4.4.2006 FLUID Er det overhovedet muligt at lære andre noget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Danehofskolens værdigrundlag
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
…ny Muhammed krise ??.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
At være magtesløs med den magtesløse
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Hvad vil det sige at leve i tro?
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Computerens anatomi.
- fortsat midt i en flekstid?
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Darum skole 4. november 2013.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
At vente på Guds time.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Vejlederens kommunikation
Lærerprofessionen.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Generelt om intranet, omverden og forandringer
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
De frie grundskoler i Danmark Udvikling, etablering, perspektiver NLS konference 29. – 30. marts 2016.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Den gode tone Lse.
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentationens transcript:

FLUID Er det overhovedet muligt at lære andre noget

Kan vi lære noget af hinanden?

Seneca ” Det er ikke fordi ting er vanskelige at vi ikke tør. Det er fordi vi ikke tør, ting er vanskelige”

Friskolerne "Delmålene skal ses som et redskab for skolen til at sikre, at eleverne får de bedste muligheder for at nå slutmålene.” Det danske samfund er både indadtil og udadtil afhængigt af et fagligt højt niveau i hele grundskolen, så alle børn får et godt fundament for at uddanne sig yderligere og indgå på arbejdsmarkedet. Kravene til folkeskolen har ændret sig de seneste år og vil ændre sig i årene fremover. Når kravene øges til undervisningen i folkeskolen, skærpes også kravene til undervisningen i frie grundskoler. Sådan er det, når der skal gives en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Det er ikke længere nok, at friskolernes slutmål står mål med folkeskolens. Det må være hele skolens undervisningsforløb, der skal stå mål med folkeskolens. Derfor skal friskoleloven ændres, sådan at friskolerne får fastsat delmål, ligesom de i dag har slutmål. Delmål kan medvirke til at holde fokus på kvaliteten af undervisningen. Delmålene skal ikke være de samme som folkeskolens og skal ikke nødvendigvis ligge på samme tidspunkt som folkeskolens trinmål, men de skal være på samme niveau. Derfor er det heller ikke tilfældigt, at det hedder delmål og ikke trinmål, som det gør i folkeskolens Fælles Mål. Der er netop indbygget frihed til, at skolen selv kan formulere delmålene. Det afgørende er blot, at de er på samme niveau. Delmålene skal ses som et redskab for skolen til at sikre, at eleverne får de bedste muligheder for at nå slutmålene. På den måde sikrer vi også, at der kan føres tilsyn med såvel delmål som slutmål. Tilsyn er ikke nødvendigvis en "fjende", men kan tværtimod være en ven ligesom en revisor. Tilsynet skal ikke blot om nødvendigt kontrollere og indberette, men kan også være en velkommen rådgiver i tilfælde, hvor der skønnes at være problemer med niveauet. Det gælder også de tilfælde, hvor ministeriet er involveret. Jeg har allerede haft en god dialog med Dansk Friskoleforening om delmål i friskolerne. Dialogen viser, at parterne på mange områder er enige. Vi er enige om, at kravet om, at undervisningen skal stå mål med folkeskolens, på en eller anden måde må gøres operationelt. Det skal være lettere at udskille de ganske få skoler, som har problemer. Der er også enighed om, at hverken nazistiske eller islamistiske skoler skal kunne kræve statstilskud. Hvis dette skal sikres i loven, må der nødvendigvis stå lidt mere end blot, at skolen skal forberede eleverne til et samfund med frihed og folkestyre. Det må forklares, så det klart fremgår, hvad tilskudsbetingelsen er. Friskolernes frihed er ikke i fare. De grundlæggende frihedsrettigheder, som friskolerne altid har nydt, forbliver intakte. De er endda i et lovforslag foreslået lovfæstede, så der i fremtiden ikke er tvivl om, hvordan disse rettigheder er en del af den danske friskoletradition. Det er ikke urimeligt, at man som skole forholder sig til at skulle give en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Og skriver det ned, så skolen kan bruge det konstruktivt både indadtil og udadtil. Sådanne tilskudsbetingelser begrænser efter min mening ikke skolernes frihed til at give og tilrettelægge en undervisning, der stemmer med skolens egen overbevisning. Jeg er i øvrigt selv friskolemand og far til fire børn, hvoraf de tre har gået i friskole. Til sidens top

Hvis…..så…… Hvis det modsatte udsagn er meningsløst, så er der et problem med udsagnet! Hvis udsagnet ikke passer til læserens ”alfabet”, så klikker de intuitivt væk!

Hare skudt ved daggry En hare blev fredag morgen skudt og dræbt, da den sammen med en anden hare var ude at gå en tur. Et øjenvidende overværede attentatet. Han udtalte kort efter til sangbogen ”De små synger,” at mordet blev begået af en fæl, fæl jægers-jægers mand. Manden var pludselig dukket op og havde plaffet den ene hare ned. Da skuddet faldt var de to harer på vej hen over en grøn, grøn bakke top. Den nu afdøde hare spillede fløjte,fløjte, fløjt – den anden slog på tromme

Skøn musik fra to harer To harer viser sig nu at stå bag den skønne musik, som man de sidste par dage har kunnet høre lidt uden for byen. Et øjenvidne bekræfter overfor sangbogen, at han her til morgen så to spillende harer komme hen over en grøn, grøn bakketop. Musik elskere må dog finde nye spillende dyrepar, da den ene hare er plaffet ned af en fæl, fæl jægersmand Frit efter Anders Kinch-Jensen ”Forankring fryder”

FRIKVARTER MAGAZINE er det mest læste månedsblad blandt de årige (Gallup). Og ikke nok med det. Hvis du hopper ud på én af de 1183 folkeskoler, hvor Frikvarter bliver omdelt gratis, og spørger eleverne, hvad de synes om bladet, er svaret klart: Frikvarter er også det mest populære blad i målgruppen! Hvorfor? Fordi vi skriver om noget, der interesserer målgruppen ekstremt meget. Og fordi vi skriver om det på en måde, de ikke kan læse andre steder Underholdning – Frikvarter er sjovt Overraskelse – vi skriver om de største stjerner, men sætter en ære i at overraske både dem og læserne Identifikation – vi hiver stjernerne ned fra deres piedestal, så læserne kan forholde sig til dem Oplag: eksemplarer LÆSERTAL: læsere

Videnshjulet Know Who Subjektiv Know Why Teori Know How Praksis Know What Objektiv

Hvad er viden ? Know-who: Sympatiseret viden, Fælles erfaringer, face-to-face, delt tavs viden Know-why: Konceptuel viden, Viden om sammenhænge, historier, myter, abstrakte tanker Know-what: Systemisk viden, IT, dokumentation, objektiv, formaliseret, sand eller falsk Know-how: Operationel viden, Learning-by- doing, handlinger, praksis, kroppen indeholder viden

Epistemologi (teori om viden) Episteme (viden), logos (teori) Der er tre teorier om viden: 1.Kognitivisme = embedsmænd 2.Konnektivisme= lærerværelset 3.Autopoesis= elever og forældre

Kognitivisme=>embedsværket •Sandhed afhænger af gengivelsen. Præcision afhænger af informationsmængden •Viden er givet og symboliseres af data • Omverdenen er givet. Vi må være fleksible og tilpasse os i fællesskab •Udvikling sker ved at sprede information

Konnektivisme=>lærerværelset • Der forhandles om sandheden. • Grupper af netværk producerer forskellige billeder af den samme verden og tilpasser sig individuelt. • Viden eksisterer i menneskelige relationer og afhænger af interesser i netværket. • Gruppens interesser afgør hvilken viden, der opsamles og lagres. Viden gemmes lokalt på skolen.

Autopoesis=>hjemmet • Der findes ingen objektiv sandhed. Flere sandheder kan eksistere samtidig. Verden er en social konstruktion. • Viden eksisterer i sind, krop og det sociale system. Viden afhænger af observatøren og historien. • Verden er skabt via samtale. • Viden opstår, når vi fortolker data og uddrager en mening gennem diskussion.

Drift ledelse baseret på rutiner

Fra drift til udvikling Opgaven passer ikke længere med organisation en

Fra system til medie

Fredericia købstad 1650 Frederik III Øverstbefalende Anders Bille

Sådan slutter historien

Vide, hvad man ikke ved er en slags alvidenhed. Piet Hein Slut på workshop