og metode
Kvalitetens Beskaffenhed
Kodeks for offentlig topledelse
Hvad er en god evaluering?
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
Den gode projektansøgning
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København 20. april 2016.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis - En introduktion til forskning i virkemidler IDA Arbejdsmiljø 29. April 2016 Peter Hasle, professor Center.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø? Bureau Veritas arbejdsmiljøkonference 7. oktober 2015 Peter Hasle, professor Center for Industriel.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Evaluering af arbejdsmiljø indsatser - muligheder og begrænsninger Peter Hasle, professor Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet København.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Dokumentation, evaluering og evidens

Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Naturvidenskabelig metode
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Evaluering af arbejdsmiljøindsatser – en teoretisk ramme Kompetenceforum 7. sep. 2011 Evaluering af arbejdsmiljøindsatser – en teoretisk ramme SAM d. 16. april 2013 Peter Hasle Professor Aalborg Universitet København 1

Center for forskning i arbejdsmiljøindsatser og virkemidler (CAVI) Problemstilling Hvilke sammenhænge er der mellem de samfunds- mæssige indsatser og arbejdsmiljøarbejdet i virksomhederne? Samarbejde mellem AAU, DTU, RUC, Teamarbejdsliv og AU (DPU) Konkrete projekter om AMO, certificering og små virksomheder Tværgående teoriprojekt om virkemidler Herunder arbejde for Arbejdsmiljørådet om evaluering af arbejdsmiljøindsatser

På vej ind i evalueringssamfundet New public management: Markedsgørelse samt kontrakt- og målstyring Evaluerer om mål opfyldes Evidens for om noget virker Alle aktiviteter og tiltag skal gøres målbare Fra politiske valg til teknokratiske valg

Hvad er evaluering Definition: En systematisk bedømmelse af udfald, præstationer og organisering af samfundsmæssige aktiviteter rettet mod fremtidige handlingssituationer Implikationer: Et anvendelsessigte En opdragsgiver med et defineret formål Konkret empirisk Den korte bane

Evaluering og forskning Delvist sammenfald Evaluering anvender forskningsbaserede metoder Forskning rettes sig også mod programmer som evalueres Evaluering i sig selv et forskningsobjekt Forskelle Kort eller langt sigt Beslutningsbehov eller erkendelsesinteresse Teori eller empiri Peter Hasle

Evalueringsparadigmer Klassisk effektevaluering Responsiv evaluering Monitorering og evaluering Evidensbaseret evaluering Effektevaluering Realistisk evaluering Pragmatisk evaluering Peter Hasle

Klassisk effektevaluering Det historiske udgangspunkt Troen på det moderne fremskridtssamfund Positivismen som dominerende videnskabsteori Sandhed afgøres gennem testning af målbare hypoteser Samfundsmæssige problemer løses af store programmer som testes empirisk Problem: Forudsætninger (kontekst, implementering og politisk fokus) ændrer sig, inden det kan afgøres om et program testes positivt eller negativt Peter Hasle

Responsiv evaluering (også proces og formativ evaluering) Formål: at skabe mening for interessenter og øge deres udbytte af et program Bygger på læringsteori og socialkonstruktivisme Observation af processer dominerende metode Kvalitativt men også kvantitativt Varierende grad af evaluator involvering Fra distanceret observatør over aktionsforskning til selvevaluering Problem: muligt præg af tilfældighed og præferencer Peter Hasle

Monitorering og evaluering New Public Management (NPM) lægger vægt på markedsgørelse og accountability Monitorering er en løbende evaluering af om de forventede resultater nås Billede af udviklingstendenser - modsat den almindelige evaluerings engangsbillede Bygger typisk på key performance indicators (KPI) for proces- eller mellemvariable Problem: svært at forklare udviklingen i KPIer Peter Hasle

Evidensbaseret evaluering Med NPM nye krav om sikkerhed for at noget virker Evidens er viden som kan sandsynliggøre om et udsagn er sandt eller falsk Stor strid om hvordan sandhed skal forstås Kontekstafhængighed eller -uafhængighed en væsentlig skillelinje Fx afgørende for i hvilken udstrækning evidens kan og skal præge dag til dag-handlinger Peter Hasle

Effektevaluering (også summativ evaluering) Bygger på ”randomized control trials” (RCT) som gylden standard Inspireret af den biomedicinske forskning Ideen er at kontekst kan neutraliseres gennem randomisering Alternativt og med lavere kvalitet er kontrolgrupper og før- og eftermålinger I princippet altid kvantitativt Problem: bl.a. randomisering vanskelig og manglende overførbarhed til andre kontekster Peter Hasle

Realistisk evaluering (også virkningsevaluering) Bygger videnskabsteoretisk på kritisk realisme: Der findes en objektiv virkelighed, men den kan ikke direkte erkendes Spørgsmålet flyttes fra: om det virker til: hvordan det virker Fokus på kontekst og mekanismer Problem: kan kontekst og mekanismer operationaliseres og generaliseres Peter Hasle

Pragmatisk evaluering Vi vil gerne vide lidt om det hele: Har det effekt? (effektevaluering) Hvordan virker det? (realistisk) Hvordan kan vi forbedre indsatsen? (responsiv) Hvad kan vi få indenfor den fastlagte ramme? Vi vil gerne have legitimeret vores aktiviteter (hvad vil vi helst ikke have at vide?) Den mest almindelige evalueringsform Problem: Tendens til overfladiske og uklare svar på de mange spørgsmål Peter Hasle

Realistisk evaluering Udgangspunkt: Evaluering retter sig mod sociale aktiviteter/ programmer Her findes ingen sikre kausale sammenhæng (naturlove) Sammenhæng mellem indsats og effekt er altid afhængig af kontekst Det interessante er at finde frem til ”halv-regulariteter” (som regel vil noget bestemt ske hvis der tages højde for kontekst) Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder Peter Hasle

En model for realistisk evaluering Eksternt: Marked, stakeholders. Internt: Ledelse & organisation Antagelsen om hvordan indsatsen virker Kontekst Program- teori Resultat Ændringer i arbejdsmiljøet Mekanisme Årsagssammenhænge som fremkalder resultater Pawson, 1997 & 2006

Vigtige karakteristika ved virkemidler Teoribaserede Virkemidler omsættes aktivt af aktørerne Lange årsagskæder hvor alle led har betydning for resultatet Mekanismerne er ikke lineære og har mange feed back loops Mekanismerne er forankret i flere delvist overlappende sociale systemer Virkemidlerne er åbne systemer som selv forandrer de betingelser som de arbejder under Konklusion: Virkemidler komplekse og effekter svære at forudsige Pawson, 2006 Peter Hasle

Kompeksiteten i virkemiddelmekanismer Pawson, 2006 Peter Hasle

Realistisk evalueringscyklus M: mekanisme K: kontekst R: resultat Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder Teori Empirisk analyse Hypotese Programteori: Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder Observation Flerstrenget data- indsamling om M, K og R Peter Hasle

Den grundlæggende forståelse af arbejdsmiljøindsatsers effekt Mekanismer Kontekst Resultat Uddannelse Viden ændrer handlinger Afhænger af mulighed Resultat Teknisk mekanisme: Forandringen i arbejdsmiljøet (sikkerhedsskærmen, ventilations- systemet, hjælpemidlet til løft) Social mekanisme: Det som får mennesker til at handle anderledes (investere i løsninger, anvende løsninger) Det psykosociale arbejdsmiljø: Tekniske og sociale mekanismer falder typisk sammen

Virkemidler - regulering, incitamenter og viden

En udfoldet model for sammenhængen mellem virkemidler på samfundsniveau og effekt Regulering Incitamenter Viden Indsats: Kombination af virkemidler Mekanismer: Tvang Normer Imitation Kontekst: Intern Ekstern Effekt: Ændringer i arbejdsmiljøet Bygger på Virkemidler (policy instruments) (Vedung 1998) Realistisk evaluering (Pawson & Tilley, 1997) Nyinstitutionel teori (DiMaggio & Powel, 1991) Bygger på aktørers behov for at fremstå legitime overfor omgivelser

En samlet virkemiddelmodel Afsendersiden Modtagersiden Programteori Kontekst Målgruppe Virkemiddel Effekt Politik Indsats Virkemiddel Mekanisme Virkemiddel

Forbedring af arbejdsmiljøet ved opmuring

Nedsættelse af belastninger ved opmuring Kombination af virkemidler Regulering: Påbud fra AT om reduktion af belastninger Påbudspause mens løsninger bliver udviklet Påbud på grundlag af ny vejledning fra BAR Incitament: Tilskud til udvikling og afprøvning af hjælpemidler Viden: En vejledning med detaljeret beskrivelse af hjælpemiddel og arbejdsgange Formidlet gennem flere kanaler af alle involverede parter Mekanismer Tvang: Indledende påbud Påbud efter løsning er udviklet. Normer: Fælles budskab fra arbejdsgivere og fagforeninger signalerer at den ny metode er den etisk rigtige at anvende Imitation: Arbejdsgivere og murere obser-verer flere og flere tilfælde hvor metoden anvendes i praksis og overbevises dermed om at det er sådan man gør i branchen

Evaluering af samfundsmæssige arbejdsmiljøindsatser Formål med evaluering Læring, men også legitimering Før evaluering Udvikling af programteori Planlægning af evaluering Scenarier Evaluering af den begrænsede indsats selvevaluering Evaluering af den omfattende indsats Professionel og fokuseret evaluering Tværgående evaluering Professionel mere forskningspræget evaluering Evaluering af et program Monitorering, registrering af aktiviteter og analyse af enkelt-stående evalueringer

Evaluering af virksomhedens egne arbejdsmiljøindsatser Realistisk evaluering også relevant i denne sammenhæng Hvordan omsættes arbejdsmiljøpolitikker til konkrete ændringer som forbedrer arbejdsmiljøet? Hvilke virkemidler har vi til fremkalde de ønskede handlinger? Hvilke mekanismer får dem til at virke? Hvordan spiller de sammen med virksomhedens kontekst? Vi mangler et mere specifikt begrebsapparat for virkemidler og mekanismer

Tak for ordet Læs mere om CAVIs forskning på: www.cavinet.dk Deltag i diskussioner om virkemidler i CAVIs netværk: http://dea.nu/cavi Peter Hasle: hasle@business.aau.dk