Miniprojekt International politik, FN og Sudan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Arbejdsløs.
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hjælp der er en journalist i røret
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Mesteropgaven - Sådan skriver du den.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Arbejdspladsudvikling
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
International Økonomi A
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Mandag 19/9 mødtes vi i skolen.Vi fik at vide vi havde Naturuge og at vi skulle en tur i skoven. Vi gik vi gik og vi gik, men alligevel sagde lærerne at.
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Obligatorisk selvvalgt opgave
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Mandag den 14. april Gymnastiksal 14 – 15. Bo syg.
Almen studieforberedelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Start med instruktionen på den lille skærm Præsentation Klik her med musen for at vise præsentationen.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OSO.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Miniprojekt International politik, FN og Sudan Indledning: I dette miniprojekt kommer du til at påtage dig rolle som journalist for DR, i forbindelse med en række nyhedsindslag om krisen i Sudan. Du kommer altså til at spille dig selv over tre dag som praktikant hos DR. Hvad skal du gøre?: I løbet af de næste tre undervisningsgange skal du gennemgå denne PowerPoint og lave de opgaver du bliver stillet over for. Kør PowerPointen som diasshow, så kan du trykke dig frem via de links, der er indlagt. Aflevering af opgaver: Når du er færdig med en opgave, skal du aflevere eller fremlægge den for læren. Der er fire opgaver hvoraf du mindst skal lave de tre. Dette har du tre lektioner til. Når du har læst dette, så gå til Baggrund. Baggrund TV-Indslag DR’s arkiv

Baggrund TV-Indslag DR’s arkiv Efter at have færdiggjort Gymnasiet samt et enkelt sabbatår var du noget i tvivl om, hvad du skulle lave. Du havde haft en utroligt dygtig og inspirerende samfundsfagslærer og ville egentlig gerne have læst statskundskab. Desværre havde du ikke fulgt ordentligt med i timerne, hvilket du fortryder rigtig meget nu, så du havde ikke karaktererne til at komme ind. Derfor valgte du det næstbedste – Du valgte at læse til journalist. Du er nu på sidste år på Journalisthøjskolen, og er lige startet i praktisk på DR som nyhedsjournalist. Du skal i dette forløb rollespille fire dag i praktikken på DR. Tjek afslutningen af forløbet, så du ved, hvad du er oppe imod. Se også TV-indslag. Du kan nu gå til dag 1. TV-Indslag DR’s arkiv

At lave et TV-indslag! Baggrund DR’s arkiv Opgaver 2 i PowerPointen er en bundet opgave, men i resten af opgaverne bliver du bedt om at lave et TV-indslag. Dette kan du gøre på flere måder: - En gang i løbet af PowerPointen skal du optage et tv-indslag. Optagelsen kan du lave på en mobiltelefon med videooptager, eller på en af skolens videooptagere. - Du kan aflevere et skriftligt manuskript til tv-klippet. - Du kan booke mig, og lave en mundtlige fremlæggelse. Husk dog at booke mig i god tid, så du er sikker på at jeg har tid. Vær kreativ! Spil rollen som nyhedsoplæser og indkald eksperten til at udtale sig, og hvad din syge hjerne ellers finder på…?!

Dag 1 – Tirsdag d. 22/9 2010 Baggrund TV-Indslag DR’s arkiv Urolighederne i Sudans vestlige provins Darfur er blusset op igen. Redaktionen på DR vil derfor have dig til at lave et nyhedsindslag om situationen i Darfur. Opgave 1: Lav et redegørende Indslag om Darfur. Indslaget skal afslutte med at inddrage ”trusler fra svage stater”. Det kunne f.eks. Indeholde: Hvad handler konflikten om Hvem er involveret Hvorfor slås de FN’s rolle

Dag 2 – Onsdag d. 23/9 2010 Tillykke! Dit indslag blev sendt på DK4 i går. Ca.15.000 så dit nyhedsindslag! Din mor er pavestolt, optog udsendelsen og har mailet den til hele familien. DR2-udland har taget sagen op i dag! Tina Götzsche vil gerne lave et indslag om FN’s rolle i international politik. Hun har brug for at du brifer hende. Tina Götzsche har læst statskundskab, så hun er godt hjemme i IP, så brug så vidt muligt teorier og begreber fra IP. Hun beder om, at du analyserer to artikler med forskelligt syn på FN’s rolle i international politik. Opgave 2: Analyser de to artiklers syn på FN og intervention. Opgaven skal afleveres skriftligt og må max fylde 2 sider.

Dag 3 – Torsdag d. 24/9 2010 Tillykke! TV-indslaget med Tina Götzsche blev sendt på DR2-udland, og blev set af ca. 150.000. Din mor er ikke til at skyde igennem nede i drømmetydningsklubben. DF er pga. dit interview blevet meget bekymret over truslen fra Sudan/Darfur, har taget sagen op i Folketingets udenrigspolitiske nævn, og kræver, at der bliver gjort noget ved sagen! DR-Nyhederne ønsker, at du laver et indslag om FN’s intervention i Darfur. Opgave 3: Indslaget skal diskutere argumenter for og imod FN intervention i Darfur. Hjælp til opgave 3: Om intervention se s. 97-108 i ”Global Politik”. Inddrag desuden: FN’s formåls paragraf og menneskerettigheder. Sikkerhedsrådet og Kinas modstand mod intervention.

Dag 4 – Fredag d. 25/9 2010 Tillykke! Dit TV-indslag blev vist i DR-nyhederne, og blev set af knap en million seere. Din mor græder, og din gamle samf-lærer finder dig på Facebook, for at inviterer dig ud for at holde tale for alle samf A-niveau eleverne på Gymnasiet! Du beslutter at spinde guld på din succes og vil lave endnu et TV-indslag om Darfur, som du vil forsøge at sælge til højest bydende TV-kanal. Opgave 4: Lav et valgfrit TV-indslag om Darfur. Vælg selv den problemstilling du vil behandle. Krav til TV-indslaget er, at der indgår en problemstilling, der behandles på diskussionsniveau og at Hård Magt/Blød magt inddrages. Når du har lavet indslaget til dag 4, gå da til Afslutningen!

DR’s arkiv Som journalist ved DR har du selvfølgelig adgang til DR’s arkiv, også selv om du kun er praktikant. I arkivet ligger der både avis-artikler, videnskabelige artikler samt tidligere TV-indslag. De skriftlige dele af arkivet finder du på samf. konferencen, men de tidligere TV-indslag får du adgang til ved at opsøge Samf-læren. Baggrund TV-Indslag DR’s arkiv

Afslutning Efter endt praktik på DR skal du ud og finde job. De folk der skal ansætte dig ser selvfølgelig på dine karakterer fra Journalisthøjskolen, men de er endnu mere interesseret hvordan dit praktikforløb gik. Hvor mange opgaver lavede du rigtigt?: En opgave – Du bliver ansæt 3 timer om ugen som mediemedarbejder på Hammel Dyrskue, hvor du også skal promovere farmer-konkurrencerne. To opgaver – Du bliver ansat på DK4 hvor du skal lave fascinerende programmer om astrologi og tantramad. Tre opgaver – Du bliver ansat på DR2 udland. Her for du lov til at lave relevante og interessante IP-nyheder, men kun cafelatte folket og gymnasielærer ser DR2. Fire opgaver – Du bliver ansat på DR-nyhederne. Samtidig bliver du hele Danmarks nye mediekæledække og bliver vært på det nye populære underholdningsprogram ”Vild Med Resonans” sammen med Lykke May og Simon Talbot.