At forholde sig professionelt Anne Skov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Anerkendende refleksion
John.M.Nielsen Metode & Co.
Workshop almene boligdage
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Medborgerskab – på sporet
Mariehøns Oplæg på Hotel Hvide Hus Den 7. december 2011 for Abena A/S
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
En konflikthåndterende kultur
Historier fra et demonstrationsprojekt
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kultur i organisationer
Seksualitet uanset handicap - Hvad må, kan og skal man som professionel Anne Skov.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Etisk dilemma – to definitioner
Seksualpolitik.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Refleksioner og opsamling ift. i går
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
At tale om sexualitet.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Gruppevejledning på tæt hold
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Konference om seksuel chikane på arbejdspladsen Hulegården – botilbud for voksne med psykiske funktionsnedsættelser Oplæg v/Tina Katja Nørregaard og Janne.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
 Tilbud: Flirtekurser Vejledning i netdating Seksualvejleder Café/diskotek/bowling/filmklub Udflugter: Bio, koncerter, Skt. Hans løb  Tiltag: P-møder/beboermøde.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læring gennem registrering og indberetning
Seksualitet.
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Vidensbaseret praksis i botilbud
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

At forholde sig professionelt Anne Skov Seksualitet – At forholde sig professionelt Anne Skov

Fra tabu til tema – fra privat til professionel Faglig viden om seksualitet Faglig kunnen Kommunikation om seksualitet – at kunne tale om Opmærksomhed på egen seksualitet Rummelighed for ”anderledeshed”

Professionel kompetence Viden om temaet seksualitet og hvad vil det sige at forholde sig professionelt til dette emne Metoder til at komme fra egen seksualitet til professionel kompetence Italesættelse af seksuelle temaer – fra tabu til tema Håndtering af etiske dilemmaer brug af etisk refleksion

Hvad vil det sige at forholde sig professionelt? Er det rigtigt at seksualitet stadig er tabuiseret? - også blandt professionelle? Hvad oplever I i jeres praksis hverdag – er der åbenhed om emnet seksualitet – eller ? Hvilke forhold skal være i orden for at seksualitet ikke er tabu?

At forholde sig professionelt – en øvelse Fortæl hinanden, hvad I vil føle, og hvad I vil gøre, når I møder handicappede, som ønsker, at I skal: tale med dem om seksuelle behov og problemer give generel information om seksuelle behov og problemer give rådgivning og vejledning om seksuelle problemer købe erotisk litteratur, film eller seksuelle hjælpemidler hjælpe dem til at føle sig attraktive, f.eks. ved at hjælpe dem med at iføre sig sexet undertøj tænde for en vibrator for derefter at forlade rummet demonstrere og give oplæring i brug af seksuelle hjælpemidler afprøve, tilpasse og tilrettelægge brug af seksuelle hjælpemidler lede hånden eller et hjælpemiddel, for at de skal lære at tilfredsstille sig selv tilfredsstille dem seksuelt være deres seksualpartner Kilde: Når seksualitet tages alvorligt

Hvordan forholde sig professionelt Vejledning og rådgivning om seksualitet er en integreret del af arbejdet Der skal være en viden og kunnen om seksualitet i personalegruppen til at afdække den enkeltes behov for støtte og hjælp støtte med den hjælp, der er brug for (eller sikre at den kommer til rådighed) Der skal være klare retningslinier/ procedurer Hvor ser i jer selv i den opgave?

Kommunikation om seksualitet Der er behov for at kommunikere med kollegaer for at vurdere og blive enige om, hvilke handlinger det er fagligt, juridisk og etisk forsvarligt at sætte i værk, og hvem der skal udføre dem udarbejde retningslinjer for, hvordan man forholder sig til borgernes seksuelle behov og problemer indhente nødvendig information for at kunne håndtere seksuelle behov og problemer på en forsvarlig måde påtale over for en kollega, hvis denne er ved at få et for privat forhold til en borger / bruger. Drøft hvordan det kan gøres

Etik i måden at forholde sig på Anerkendelse af personen som et ligeværdigt menneske Skabe positivt og åbent miljø - indbyde til at tage emnet (seksualitet) op Opfange signaler - personen bliver set hørt og forstået - også trods kommunikationshandicap Afdække særlige ønsker og behov for hjælp Respekt for det private

Etik i måden at forholde sig på Handlinger skal ske Ud fra den enkeltes behov, ønsker og forudsætninger Med respekt for den enkeltes integritet og værdighed og personlige grænser, kultur m.v. Mindst indgribende i personens intime liv

Etik i måden at forholde sig på Hjælperen skal kende egne motiver, baggrunde (fx normer) for at handle – hvorfor gør jeg, som jeg gør - overtolker signaler - presser en person til at modtage hjælp - pådutter en person en seksualitet for ”ikke” at handle – hvorfor handler jeg ikke - lægger låg på - overser - opfanger ikke signaler

Etik i måden at forholde sig på Drøfte emnet generelt - fælles refleksion med kollegaer om Hvad er seksualitet De retlige problemstillinger: hvad må jeg - hvad må jeg ikke - hvad skal jeg De etiske dilemmaer Afklaring af egne og andres holdninger og grænser Afklaring af behov for hjælp udefra

Egen seksualitet – en refleksionsøvelse Hvordan vil jeg beskrive min første seksuelle oplevelse? Hvordan har min seksuelle udvikling været? Hvordan udfolder jeg mig seksuelt nu? Hvor går mine grænser når det gælder nøgenhed? Hvilket forhold har jeg til orgasme? Bliver jeg af og til bange i seksuelle situationer? Er mine grænser tydelige eller kan jeg være for eftergiven Fornemmer jeg andres grænser ? Kilde: Når seksualitet tages alvorligt

Etik i måden at forholde sig på 1. Hvilke værdier er relevante i sagen? (fx. selvbestemmelse, omsorgspligt, hensynet til andre) 2. Hvordan er værdierne i konflikt med hinanden? ( fx. selvbestemmelse og hensynet til andre) 3. Hvordan påvirkes du af de rammebetingelser, du arbejder under? (arbejdspl., faglige ideologi, økonomi, og administrative forhold) 4. Hvilke faktorer i dig selv, påvirker dig til bestemte løsninger? (fx din egen seksualitet, dine egne holdninger)

Etik i måden at forholde sig på 5. Hvilken løsning udtrykker din gode vilje? (dermed menes hvad du tror er bedst for den anden, uafhængig af hvad den anden siger) 6. Hvad ønsker du at opnå og er midlerne for at nå målet etisk forsvarligt? (overgreb / omsorgssvigt) 7. Hvilken konsekvenser vil din beslutning have på kort og på langt sigt? (hjælper her og nu, men gør personen uselvstændig) 8. Hvilke juridiske bestemmelser er relevante i sagen? ( fx. bestemmelserne i forvaltningsloven )

Behov for hjælp på forskellige niveauer Obs - behovet for en neutral person