- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anna Dalager Fra passivt depot til effektiv magasincirkulering.
Advertisements

Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Opsamling >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen Rum for.
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Mediernes fortælling om biblioteket Årsmøde, Bibliotekschefforeningen. 3. Februar 2012 Troels Mylenberg, chefredaktør Fyns Amts Avis.
Digitalisering og medialisering
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Hjælpemidler og adgang til læring blandt børn og unge med ordblindhed / svære læsevanskeligheder NOTA Præsentation d. 28. februar 2011.
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Præsentation af Feel like Maj Ideen Et værktøj til at finde frem til de af destinationens oplevelser, som bedst matcher gæsternes ønsker og behov:
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Biblioteket 5 åbne biblioteker i Sønderborg Kommune.
FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver  Om undersøgelsen  Diskursive kampe  Spørgeskemaundersøgelsen  Perspektiver.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
4. Virksomhedens etablering
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Peter Søndergaard Innovation på Roskilde Universitetsbibliotek forfatter.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Mere digital litteraturforsyning
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
Præsentationens transcript:

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.

- 2

- 3 Undersøgelsen en opfølgning på en lignende undersøgelse fra 2009, hvor under af halvdelen af landets kommuner meddelte, at de havde inddraget bibliotekerne i løsningen af borgerserviceopgaver.

- Rapporten kan downloades på

-

- Udbetaling Danmark HVEM & HVAD Efter etableringen af ”Udbetaling Danmark” hersker der stadig en del usikkerhed i kommunerne om, hvor de resterende arbejdsopgaver ender og ikke mindst, hvem der skal løse dem og hvordan de skal gribes an. Konsortiet vil afsøge det kompetencemæssige, udækkede område i feltet mellem bibliotekernes nye opgaver og den digitale service af borgerne, herunder borgernes muligheder og evner for at hjælpe sig selv digitalt 6

- MÅLET Kompetenceudviklingsforløb Projektet har i to år afdækket mulighederne for at udvikle et kompetenceudviklingsforløb for biblioteks- og borgerservicemedarbejdere, som skal tage højde for de ændringer og udviklinger, der sker med hele borgerbetjeningen, kombineret med elementerne fra ”den venlige betjening”, som har rødder i folkeoplysningstraditionen. Projektet har været lidt længere undervejs end forventet, hvilket primært skyldes interne omstruktureringer. 7

- Formål (som vi udtrykte det for 2 år siden) Digitalt medborgerskab. • i kompetenceudviklingsforløb (for biblioteks- og borgerservicemedarbejdere) • i uddannelsesforløb (for samme målgruppe med af længere varighed) •I forskningsforløb (erfaringsopsamling og videnudvikling) Mål (max.255 tegn) At skabe ejerskab blandt 10 kommuner til et udviklingsforløb for biblioteks- og borgerservicemedarbejdere samt til et fremtidigt ph.d.-forskningsprojekt ved SDU mhp dok. af de organisatoriske processer, udvikling af ny viden og kompetenceudviklingsforløb. Succeskriterier / resultater (255 tegn) At få 7 kommuner med i fagligt og økonomisk samarbejde. Kvalitative interview med kommunaldirektør, faglige direktør for borgerservice og bibliotek, bibliotekschefen og borgerservicechef og derigennem få interessetilkendegivelse for rekruttering ca. 60 nøglepersoner til et kompetenceudviklingsforløb med arbejdstitlen Digitalt Medborgerskab, som efterfølgedende kan iværksættes på SDU. 8

- Bibliotek eller borgerservice? Borgeren har fokus på at få løst opgaven 9

- Altså - en politisk og faglig interesseorganisation.

- Vi låner mere og besøger oftere de færre og færre biblioteker Der er nu 482 betjeningssteder (en halvering siden 1980, men der er oprettet 62 servicepunkter f.eks. afhentning i butikker) I alt 36 millioner besøgte bibliotekerne i 2011 (En stigning på fra 2010 til 2011 og den lærings- og kulturinstitution, som bruges hyppigst og af flest mennesker.) I 2011 udlånte bibliotekerne 77 mio. materialer (Der har siden 2007 været en stigning i udlånet, væksten skyldes dog udelukkende fornyelser. Bøgerne er fortsat bibliotekernes vigtigste medie og udgør over 60% af de samlede udlånsaktiviteter) Læring på biblioteket En aktivitet i kraftig stigning. I 2010 blev der f.eks. holdt i alt ”Lær mere om it- kurser” på bibliotekerne, herunder intro til Nem ID

- 12 ”Det kunne også være nyttigt med en mere præcis viden om, hvad der gør biblioteket attraktivt for de mange mennesker, der kommer uden at benytte de traditionelle tilbud” (Jens Thorhauge, Folke- og Forskningsbiblioteksstatistik, 2008). 36 mio kan ikke tage fejl! …….. eller? ”Der bør dog i bibliotekssektoren arbejdes mere systematisk med at tilvejebringe aktuel evidensbaseret viden gennem undersøgelse af brugere, ikke-brugere og forskellige segmenters interesser og behov. Mange af de tilgængelige undersøgelser giver desværre ikke et fuldt og tilfredsstillende billede af målgrupperne.” (”Folkebibliotekerne i Vidensamfundet”)

- 13 db.dk

- 14

- Hvad efterspørger borgerne i fremtiden? Hvilke kompetencer skal personalet have? Hvordan sikrer vi en sammenhæng?

- Michel Steen-Hansen Biblioteksdebat.dk Let's Link?: linkedin.com/in/saintmichelslinkedin.com/in/saintmichels twitter.com/saintmichels facebook.com/saintmichels Se oplægget på biblioteksdebat.dk