Oplæg for Dansk Folkeoplysnings Samråd tirsdag den 7. september 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Workshop 5.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Dan Zielke og 1.
Det Sociale Kapitel
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Uddannelsescenter Holstebro
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
VEJLEDNING til faglærere
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Anerkendelse af realkompetencer inden for VEU-området EVA’s undersøgelser 2010 Oplæg for Dansk Folkeoplysnings Samråd tirsdag den 7. september 2010 ved specialkonsulent Michael Andersen

Disposition Introduktion Undersøgelsens metodiske design Hovedresultater på tværs af de seks uddannelsesområder dokumentation og perspektivering Udfordringer i forhold til: Almen VEU (avu + almengymnasial fag på VUC) Erhvervsrettet VEU (AMU + GVU) Videregående VEU (VVU + diplomuddannelserne) Afrunding

Hvad er realkompetencer? Realkompetence omfatter en persons samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og kompetencer uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Begrebsmæssige udfordringer: Formelle kompetencer versus reale kompetencer IKV/RKV/ARK – samme sag! Merit/RKV – ikke samme sag! Afklaring (IKA), vurdering og anerkendelse (faser) i forhold til uddannelses-/læringsmål

Hvilke uddannelsesområder omfatter Lov nr. 556 af 6. juni 2007? Almen VEU avu Almengymnasiale fag der udbydes på VUC Erhvervsrettet VEU AMU og enkeltfag optaget i fælles kompetencebeskrivelser GVU Videregående VEU VVU Diplomuddannelserne

Hvilke uddannelsesinstitutioner er omfattet af Lov nr. 556 af 6 Hvilke uddannelsesinstitutioner er omfattet af Lov nr. 556 af 6. juni 2007? Almen VEU VUC’er Erhvervsrettet VEU Erhvervsrettede institutioner der udbyder AMU Erhvervsrettede institutioner der udbyder GVU Videregående VEU Erhvervsakademier og andre udbydere af VVU Professionshøjskoler og andre udbydere af diplomuddannelser

Metodeelementer (1 af 2): Desk research, især NVRs undersøgelser Spørgeskemaundersøgelse (totalundersøgelse) i forhold til institutioner der udbyder VEU Udgangspunkt i udsendelsesliste og spørgeskema brugt af NCK fra 2008. Skemaet blev tilpasset , og listen valideret og opdateret i forhold til relevante respondenter. Svarprocent på 84,6 % af 156 mulige

Metodeelementer fortsat, 2 af 2: Interviewundersøgelse: 26 interview med personer der har fået foretaget en RKV 10 interview med udvalgte repræsentanter fra uddannelsesinstitutionerne (lav og høj aktivitet) Fem fokusgruppeinterview med personer der foretager RKV på institutionerne To gruppeinterview med eksperter og andre med særlig viden om RKV Telefoninterview med repræsentant fra Undervisningsministeriet om klagesager.

Metode i det opfølgende projekt, Anerkendelse af realkompetencer i nordisk perspektiv: En interviewundersøgelse med centrale videnspersoner fra Norge, Sverige og Finland udvalgt blandt forskere, myndighedspersoner og andre der kunnet bidrage med indgående og reflekteret viden om arbejdet med vurdering og anerkendelse af realkompetencer i det land de repræsenterer.

Resultater i forhold til aktivitet Andel af udbyderne med min. 1 RKV i 2009 Især aktivitet inden for følgende områder: GVU 91 % Merkantile fag; Sundhed, omsorg og pædagogik mv. AMU 71 % HAKL, TUR, Metalindustri Almengym-nasiale fag på VUC 70 % Sprogfag Diplom 50 % Ledelse, det tværfaglige område, herunder vejledning Avu 42 % Sprogfag og matematik VVU 29 % Ledelse, international handel, økonomi- og ressourcestyring

Resultater i forhold til anvendelser af RKV: X=formelt og reelt, (X)=formelt men ikke reelt Adgang/ optagelse Afkortning/individuel tilrettelæggelse Kompe- tence-bevis Uddan- nelses- bevis Avu X Almengymnasiale fag på VUC AMU (X) GVU VVU Diplom

Hovedresultat på tværs af uddannelsesområder i forhold til økonomi (økonomiske barrierer) At Undervisningsministeriet genovervejer den økonomiske incitamentsstruktur i forhold til at lave RKV. Dokumentation: Andelen der vurderer er det er ”svært at se hvordan RKV kan blive en økonomisk rentabel aktivitet for institutionen”: 72 % inden for avu, 74 % inden for almengymnasiale fag på VUC, 76 % inden for AMU, 80 % på diplomuddannelserne og 82 % inden for VVU og GVU. Forbehold: Forskel på institutions- og deltagerperspektiv – samt niveauer

Spørgsmål fra rapporten Anerkendelse af realkompetencer i nordisk perspektiv Kunne man i en dansk sammenhæng opnå større udbredelse af RKV ved at adskille en bæredygtig finansiering af RKV fra finansiering af uddannelsesaktiviteter?

Hovedresultat på tværs af uddannelses-områder i forhold til kendskabet til RKV Anbefaling: At Undervisningsministeriet sammen med udbyderne gør en særlig indsats for at øge kendskabet til og brugen af RKV, fx ved formidling af gode historier om RKV. Dokumentation: Andelen der vurderer at ”manglende kendskab til RKV i befolkningen” er en barriere for en større udbredelse af RKV: 80 % inden for diplomuddannelserne, 82 % inden for GVU, 85 % inden for AMU, 86 % inden for VVU, og 96 % på avu og almengymnasiale fag på VUC.

Spørgsmål fra rapporten Anerkendelse af realkompetencer i nordisk perspektiv Ville det i Danmark kunne fremme udbredelsen af kendskabet til RKV at lave en webportal som i Sverige for alle med interesser i RKV?

Validering: att synliggöra kompetens Myndigheten för yrkeshögskolan har i uppdrag att samverka med Arbetsförmedlingen, Högskoleverket, Skolverket, Verket för högskoleservice och centrala branschorganisationer för att sprida nationella och internationella kunskaper och erfarenheter om validering inom arbetsliv och utbildningsväsende.(http://www.valideringsinfo.se/hem/)

Hovedresultat på tværs af uddannelses-områder i forhold til dokumentation og legitimitet Anbefaling: At alle udbydere sikrer at vurdering og anerkendelse af realkompetencer dokumenteres så afgørelser kan efterprøves for herigennem at styrke legitimiteten af RKV. Dokumentation: Offentligt tilgængelig information om institutionens procedurer og standarder for RKV, fx på institutionens hjemmeside, forekommer kun i mindre grad, (Diplom: 100 % ellers 13-30 % der har det). Dokumentation som sikrer at afgørelser kan efterprøves, forekommer i varierende grad (VVU: 100% ellers 39-60 % der har det)

Spørgsmål fra rapporten Anerkendelse af realkompetencer i nordisk perspektiv Kunne det være en fordel for brugerne hvis der var krav om at anerkendelse af realkompetencer i Danmark altid skulle føre til udstedelse af et bevis der viser hvad der er blevet anerkendt? Kunne det give en bedre vurdering hvis man i Danmark i højere grad lod RKV finde sted på arbejdspladser – som det sker i Finland – hvor de ansatte kan vurderes i en mere realistisk kontekst?

Spørgsmål fra rapporten Anerkendelse af realkompetencer i nordisk perspektiv Ville det kunne kvalificere brugen af RKV i Danmark hvis regelgrundlaget blev præciseret gennem en beskrivelse af processen på en måde der svarer til den som Valideringsdelegationen i Sverige har foreslået?

Valideringsdelegationens forslag til valideringsprocedure (Sverige) Generel kortlægning af kompetencer. Individuelt eller sammen med en vejleder. Formålet er at finde ud af om man skal gå videre til næste fase eller ej. Redskaberne er interview og selvvurdering. Tidsforbruget er estimeret til en-to timer, og det skal lede frem til en anbefaling eller en formel udtalelse. Dybtgående kortlægning af kompetencer. Her deltager faglige specialister. Specialisten bekræfter hvilke niveauer personens kompetencer ligger på. Redskaberne har både teoretiske og praktiske elementer, og tidsforbruget er to-otte timer. Det leder frem til en formel udtalelse eller et bevis. Kompetencevurdering i relation til uddannelsesmål. En erhvervsskolelærer eller en assessor på området vurderer, og vurderingen munder sædvanligvis ud i et bevis. Tidsforbruget er en-ti dage. Formel anerkendelse af kompetencer. I denne fase udarbejdes det formelle dokument til deltageren. Hvis deltageren ikke opfylder kravene til en hel uddannelse, kan der udstedes bevis for de moduler eller elementer deltageren anses for at have kompetencer i.

Hovedresultat på tværs af uddannelsesområder i forhold til evaluering af RKV-forløb Anbefaling: At de institutioner der laver RKV, inddrager deltagerne i systematiske evalueringer af RKV-forløbene og bruger disse evalueringer aktivt i forbedringen af arbejdet med RKV. Dokumentation: Det er mere undtagelsen end reglen at deltagerne evaluerer de forløb de har været igennem. Deltagerinterviewene peger på at institutionerne ville kunne lære af at lytte mere til deltagerne

Hovedresultat på tværs af uddannelsesområder i forhold til kompetenceudvikling af medarbejdere der arbejder med RKV Anbefaling: At Undervisningsministeriet tager initiativ til at forbedre mulighederne for kompetenceudvikling af medarbejdere der arbejder med RKV, evt. gennem udvikling af formelle forløb i VEU-systemet. Dokumentation: Ca. tredjedel af institutionsrepræsentanterne vurderer at der mangler kurser for medarbejdere der arbejder med RKV.

Spørgsmål fra rapporten Anerkendelse af realkompetencer i nordisk perspektiv Kunne man forbedre RKV-systemet i Danmark ved at udnævne særlige RKV-konsulenter – svarende til de norske fagkonsulenter – til at stå for al RKV? Kunne man øge kvaliteten og legitimiteten af RKV ved at stille krav om at RKV-konsulenterne skulle gennemføre et uddannelsesforløb (fx svarende til det som Høgskolen i Akershus udbyder, eller det som er på vej i Finland)?

Særlige udfordringer i forhold til almen VEU: avu og almengymnasiale fag på VUC Fælles for avu og almengymnasiale fag på VUC: Kendskabet til RKV i målgruppen er begrænset. Der er holdningsmæssige barrierer blandt vejledere og lærere i forhold til at fremme udbredelsen. Gælder kun i forhold til almengymnasiale fag på VUC Kvalitetssikringen er generelt set ikke tilstrækkelig. Koordineringen og til dels professionaliseringen af håndteringen af henvendelser om RKV på nogle VUC’er kan optimeres.

Særlige udfordringer i forhold til erhvervsrettet VEU: AMU Der er meget store forskelle i RKV-aktiviteten blandt udbydere af AMU. Anvendelsen af RKV inden for AMU er i høj grad rettet indad mod institutionernes egne uddannelser i form af uddannelsesplanlægning frem for mod udstedelse af kompetence- og uddannelsesbeviser til brug på arbejdsmarkedet. Der er en udfordring i at koble virksomhedernes kompetencemål til uddannelsesmålene.

Særlige udfordringer i forhold til erhvervsrettet VEU: GVU Der er manglende kendskab til RKV/GVU blandt målgruppen. Det er nødvendigt at sikre at de valgte metoder i tilstrækkelig grad afdækker deltagernes individuelle kompetencer. Der er kvalitetsmæssige udfordringer, såsom begrænset offentligt tilgængelig information om procedurer for RKV og manglende tillid til hinandens vurderinger på tværs af institutioner.

Særlige udfordringer i forhold til videregående VEU: VVU Begrænset kendskab til RKV blandt målgruppen for VVU – og begrænset formidling om RKV fra institutionernes side. Der udstedes ikke kompetence- og uddannelsesbeviser inden for VVU. Ubalance mellem brug af merit og begrænset brug af RKV.

Særlige udfordringer i forhold til videregående VEU: Diplomuddannelserne Høj koncentration af RKV inden for nogle områder, mens RKV ikke forekommer inden for andre områder. Anvendelsen af RKV inden for diplomuddannelserne er i høj grad rettet mod adgang til institutionernes egne uddannelser, mens der kun udstedes uddannelsesbeviser i meget begrænset omfang. Interesser i at få deltagere ind på uddannelserne ser ud til at spille ind på den måde RKV anvendes på. Indikationer på ubalance i vægtningen af teori i forhold til deltagernes praksisbaserede viden og kompetencer

Samlet set – hvad kan der gøres for at fremme udbredelsen, anvendelsen, organiseringen og kvaliteten af RKV? At interessenter og aktører bidrager til at øge kendskabet i befolkningen til mulighederne i RKV. At institutionerne får større fokus på udstedelse af kompetencebeviser og uddannelsesbeviser (ikke VUC). At institutionerne generelt set sikrer høj kvalitet i og større gennemsigtighed af deres vurderingsprocesser. At Undervisningsministeriet og institutionerne går i dialog om vilkår, muligheder og perspektiver i RKV. At der sker en yderligere professionalisering af det personale der arbejder med RKV.