I må endelig stille spørgsmål undervejs !!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

I må endelig stille spørgsmål undervejs !! Aftenens program. 19.00 – 19.10 Introduktion ”rigets tilstand” 19.10 – 20.00 Information om skolereform Reformen overordnet Tømmerup skole / reform udkast til ideer og dagligdag 2014/15 20.00 – 20.15 Pause 20.15 – 20.30 Information om skolebestyrelse Tina fortæller om bestyrelsen arbejde kandidater til opstilling 20.30 – 21.00 Information om SFO2 Henriette informere om SFO2: placering, dagligdag mm. 21.00 Tak for i aften !! I må endelig stille spørgsmål undervejs !!

Reformens Indhold Tømmerup skole skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Fokusområder Læring Trivsel & sundhed Digital skole Innovation og kreativitet inklusion Reformernes intentioner: Fra undervisning til læring Fokus: Alle elever skal lære mere og trives. Reformen skal gøre en god skole bedre gennem udvikling og fokus på faglige mål Skabe fælles billede hos medarbejdere og leder om visioner for en ny skole Inddrage medarbejdere, elever og forældre i ”den nye skole”

Visioner og mål for Tømmerup skole Mest mulig læring og udvikling for alle børn på Tømmerup skole Løfte det faglige niveau Større mulighed for fordybelse Fleksibilitet (der arbejdes uden om klokken) Nytænkning i de traditionelle fag Team for 0-2 klasse, 3-4 klasse & 5-6 klasse Sammenlæsning / holdopdeling (fagligt/køn/socialt) Fælles ansvar for ”daglig drift” (lærere & pædagoger) Optimal udnyttelse af vores omgivelser (udeskole)

Visioner og mål for Tømmerup skole Sammenhængende skoledag undervisning, bevægelse, UU og fagemner hænger sammen. Eleven oplever ikke mere af ”det samme”, men en varieret og anderledes læring Fleksibilitet Sammenlæsning ”Åbent skema” (periodeplanlægning) Mulighed for at arbejde ”uden om klokken” Holdopdeling (drenge/piger, niveau, socialt mm.)

Visioner og mål for Tømmerup skole Teambaseret skole Mulighed for at få en helhed i planlægning Relations og tryghedsskabende at have ”de samme voksne” omkring sig. Bedre kendskab til den enkelte elev Nemmere ved at lave foranstaltninger i forbindelse med trivsel og social udvikling Nemmere at planlægge møde i eget team Fordeling af opgaver fastsættes i teamet, af teamet. Samarbejdet mellem lærer/pædagog styrkes

Ledelsesansvar / lærerinddragelse RØD EMNER   loven arbejdstid arbejdsopgaver team (inkl. LP) Fagfordeling GULE EMNER   timeløse fag anderledes dage juleklip mv. ugens opbygning GRØNNE EMNER   Fagfordeling klasselærerfunktion motion/bevægelse planlægning af projekter ”liniefag”   Mødedatoer Arbejdsopgaver Team

Skema og ugeplaner De enkelte overordnede selvstyrende teams lægger selv skemaer for en periode: Denne periode er ikke fastlagt, men det bliver givetvis en periode på ca. 4 måneder: Aug. – nov. / Dec. – Mar, april - juni (alternativt 8-10 uger). Skolens ledelse udfærdiger et grundskema fra skoleårets start, som der kan tages udgangspunkt i. Af elevernes skemaer vil det kun fremgå hvornår de møder og hvilke lærere/pædagoger, der er tilknyttet de enkelte lektioner. Af ugeplanen, som udgives senest fredag vil det til gengæld fremgå, hvad de enkelte klasser/hold arbejder med de enkelte dage og lektioner. Det aftales i det enkelte klasseteam, hvem der udgiver ugeplanen. Så vidt mulig det kan lade sig gøre skal der lægges flest mulige dansk-, matematik og engelskbånd på tværs af klassetrinnene, således at der skabes mulighed for at lave holddeling på tværs af klassetrin, så hver enkelt elev tilgodeses bedst muligt både fagligt og socialt.  

Team Klasserne inddeles i 3 grupper Børnehaveklasse – 2. klasse En lærer/pædagog deltager, som udgangspunkt, kun i ét overordnet teamsamarbejde, men kan godt have lektioner/UU på tværs af ens eget team. For at give hver enkelt team mulighed for at mødes minimum 1,5 timer om ugen, vil undervisningen/UU under dette møde blive varetaget af lærere/pædagoger fra et andet overordnet team. For at der sker en udvikling i de enkelte teams og for den enkelte lærer/pædagog, og for at de enkelte klasser vil kunne opleve en kontinuitet omkring lærerne/pædagogerne og omkring klassen, vil det være muligt og til tider hensigtsmæssigt, at en lærer/pædagog rykker med sin klasse op i det næste team.  

Lektiecafe Der indlægges, som udgangspunkt, 2 lektioners lektiehjælp for indskoling og 3 lektioner for mellemtrin. Om muligt kunne man kalde lektiecafeen for noget andet, og tilbyde et indhold der er attraktivt og spændende lektiecafeen ”drives” af en lærer og en pædagog

Undervisning Som udgangspunkt har læreren det overordnede ansvar for gennemførelse af undervisningen i henhold til de faglige mål Pædagoger må gerne stå for undervisningen fra 0.-3.klasse Ved fagfordeling tilstræbes det at udnytte de kompetencer der er i hele personalegruppe pædagogerne skal være en del af de kreative fag, men deres kompetencer skal også bruges i klasserne I dagligdagen skal der være fokus på faglige og sociale mål

Tæt sammenhæng mellem undervisning og UU Der lægges op til at der arbejdes i temaer i de enkelte teams Temaerne kan vare fra: en enkelt dag op til flere uger. Det planlægges i teamet UU tilknyttes de valgte temaer Ved sidste pæd.-råd kom der masser af ideer til temaer: Have/drivhus (jord til bord) Teater/Drama Sund mad ”Tal ordentligt” Kamp og kultur Middelalder Udeskole

Skole - hjemsamarbejde Pædagoger skal fortsat deltage i forældresamarbejdet. I årskalenderen vil der blive fastlagt datoer for forældremøder samt dage for afvikling af forældresamtaler der IKKE kan afvikles før kl.17.00 Den almindelige daglige kontakt mellem skole og hjem vil forsat være gennem Intra, mailkorrespondance samt elevplan. Telefonisk kontakt kan enten aftales med forældrene eller der kan lægges tider på Intra, hvor forældrene har mulighed for at ringe.

Understøttende undervisning Den understøttende undervisning varetages af lærere og pædagoger med en fordeling på ca. 50 % til hver medarbejdergruppe. En del af den understøttende undervisning kan indlægges i lektionerne om formiddagen som 5 minutters fysisk aktivitet. I de 15 minutters aktivitet om morgenen vil 10 minutter indgå som musikundervisning, hvor musiklærerne på skift har ansvaret for denne. de sidste 5 min. er fysisk aktivitet. (løb, dans, mm) inden timerne starter. Når idrætsundervisningen inkluderes, vil den ugentlig motion og bevægelse skulle udgøre 45 minutter om dagen i gennemsnit. De 5 minutter, der kan afsættes til motion og bevægelse i hver lektion, kan lægges sammen over hele dagen/ugen, såfremt det synes mere hensigtsmæssigt. Den øvrige understøttende undervisning planlægges som team/linjefag af 8-10 ugers varighed. Temaerne/Linjerne planlægges fra årets start. Linjefagene kan foregå på tværs af teams og klassetrin.

TAK FOR I DAG