Matematik årsplan for 3.x

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Matematik og IT Helsingør Den 4. august.
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Politisk styring - Pædagogisk styring
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Velkommen til workshoppen
Matematik er det nye sort!
Tegn en cirkel med diameter 10 cm – kun med brug af papir og blyant!
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Er ændringer forbedringer?
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Matematik afgangsprøve 2013
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Workshop Helsingør den 4. august.

IT i undervisningen.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Matematik i 4 klasse.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Reduktion AM 2009.
Fysik/kemi – hvad er det?
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
Talforståelse og regneregler
Brandbjerg sommerkursus 2008
Region Midtjyllands tilbud 2013
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Forenklede Fælles mål Dansma København okt 2014 Bent Lindhardt.
Læring i bevægelse Motivation
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Matematik årsplan Som grundbog anvendes Faktor for 10. arbejdsbog og begrebsbog 1Mariagerfjord10.klassecenter 10.a og 10.b Tempovej Der løses.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Grunde til at jeg elsker dig
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Fundamentale datastrukturer
Talforståelse og regneregler
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Dronninglund 2/2-05.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Matematikkens dag Andreas mogensen.
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
Velkommen til fagligt samspil
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Matematik årsplan for 3.x Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen 2009 Matematik årsplan for 3.x

Om undervisning

Centrale Kundskaber og Færdigheder Matematiske kompetencer. Matematiske emner (tal og algebra, geometri, statistik og sandsynlighed). Matematik i anvendelse. Matematiske arbejdsmåder.

Matematiske kompetencer - 1 Tankegangskompetence stille spørgsmål, som er karakteristiske for matematik og have blik for hvilke typer af svar, som kan forventes Problembehandlingskompetence erkende, formulere, afgrænse og løse matematiske problemer og vurdere løsningerne Modelleringskompetence udføre matematisk modellering og afkode, tolke, analysere og vurdere matematiske modeller Ræsonnementskompetence udtænke og gennemføre egne ræsonnementer til begrundelse af matematiske påstande og følge og vurdere andres matematiske ræsonnementer

Matematiske kompetencer - 2 Repræsentationskompetence danne, forstå og anvende forskellige repræsentationer af matematiske objekter, begreber, situationer eller problemer Symbolbehandlingskompetence forstå og afkode symbolsprog og formler og oversætte mellem dagligsprog og matematisk symbolsprog Kommunikationskompetence udtrykke sig om matematiske spørgsmål og aktiviteter på forskellige måder, indgå i dialog og fortolke andres matematiske kommunikation Hjælpemiddelkompetence kende, vælge og anvende hjælpemidler i arbejdet med matematik, herunder it, og have indblik i deres muligheder og begrænsninger

Trinmål efter 3. klassetrin Undervisningen i matematik skal lede frem mod, at eleverne efter 3. klassetrin har tilegnet sig kundskaber og færdigheder der sætter dem i stand til at:

Trinmål - 1 Arbejde med tal og algebra kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet bestemme antal ved at anvende simpel hovedregning, tællematerialer, lommeregner og skriftlige notater kende eksempler på praktiske problemstillinger, der løses ved addition og subtraktion arbejde med forberedende multiplikation og helt enkel division kende til eksempler på brug af decimaltal, bl.a. i forbindelse med penge og enkle brøker som en halv og en kvart.

Trinmål - 2 Arbejde med geometri tale om dagligdags ting og billeder med brug af det geometriske sprog og udgangspunkt i former, beliggenhed og størrelser arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden ved tegning undersøge og beskrive mønstre, herunder symmetri arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. ved anvendelse af computeren.

Trinmål - 3 Matematik i anvendelse vælge og benytte regningsart i forskellige praktiske sammenhænge kende til, hvordan tal kan forbindes med begivenheder i dagligdagen indsamle og ordne ting efter antal, form, størrelse og andre egenskaber behandle data, herunder ved hjælp af lommeregner og computer opnå erfaringer med "tilfældighed" gennem spil og eksperimenter.

Trinmål - 4 Kommunikation og problemløsning kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer arbejde med informationer fra dagligdagen, som indeholder matematikfaglige udtryk beskrive enkle løsningsmetoder, bl.a. ved hjælp af tegning kende til problemløsning som et element i arbejdet med matematik anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer samarbejde med andre om at løse problemer, hvor matematik benyttes gennemføre eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre

Praktisk - 1 Brug af lommeregner og computer vil indgå som en del af undervisningen, både som hjælpemiddel og som læringsmiddel til udvikling af en større talforståelse. Computeren vil også give den enkelte mulighed for at få trænet sine færdigheder. Ved planlægning af tværsuger vil jeg inddrage matematikken for at tilgodese tværfagligheden.

Praktisk - 2 http://onlineboern.forbrug.dk/ - et site for forældre med online-børn. http://elevunivers.alinea.dk/www/tiktak.nsf/index.htm Vejledning til forældre om børnenes arbejde med matematik.

Vejledende læseplan Uge 33 – 37 (bog 1); Uge 35+36 er tværsuger Landbrug Kombinatorik, areal, omkreds Statistik, afrunding Addition og subtraktion Halvere og fordoble Multiplikation og division Uge 38 – 40; uge 41 tværsuge; uge 42 efterårsferie Fritid Chance, overslag Symmetri, flytninger og spejling

Vejledende læseplan Uge 43 – 46 Uge 47-51 Køb og salg: Penge – køb og salg (decimaltal) Addition og subtraktion af flercifrede tal. Multiplikation og tabeller Rumlige og plane figurer, isometrisk tegning/ perspektiv, Division Uge 47-51 Produktion: Addition, subtraktion, multiplikation, division Størrelsesforhold Omkreds og areal, vinkler, kvadrat, rektangel og parallelle linjer, cirkler og mønstre. Drejning og funktioner (Regneark)

Vejledende læseplan Uge 1 – 6 (bog 2); uge 7 vinterferie Uge 8 – 11 På vej. Transport Addition, subtraktion og multiplikation Afstande og drejninger Tid, decimaltal Cirkler og diameter Rækkefølge Uge 8 – 11   Grønland: Længde, bredde, areal, Addition, subtraktion, multiplikation og division Indbyggertal, afrunding Rumlighed og rumlige figurer Spejling

Vejledende læseplan Uge 12 –19; uge 13 påskeferie Vikingetid: Omkreds og areal Omregning, målestok og afrunding Romertal (Regneark) Uge 20 –25; uge 22+23 tværsuge Vilde dyr. Sammenhæng mellem addition og subtraktion Afrunding overslag Geometri, perspektiv og spejling M, cm, kg og g Funktion og statistik Multiplikation Hovedregning Talforståelse store tal, aflæsning af skemaer Opsummering af året. (Regneark)