En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
At forholde sig professionelt Anne Skov
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Set i forældreperspektiv
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Music: Nightengale Serenade
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Roskilde Tekniske Skole
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
I dag er temaet Visualisering
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Psykoedukation til unge i OPUS
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Kommunikation.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Musik: Nightengale Serenade
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Præstationsangst!.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Sygeplejerskeuddannelsen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
med specialistfunktion i palliation
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Læring i et vejledningsperspektiv
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
GRUPPE 1 DESIGN TIL HOSPICE IXD FINDINGS 1. Patienterne og de pårørende opfører sig som om, de var på et hospital. 2. Patienterne opfatter deres.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg.
VÆRDIGHED VED LIVETS AFSLUTNING Perspektiver fra almen praksis Jytte Møller Jytte Møller, Oksbøl 1.
Pleje og observation af den døende patient
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Den glade skole på bjerget.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden Hospitalspræst Tom Kjær, Herlev Hospital

3 rum, som har stor betydning for vores holdning til liv og død De kulturelle rum De fysiske rum De mellem-menneskelige rum

Et eksempel på kulturelle rum: dødens sanselighed før og nu

Dødens sanselighed nu

Dødens sanselighed nu

Livssyn De briller, vi ser livet igennem Den eller de fortolkningsrammer, vi bruger for at kunne orientere os i det sanselige liv

Lidt om projektive rum Det, vi ikke har sanseerfaringer med og fortolkninger til, gør vi os forestillinger om Forestillingerne er ofte være end virkeligheden Forestillinger aktiverer vores forsvar

Lidt om de fysiske rums oversete betydning

Rum mellem mennesker Nærvær/samvær eller være ved siden af hinanden Ubetinget accept som nødvendig Følelser og sindsbevægelser

Rummene mellem mennesker Et eksempel fra hverdagen Hæmodialyseafdelingen på Herlev sygehus Dialyse er ofte palliation Når dialyseforløbet går imod døden Personalets forbudte sorg – ”empati” Udbrændthed: når man ikke får lov til at brænde for ”sagen”

Hvad gør det ved mennesker? Døden bliver ikke en fælles sag, et fælles anliggende Det personlige privatiseres – patienter bliver angste og sygeplejersker frustrerede Empatibegrebet vendes på hovedet – den professionelle bliver den, der kan holde masken De pårørende glemmes

Hvad betyder det i hverdagen? En ung kvinde, der ønsker at stoppe sin dialysebehandling Skal dø på sengeafdelingen Det gør indtryk på personalet Personalet har svært ved at finde udtryk, fordi der ikke er kollektive udtryksformer Det personlige privatiseres igen, igen

Hvad kan man gøre? Sprogliggøre og synliggøre, hvad døden betyder i hverdagen for fællesskabet og den enkelte Etablere en fælles forståelse og fælles spilleregler ,fx hvordan bekendtgøres det at én er død, hvordan siger man farvel osv. Hjælpe hinanden med at fastholde vigtige temaer, fx oplevelsen af ensomhed og tomhed

Hvorfor bliver det ikke altid gjort? Forsvar i os i mødet med døden En falsk forståelse af empati styrer os ofte ”Sorg-krise” – forståelsen forfører os

Meget lidt om forsvar Ikke mekanisme Weisman: Fornægtelse er et forsvar imod tab af relation

Meget lidt om empati ”Den empatiske tilstand, eller det at være empatisk, er at opleve den andens indre referenceramme nøjagtigt og med de følelsesmæssige komponenter og betydninger, som tilhører den, som om man var den anden person, men uden nogensinde at miste ”som om”-betingelsen. Det betyder således at føle den andens smerte eller glæde, som den anden føler det, og at opleve grundende hertil, som han oplever dem, men uden på noget tidspunkt at miste bevidstheden om, at det er som om jeg var såret, glad etc. Hvis denne ” som om” kvalitet mistes er der tale om identifikation.” [1] [[1] Rogers C. A Theory of Therapy, Personality and Interpersonal Relationships as Developed in the Client-Centered Framework. I: Koch E. (red): Psychology: A Study of a Science. Vol 3. New York 1959: McGraw-Hill. Citeret i Sommerbecks danske oversættelse i anførte værk p. 31.

Sorg-krise Sorgarbejdshypotesen kan ikke stå alene Sorg og krise er to forskellige ting Det gælder ikke så meget om at slippe de døde, som at få dem med sig på en god måde

God praksis….. Tager hensyn til at patienter, pårørende og personale har behov og at de kan være forskellige Giver rum for tanker og følelser Gør at de døde ikke forsvinder Gør at det liv, de døde lever i os, får udtryk i det fælles liv Udnytter ritualet, når det har noget at byde på

Hvad kan ritualet… Skaber en fælles ramme, hvor den enkelte kan være deltager Giver mulighed for tilpasning til den enkelte situation Lader ritualmesteren være leder og de andre med-virkende Er et på forhånd givent sprog – der skal ikke opfindes så meget – ritualet er derfor aflastende

Hvilke udtryk får de døde blandt de levende Graven – kan vi komme dér? Billeder – lægges de væk? Mindestunder – ved dødsfaldet, på afdelingen, i kirkesalen… Mindestunder – Allehelgen, mindedage..?? Breve til pårørende – pårørendestunder for dødes pårørende…??

Den forbudte sorg Sorgen over en gammel Sorgen over en patient Forbydes sorgen, så er der livshistorier som går tabt Går livshistorier tabt, så bliver vi dårligere professionelle og mindre rummelige mennesker

Cullbergs depressive rum

Vi er alle dødelige mennesker Der er intet, der er mere sikkert, når vi fødes, end at vi skal dø De fleste danskere lever ud fra mottoet: Hvis jeg dør…. Hvad gør du? Hvordan lever vi med det sammen?