Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) 2009 26. November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Kommunikation på Bornholms Hospital
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Servicemål i Region Midtjylland
ØKONOMIEN I HJEMMEDIALYSE
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
TERM modellen Introduktion til øvelse
Identifikation af spild
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Sygeplejerske Lone Woelders
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Temaaftener for patienter med Mb
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
Tilfredshedsundersøgelse ______________________________________________ Danske Massører og Terapeuter PI-Tour Juni 2010.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Recovery-mentor projektet
Tilrettelæggelse af den akutte behandling
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Uddannelseslæger i front
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Informationssystemer kursusgang: Modellering med henblik på dataudtræk
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Hospitalsenheden VEST
Patientforløb for onkologiske patienter
Tromboseprofylakse Selvinjektion af Innohep
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Landsdækkende psykiatriundersøgelser LUP-psykiatri 2013 B&U dag- og døgnafsnit.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Samlet tilbagemelding Intern survey i Psykiatrien Marts 2014 Afdeling: Psykiatrien Øst 1.
© Folkesundhed og Kvalitetsudvikling, Region Midtjylland Resultater fra 3. runde af Distriktspsykiatriundersøgelsen Patienter og pårørende 2020.
Ebba NexøLVS årsmøde 2013 Ebba Nexø LVS-medlem af Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning Professor, Aarhus Universitetshospital Specialeplanen er.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Debatmøde i Dansk Selskab for obstetrik og gynækologi 13. november 2015 Afdelingschef Frank Ingemann Jensen.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
Introduktion til LUP psykiatri 2017
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Kvalitetsudvikling hvordan
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2018
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Introduktion til LUP Psykiatri 2019
Præsentationens transcript:

Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged

•Fakta om LUP •Spørgeskemaet •Formålet med valideringen •Fakta om valideringen •Opsamling på valideringsinterview •Resultater af valideringen

Fakta om LUP •LUP 2009 – nyt koncept •Gennemføres hvert år •Indlagte og ambulante patienter •Resultater på afdelings-, sygehus-, regions-, speciale og landsniveau •Patienter fra offentlige sygehuse samt patienter behandlet på privathospitaler efter aftale om udvidet frit sygehusvalg

Fakta om LUP •Udtræk fra landspatientregistret •17 specialer for indlagte patienter •19 specialer for ambulante patienter • postomdelte spørgeskemaer •Svar fra patienter (54 %)

Spørgeskemaet Nationale spørgsmål •Tidligere anvendte spørgsmål •Undersøgelser af patienters prioriteringer •Indikatorer i Den Danske Kvalitets Model •Beregning af sygehusenes kvalitet på Regionale spørgsmål •Brugerpaneler •Indput fra regionens hospitaler •Tidligere anvendte spørgsmål

Valideringen Formålet er at afprøve: •om patienterne forstår hensigten med spørgsmålene (konstruktvaliditet) •om spørgeskemaet indeholder relevante aspekter af de udvalgte temaer (indholdsvaliditet) •om svarkategorierne er tilstrækkelige

Valideringen •Patienter fra offentlige sygehuse •Papirversionen af spørgeskemaet •12 afdelinger og 12 ambulatorier fordelt på 12 sygehuse i alle 5 regioner •Specialer: intern medicin, kirurgi, ortopædkirurgi, gynækologi og obstetrik, pædiatri, parakliniske diagnostiske specialer, diagnostisk radiologi •138 patienter/forældre

Valideringen • Tilfældig udvælgelse af patienter • Enkeltpersons interview • Varighed min. • Interviewsituationen

Valideringsinterview Specifikke spørgsmål •fortæl med egne ord •hvilke overvejelser ligger til grund for besvarelse •betydning af specifikke ord •svarkategorier

Valideringsinterview Generelle spørgsmål •længde •udseende •kommentarer til øvrige spørgsmål Spørgsmål til følgebrevet •længden •nødvendige oplysninger •tonen

Opsamling på valideringsinterview •Indtastning af patienternes svar •Svar fra interview sammenholdes med svar fra spørgeskema •Midtvejsopsamling •Justering af spørgsmål •Afsluttende opsamling •Endelig godkendelse af spørgsmål og følgebrev •Beslutning om specialer

Resultater af valideringen •Oplevede du, at én eller flere kontaktpersoner på afdelingen havde særligt ansvar for dit forløb? •Forskellig opfattelse af kontaktperson –dem man har kontakt med på afdelingen –hele personalgruppen –dem der kontaktet en •Definition på kontaktperson –en kontaktperson er en sundhedsperson, der skal informere dig og sikre sammenhæng i dit forløb

• Oplevede du, at der opstod unødig ventetid under din undersøgelse/behandling i ambulatoriet, der forlængede dit/dine besøg? Resultater af valideringen Ved modtagelsen i ambulatoriet •Oplevede du, at der var ventetid, fra du skulle møde i ambulatoriet, til du blev kaldt ind? Undersøgelse-/behandlingsforløb •Oplevede du, at der opstod unødig ventetid, der forlængede dit/dine besøg?

Resultater af valideringen Spørgsmål - version 1 •I hvilken grad oplevede du, at der var overensstemmelse mellem de informationer du fik under indlæggelsen? Patienternes svar •Om det, jeg fik at vide om min sygdom da jeg blev indlagt, svarede til det, jeg på forhånd troede, at jeg fejlede. Spørgsmål - version 2 •I hvilken grad oplevede du, at de informationer du fik fra forskelligt personale på sygehuset, stemte overens? Patienternes svar •Om det var enslydende informationer, jeg fik fra forskellige læger og sygeplejersker

Resultater af valideringen Specialet diagnostisk radiologi •kvinder til mammografiscreening •ikke patienter i behandlingsforløb •ingen kontakt med læger eller plejepersonale •”åbne” ambulante besøg •ingen ventetid fra henvisning til besøg •ingen kontakt med læger eller plejepersonale

Validering Sikre sig, at alle forstår spørgsmålet Recently a survey was conducted by the U.N. worldwide. The question asked was: ”Would you please give your opinion about the food shortage in the rest of the world?” The survey was a huge failure. In Africa they did not know what ”food” meant. In Western Europe they did not know what ”shortage” meant. In Eastern Europe they did not know what ”opinion” meant. In South America they did not know what ”please” meant and In the U.S. they did not know what ”the rest of the world” meant.