Medarbejderudviklingssamtalen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Workshop 5.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Procesværktøjer.
Hvad siger medarbejderne?
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
- et udviklings- og dialogværktøj
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Medarbejderudviklingssamtalen

Min baggrund En anden samtalekultur  kontekst, intention, effekt, bevidning og anerkendelse! Praksis og teori Teori: Socialkonstruktionisme Systemisk teori Narrativ teori Ledelse som kommunikation Ledelsesfilosofi

I skal høre og tale om… MUS i et narrativt perspektiv Historien om MUS på SAG Eksterne krav Intentioner bag fornyelse af MUS Et nyt skema En forandret samtale Effekter og ønsker for fremtiden

Summen – små interviews Hvad er historien om MUS på din skole? Tænk over en MUS der gik godt? En, der gik mindre godt! Hvad er historierne om dem?

MUS i et narrativt perspektiv

Historien om MUS Næsten ikke eksisterende Standardskemaer Krav til udviklingskontrakt Dvs. Lav prioritering Eksterne krav Målstyring og kontrol

Overenskomstens krav; jf. bilag 4 Som led i den årlige medarbejderudviklingssamtale udarbejdes en skriftlig udviklingsplan, der indeholder målsætninger for den enkelte ansattes kompetenceudvikling på kortere og længere sigt og anviser konkrete aktiviteter for at nå målene. Det anbefales, at der afholdes en medarbejderudviklingssamtale umiddelbart efter en medarbejders tilbagevenden til arbejdspladsen efter længere tids fravær, f.eks. i forbindelse med barsel. Det forudsættes, at det er en gensidig forpligtelse, at udviklingsplanen gennemføres, således at ledelsen sikrer rammer og betingelser for kompetenceudvikling, og medarbejderen arbejder på at nå de beskrevne mål i udviklingsplanen.

Intentioner Reel dialog på både medarbejderens og lederens betingelser  tilfredshed Medarbejderens ønsker i forgrunden Individuel og kollektiv feedback MUS som led i organisationsudvikling  innovation MUS som led i arbejdet med kommunikation (nye samtale- og mødeformer)

Inspirationen og baggrund Narrative samtaleformer; fx fra problemhistorie til foretrukken historie – fortællingen som erkendelsesskabende! Forventningsafklaring: Hvad ønsker du med samtalen? Hvad forventer du? Hvad forventer jeg? Kontekstmarkører kan afgøre om rammen og indholdet skal justeres: tid, sted, relation, indhold Domænet: refleksionens og til dels produktionens CMM som gennemgående model: kultur (diskurs), episode, relation, sprog Kompetencetænkning – feedforward erstatter feedback! Innovation og kreativitet

Fra standardskema til nye samtale- og opfølgningsformer! Kontekst Valg af samtaleemner Skema om arbejdsglæde Billeder – metaforen Trivselsundersøgelse Konklusionsskema

Samtale ud fra metaforen Interviewet handler om at få foldet denne forestilling ud gennem metaforen: Hvad viser billedet? Hvad viser det ikke? Hvad skygger det for? Hvorfor dette valg? Hvad tror du andre ville sige om dit valg? Hvad er historien om det? Osv.

Positionskort 1 og 2 Positionskort 1: Navnet: Hvad vil du kalde din udfordring/dit problem? Effekten: Hvad er effekten af det, du gør? Evalueringen: Hvad synes du om…? Historien: Hvorfor er det sådan? Hvad er historien bag? Positionskort 2: Navnet: Hvad vil du kalde det, når du ikke har problemet? Effekten: Hvad er effekten af det? Evaluering: Hvad synes du om…? Historien: Hvorfor er det sådan? Hvad er historien om dig, når du ikke har det problem?

Den systemiske samtale… Relationsmodeller; positionering 4 typer af spørgsmål: - Undersøgende (omhandlende sagen) - Udforskende (ofte relationelle) - Retningsgivende (evt. hypotetiske) - Reflekterende og genererende (evt. adfærdspåvirkende) Sag Problem

Opfølgning Skriftlig opsamling: fælles og individuel. Individuel: opfølgning løbende og året efter Fælles opsamling lægges ud på videndeling: Hvad er vigtigst? Hvor meget tid bør vi sætte af? En pædagogiske dag? Ad hoc-udvalg? Hvad bør indgå i efterfølgende års nøgleområder i kvalitetssystemet? Effekt: fælles ansvar for kompetenceudvikling Sideløbende initiativer, der ligner

Ønsker… Forbedret samtale- og mødekultur Fælles ansvarlighed for kompetenceudvikling og for skabelse af kulturen En åben dialog med mulighed for at medarbejderen også kan sætte dagsordenen Anerkendelse MUS som rum for innovation Troværdighed om samtalen (kræver opfølgning)

Ideudveksling om MUS – interview to og to Hvad hæfter I jer særligt ved i oplægget? Hvordan hænger det sammen med MUS på jeres skole? Bliver I inspireret til at gøre noget andet? Hvad?  Skriv en mindmap over ideer til MUS-forberedelse, samtaler, opfølgninger m.m.