Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Advertisements

V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Velkommen til Temadag for ledere og souschefer
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Fælles forældremøde Thurø
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Mad, Måltider og Pædagogik
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Ny struktur på daginstitutionsområdet
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Fælles forældrerådsmøde Onsdag d. 3. oktober 2012 Dagtilbuddet Møllevang.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Qaasuitsup Kommunea bygder -bygdeskoler- Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
IT wokshop, Radisson SAS, Odense, IT workshop Opsamling og afrunding Bo Öhrström Vicedirektør Biblioteksstyrelsen.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Leder-souschef Temadage DLO
 Bullerup Børnehave - Et lidt ”anderledes forløb”
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Velkommen til DLOs konference ”Dokumentation og evaluering”
Kommunernes nye rolle i bæredygtig byudvikling Boligdag 2012 ”Bæredygtig byudvikling: Erfaringer med integrerede strategier” Jesper Ole Jensen,
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Hvad er Odense-Modellen
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Områdeledelse Tidsramme: Notat skal udarbejdes og afleveres til BSU møde 15. maj 2007 Notat sendes til udtalelse i alle bestyrelser De selvejende institutioners.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Velkommen til DLOs årlige konference for/om Private daginstitutioner, iår om: ”Samarbejdet med Kommunerne” Den 4. juni 2016 i Mødecenter Odense Daginstitutionernes.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Fra græsrod til professionel. Danners rejse fra græsrod til professionel organisation Det faglige arbejde nu Bud på, hvor de næste opgaver ligger Hvad.
Alternative pasningsformer Børn og Unge-udvalget 21. november 2012.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Bornholms Regionskommunes samarbejde med og opgaver i forhold til de mange private daginstitutioner i Kommunen DLO konference 2. juni 2016 Leder af Dagtilbud.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Dagtilbudsstrukturen Statusmøde den 3. november 2016.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Områdeforældrebestyrelsens arbejde
Fællesmøde for forældrene på Damhusengens Skole
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Strategiske pejlemærker
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Præsentationens transcript:

Fællesmøde om områdestruktur selvejende daginstitutioner i Sønderborg kommune den 31/3-2009

Dagsorden Velkomst v. ordstyrer Palle Woss, direktør i LDD Orientering om erfaringer fra andre kommuner og tendenser på landsplan v. Morten Kyst, DLO Orientering om Sønderborg kommunes udspil i forhold til Dagtilbudsloven v. Steen Sterndorf, konsulent i LDD Debat om kommunens udspil Etablering af netværk/forhandlingsudvalg Næste møde? Eventuelt

Der er i løbet af de sidste 5 år sket en eksplosiv udvikling i Danmark i retning af: Større institutioner Nedlæggelse af meget små daginstitutioner Kommunalisering af selvejende institutioner Sammenlægning af institutioner Fælles ledelse Distriktsledelse / Områdestruktur Ca. 75 % af kommunerne har gennemført eller er i gang

Den gængse definition af en daginstitution står for forfald Et dagtilbud kan (muligvis) defineres som en fælles virksomhed omfattende alle en kommunes vuggestuer, børnehaver og integrerede institutioner (børnehuse/enheder), med En leder Et budget En Forældrebestyrelse

Uddrag fra Dagtilbudsloven om pædagogiske læreplaner i dagtilbud: ”… Uddrag fra Dagtilbudsloven om pædagogiske læreplaner i dagtilbud:   ”….Den pædagogiske læreplan skal med udgangspunkt i sammensætningen af børnegruppen beskrive, hvordan dagtilbuddet arbejder med fastsatte indholdstemaer og mål for læring…”

DLOs betænkeligheder: Det rammer mange selvejende daginstitutioner Forældrenes indflydelse svækkes Det er i strid med servicelovens intentioner Det går for hurtigt Der bør laves forskellige forsøg, der evalueres Der mangler landpolitisk behandling af spørgsmålet Den danske ”børnehavetradition” smadres - til skade for pædagogik og indhold

Markante Eksempler Odense (Selvejende i forpligtende samarbejde) Høje-Taastrup (Selvejende udgør et område på tværs af geografi) Rudersdal (Selvejende fusioneres til en samlet selvejende institution) Greve (Naturlige fællesskaber) Gentofte (Fælles ledelse – kompetencer) Århus (Selvejende solo, men i netværk) Viborg (Sønderborg, Haderslev, Roskilde) – alle inspireret af Odense-modellen

Hvad sker der med de selvejende, hvis der indføres områdeledelse De bliver tilbudt kommunalisering – og nogle bliver kommunale Nogle vælger at forblive sig selv og selvejende Nogle vælger at blive helt privat De forbliver selvejende juridisk set – men indgår i forpligtende samarbejde, og bevarer deres Bestyrelse For nogen sker der ingen ting – selv om de betragtes som del af et område.

Kan man lede uden ledelsesret og ”hårde” kompetencer (arbejdsgiver, økonomi) ? Lave gode tilbud for ekstra penge Puljepenge Servicere Motivere Inspirere Koordinere Kommunikere Støtte Opmuntre Trøste

Der er foretaget enkelte evalueringer Forældretilfredsundersøgelse i Århus Udviklingsforum har undersøgt Områdeledelse i fem kommuner – ”Kvalitet i områdeledelsen” Greve Høje-Taastrup Albertslund Svendborg Bornholm Hvad var konklusionerne ? Se bl.a. www.omraadeleder.dk

Man skal forandre det bestående, for at bevare det værdifulde - Selvejende daginstitutioner, og - Den danske ”Børnehavetradition” Er noget værdifuldt !