Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Intet” af Janne Teller
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Date :31 1.
Kommunikation / it.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
?.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Statistik.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 ▪ Casestudiet som Research Light
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetsudvikling Region Midtjylland, Center Århus Yderligereinfo. www.knudramian@pbwiki.com

Indhold Hvad er vidensbaseret frivilligt socialt arbejde og alt det andet? Videnbasering er næring Tre retter i en menu En stak gryder Vidensbasering er et godt samtale køkken Gode færdigheder Vidensbaseringens sundhedsfare

Indhold Hvad er vidensbasering, evidensbasering og alt det andet? Hvad skal vi med vidensbasering? Hvad er der at vælge imellem? Hvornår bliver det en positiv motor for udvikling? Hvordan får brugerne succes? Hvordan får man det ind i hverdagen? Hvad kan man bruge netværk til? xxxxxx

Vidensbasering og alt det andet yyyyy

Vidensbasering bliver til næring, hvis I kan dokumentere behov, metoder og resultater til andre. kan skabe dialoger som fører til kompetenceudvikling og læring mellem de involverede. kan igangsætte forsøg og udviklingstiltag stadig er sultne

Fire typer gryder til vidensbasering I Research light – de rapportfrie undersøgelser Kvalitetsudvikling – den løbende undersøgelse Praksisforskning – de nærgående studier Research pro – når man går i byen

Hvad kan vi vælge? Menukort Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene. Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viden om de resultater, der opnås eller kan opnås.

Forretten: Synliggørende viden Synliggørende viden er viden om målgruppens situation og behov legitimerer og retningsbestemmer indsatsen *Beskrivende undersøgelser Fortællinger, livshistorier, casestudier, *lyd og billeder… Funktionsvurderinger Ratingscales, test, Ressourceprofiler Behovsundersøgelser Problemer/Ressourser, Tilfredshedsundersøgelser Indsatskvalitet, servicekvalitet, livskvalitet Bruger styrede eller experstyrede

Fortæl livs-historier Hvem er ”helten”? Hvilken pointe vil fange læserens opmærksomhed? Hvilke overraskelser kan bidrage til at fast-holde interessen? Hvori består historiens konfliktmateriale? Hvilke beskrivende detaljer skaber den rette baggrund for fortællingen? Hvilken følelsesmæssig oplevelse vil fortællingen give læseren? Hvilken morale kan uddrages af fortællingen? McKee (2003)

Brugertilfredshed på en A4-side Den nye måde tingene gøres på betyder, at jeg har denne rette information jeg har brug for den Hvilken forskel sammenlignet med sidste gang, jeg taler med et menneske og ikke med en telefonsvarer,og alle er så hjælpsomme. Jeg er meget imponeret af den nye folder, det er nu muligt at planlægge i god tid Jeg bliver stadig lidt forvirret, når jeg modtager folderen, kan der gøres noget for en forenkle den?

Metodeviden er hovedretten gør personlig, *tavs, indforstået, *utilgængelig og *usynlig til fælles viden En metodebeskrivelse et nodesystem, der formidler musikken i et kendt sprog Forskrifter: Instrukser, vejledninger, referenceprogrammer, standarder, certificering, handleplaner- og *programteori, deklarationer, værdibasering, forbilleder. Efterskrifter: Journaler, dagbog, cardex, checklister, virkningsevaluering*,eventyr og gysere.

Uddrag fra Programteori for støtte til kvinder med anorexi Kroppen regulerer ikke følelser Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Øget krops- bevidst-hed …… Bruger besøgsven Strækøvelser Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. Bruger, psykolog besøgsven Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg Bruger og besøgsven Samtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resultater Deltagere Aktiviteter Komponent

Lav en programteori Saml en gruppe med kendskab til arbejdet Lav små sedler med aktiveteter i hverdagen Spil progamspillet Lav komponentbunker med enslydende aktiviteter Giv bunkerne et navn Beskiv hvad der plejer at ske, når i genemfører aktiveterne.

Programteori: Støtte til senhjerneskadede (Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… Bruger Ro i agression Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning bruger Vækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen Oprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe Aktiviteter Komponent

Virkningsevaluering Gjorde vi det vi sagde vi ville gøre? Kommer der det ud af det, der skulle?

Det lille positive spørgeskema? Hvad gik godt? Det ville være gået endnu bedre hvis?..................

Critical Incident analysis CIA To ark papir Første ark: 3 eksempler på god praksis Andet ark: 3 Eksempler på mindre god praksis Skriv dem ned Snak

Virkningsevaluering Programteori Komponent Aktivi-teter og brugere Gjorde vi det? Resultater Fik vi resulaterne Mad og spisning Samtaler om kost bruger Måltid ved hvert besøg Stabiliserer vægten Psyko-edu- cation Undervisning om spisefor- styrrelser ……….. Sygdomser- kendelse Håb …….. Mindske risiko for tilbagefald Krop og Fysik Massage ….. …… Bruger Krops-bevidst- hed Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005

Mini-audit Find et tema Find cases Find et panel Lav nogle kriterier Lav et auditskema Alle udfylder skemaet Drøfte jeres vurderinger sag for sag

Lav et dilemmaspil Vælg nogle vigtige værdier Respekt Engagement Rummelighed Beskriv dilemma situationer på små kort Lav værdiskilte Første spiller trækker et kort, læser det højt og fortæller, hvad man vil gøre. De andre lægger kort på bordet En runde med begrundelser Spilleren overvejer om han ville gøre noget andet. Næste spiller

Hvilke slags resultater er der til dessert? I Resultater eller effekter? Hvad var målet? Erkendelse Forebyggelse Vedligeholdelse Udvikling Lettelse Anstændighed

Dokumenterende viden er dessertbordet II viser resultater, der retfærdiggører indsatsen (*)Dækkes behovet? *Opnåes målene? Formålet? Hvilken funktion opnåes? *Hvordan er situationen ændret? Hvilke ydelser ændres? Hvem er tilfreds med hvad?

Kunsten at opnå mål er at finde den mindste forandring, der gør en forskel Hvad er meget bedre end forventet? Hvad er bedre end forventet? Hvad er forventet resultat? Hvad er mindre end forventet?

Visual analogue scaling VAS-skalaen

Rapport på en aften Hvorfor er tabellen god? Spørgsmål Svar/ Udsagn Begrundelse Hvorfor er tabellen god? Det er fordi, alle tanker kan finde en plads Tanker kommer som det passer dem Hvordan bliver tabellen til tekst? Det sker ved hjælp af tabel til tekst kommandoen Den fjerner tabellen og sætter tankerne på række Hvorfor er tabellen god? Det er fordi, alle tanker kan finde en plads Tanker kommer nemlig, som det passer dem Hvordan bliver tabellen til tekst? Det sker ved hjælp af tabel til tekst kommandoen. Den fjerner tabellen og sætter tankerne på række

Hattetænkning (de bono) Hvid Tænk på hvidt neutralt papir: Data, information Rød Tænk på ild og varme: Følelse, intuition Sort Tænk på den strenge dommer: Risici, forsigtighed, advarsler Grøn Tænk på vækst og vegetation: Kreativitet, nye ideer Blå Tænk på himmelen "Den store sammenhæng", at sætte retningen Gul Tænk på solskin: Optimisme, positive sider, fordele, det gode

Kvalitetssikring af et værested Behov Mål Me- tode Udført Resultat Forklaring Kontakt Mad & spisning Krop og fysik Gøremål

DATAKILDER LIGHT Personlig vurdering Gruppevurdering Fokusgruppe Mini audit Måling

Målestokke light Behov Mål/ Plan Gennemførelse Resultat Intet Let Moderat Om- fattende Totalt Ja Nej Mere end forventet Som forventet Mindre end forventet Mere end forventet Forventet

Vidensbaseret arbejde er et godt samtalekøkken En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse. Indret et køkken Et engagement så alle deltager i planlægning og tilberedelse af retterne. Skærp appetiten En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde. Find en kok En anvendelse til læring, dialoger og udvikling Nyd hyppigt maden med forskellige gæster

Vidensbasering lykkes, hvis ….. Det skaber successer for alle Der er organisering og tid Det har ledelsens opbakning Den deles med vennerne Hvis man går til det fx. i et netværk

Kvalitetskrav til vidensbasering Er en integreret del af hverdagens rutiner Gør nytte for de, der samler og leverer oplysninger Har fokus på individuelle målsætninger og kerneydelser Omfatter både behov, metoder og resultater Benytter anerkendte/afprøvede metoder Respekterer flere perspektiver Sker på flere ambitionsniveauer Når det kan deles med andre

Sundhedsskadelige virkninger og tilsætningsstoffer Ved overspisning kan man se følgende skader: Problemfiksering Metodefiksering Resultatfiksering Indikatordressur Fokusflytter Ressourcerøver Dekvalificering Politificering Ved underernæring kan man se følgende: Dødsfald Rutinisering, udbrændthed

Brug internettet - light og gratis Tekstbehandling og deling Google-documents Kommunikation Google-groups Pbwiki. com Hjemmesider Planlægning Voo2do.com

Hvad er videnbasering? Vi taler om 'vidensbasering', når vi kan udtale os om indsatsen (sat på ord) på baggrund af 'erfaring', (kan være gentagne begivenheder eller forsøg) når kilden til denne erfaring er kendt og (vi kan sige, hvor erfaringerne kommer fra) accepteret som en kilde til viden. (f.eks. indhentet gennem en særlig systematik) når graden af sikkerhed / usikkerhed er formuleret.