Klasseværelset Klasseværelset.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Psykisk arbejdsmiljø.
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ørestad Skoles værdier
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Energi- & Vandværkstedet
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Omgangstone og kollegialitet
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Vejlederens kommunikation
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
Lærerpræsentation.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen til fagligt samspil
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

klasseværelset Klasseværelset

Workshoppen Ca.14-15. Din præsentation Min præsentation Beskrivelse af Klasseværelse projektet Beskriv en situation I kunne tænke jer var anderledes. Vælg grupper. Pause 15 min. Ca. 15.15- 16.35. Diskuter 1.opgave (fag og kompetencer) Diskuter 2. opgave (dit ønske/behov som undervisningsprojekt) Ca. 16.50-17.30. Diskuter 3. opgave (din rolle i projektet) Afslutning og evaluering

produktionsskole anderledes læreproces Indretning og medbestemmelse Master i it og læring folkeskolen flow Lærende organisation iværksætter Kombinere fag og miljø-emner Arbejdsmiljøsek.

www.arbejdsmiljoweb.dk Forside > Din arbejdsplads > Undervisning > Arbejdsmiljøundervisning > Grundskolen > Udervisningsforløb Billedkunst  Støv Hvilke materialer giver meget støv og er det farligt (ex gips Rengøring, måder og midler Hvilken slags rengøringsmidler bruger vi i billedkunst Lugt Hvad lugter godt og dårligt, er der nogle farlige ting i billedkunst Allergi Kan man få allergi af nogen af materialerne (ler, gips, maling) Lyset, øjet og hjernens reaktion på lys Hvordan ser øjet på et værk, hvordan tolker vi lys og mørke. Hvordan lægges skygger på et billede. Hvordan reagerer forskellige materialer på lyset. Naturligt lys Hvad er forskellen på at se i naturligt og kunstigt lys. Hvordan ser en ting ud i hhv. hårdt og blødt lys. Hvordan opbløder man lys. Hvilket lys bruger en maler. Hvordan laver vi godt lys til at arbejdet i billedkunst.  

Matematik Støv Hvor meget overflade findes i klassen. Hvor kommer støvet fra og hvilken retning har det. Rengøring, måder og midler Hvad betyder dosering og hvordan udregner man hvor meget rengøring middel der skal til, ex en spand vand. Lugt Hvordan måles lugt og hvor langt kan man lugte forskellige ting Allergi Hvordan måles hvor meget allergi man har. Hvordan kan man læse på en vare, hvad og hvor meget, af noget bestemt man ikke kan tåle, der er i den Temperatur Hvordan kan vi illustrere temperatur udsving. Hvad er farvetemperatur. Hvordan fungerer forskellige slags termometre Lyset, øjet og hjernens reaktion på lys Hvordan registrer øjet lyset. Kan man sammenligne pupillen med blændeåbningen på et kamera. Hvorfor snydes øjet. Hvad er et efterbillede. Naturligt lys Hvor langt er der til solen. Hvordan reflekteres lys. Hvordan hænger indgangsvinkel sammen med udgangsvinkel i forhold til refleksion. Kunstigt lys Hvordan måles lysets styrke. Hvordan hænger watt sammen med lysets rækkevidde. Lys energi Hvordan måles solens energi og hvordan opsamles den. Hvor meget energi bruger forskellige pærer. Hvordan kan man spare energi. Hvor meget energi bruges skolen på lys. Hvordan udregner vi energiforbruget Vand forbrug Hvor meget vand bruges der på et skyl i et toilet, eller på skolen hver dag. Hvad koster vand på flaske i forhold til vand fra vandhanen  

Emner indenfor undervis./arbejdsmiljø Arbejdsulykker. Sikkerhed ved praktiske opgaver/håndværksfag Fugt (fokus på astma og skimmelsvamp) Farlige væsker Fald Psykiske arbejdsmiljø. Trusler om vold Tyveri Mobning, at være udenfor Usikkerhed om test og eksamensangst Indflydelse på eget arbejde og skolegang Stress Støjniveau Støj og høreskader Akustik For lidt plads til for mange børn Manglende støj-beskyttelse eller brug af beskyttelse Muskel og skeletbesvær. Computeren som arbejdsredskab Ergonomi Bevægelse og øvelser Stole og bordes indstillinger sportsskader Indeklimaets betydning Rengøring Støv Lugt Temperatur Lyset Vedligeholdelse Kroppen Hjernens behov i læresituationer Kost og krop Fokus på stillesiddende arbejde Allergi Træthed Hovedpine Ondt i maven Pladsforhold Lysindfald og synet Æstetik Hvordan ser her ud Vægge og gulv Udsmykning Planter Farver Hyggekrog Indretning og læringsstil Sociale liv Nye elever Omgangstone Tolerance og respekt God konfliktløsning Indflydelse og medbestemmelse Elevrådsrepræsentant

Udover det konkret faglige - nogle gennemgående lærings-temaer demokratisering undersøge, måle, diskutere dokumentere, præsentere samarbejde organisere planlægge handle evaluere og sætte mål

Klasseværelsets præmisser Elevens behov – kreativitet, med bestemmelse og ejerskab Lærerens vilkår – faglig relevant Ledelsen krav- ansvar og økonomi 3 slags skoler Hjælper udefra TV og website http://www.dr.dk/Undervisning/Klassevaerelset/Forside.htm

Processen (Uden billeder)

Bedre arbejdsvilkår Lærere og elever gøres opmærksomme på egne handlemuligheder i forhold til at påvirke egne omgivelser med bedre arbejdsvilkår til følge.

Sammenhæng mellem teori og praksis Eleverne vil opleve, at deres teoretiske viden om lærings- og arbejdsmiljø får en direkte indflydelse på deres skolegang.

Demokratisk dannelse Eleverne vil lære at samarbejde, at værdsætte fællesskabet og passe på skolen. De vil lære at tage et ansvar og mærke at de sammen kan gøre en forskel.

Større motivation Elever og lærere vil opleve en større motivation i skolearbejdet, når lærings- og arbejdsmiljøet understøtter læringsprocessen.

Indflydelse, ejerskab og forståelse for tingenes værdi, Mindre hærværk Indflydelse, ejerskab og forståelse for tingenes værdi, mindsker hærværk.

Arbejdslivets dannelse Eleverne kan opbygge gode vaner i forhold til deres eget lærings- og arbejdsmiljø.

Mindre sygdom og fravær Et bedre miljø vil styrke lysten til at komme i skole, mindske fraværsprocenten og forebygge skader og ulykker.

Citater 4. klasse Lau: Ting kan godt være pæne uden at koste mange penge Malika; Det er som om farverne smiler én i møde Emilie: Jeg har lært at planlægge hen af ugen hvad jeg skal nå

Citater 6. klasse Jonas: Man får ikke ondt i røven når man sidder lang tid Lise-lotte: Jeg har lært at man skal samarbejde hvis man skal få sådan et klasseværelse op at stå Lise-lotte: Stolene er blevet bløde at sidde på. på den måde hører jeg bedre efter. Det bedst var at man kunne få sine egne ideer ud

Citater 7. klasse Attila: Bordene er store så man bedre kan arbejde sammen Sandra: Lyset er bedre og så slipper vi for at gå hjem med slem hovedpine Jonathan: Vi skal passe på de nye ting og udnytte de nye muligheder

Før og efter. Se også: www.dr.dk/Undervisning/Klassevaerelset/undervisning/idekatalog.htm

Hæng det op og lav grupper af 3 Et ønske/behov Beskriv, kortfattet og åbent,, noget du gerne vil ændre. Jeg vil genre have et bord vi kan sidde om sammen Vi skal kunne sidde samlet Borde og skole skal passe til den enkelte elevs højde Eleverne skal sidde godt og rigtigt i forhold til deres højde Jeg vil gerne at vi kan lave en kop the, når vi har klassens time Jeg vil gerne have at vi kan lave noget at drikke når vi er samlet Hæng det op og lav grupper af 3

Hvilke fag og kompetencer kan komme i spil i disse situationer. 1. diskussion Hvilke fag og kompetencer kan komme i spil i disse situationer. 10 min. brainstorm og 10 min. fælles snak I vil sy nye gardiner til vinduerne og puder til stolene I vil lave nye bordplader til computerne I vil lave mere lys og selv lave lampeskærme I vil sørge for at der ikke er unødig larm i klassen I vil lave et program der kan bruges i timerne hvis man trænger til at røre kroppen I vil ændre at temperaturen i klassen er hhv. for varm og for kold I vil lave en bedre udsmykning i klassen

I diskuterer og beskriver hvordan jeres 2. diskussion I diskuterer og beskriver hvordan jeres ønske/behov kan blive til et undervisningsforløb. 30 min. planlægning og 30 min. præsentation/diskussion Beskrivelse af ønske/behov Teori-undervisning Øvelser Ide-arbejde og løsningsforslag Præsentation Demokratiet Udførelsen Indførelse af nye vaner

Sådan får du gode ideer! Skab et kreativt miljø Du fremmer kreativiteten hos dig selv og andre, når du skaber en afslappet og legende atmosfære – i gruppen eller for dig selv, hvis du arbejder alene. En afslappet atmosfære forudsætter, at du: forbyder al kritik og censur – også selvcensur anerkender og overvejer alle ideer lytter aktivt, så du er sikker på, at du forstår forslaget indser, at alle laver fejl – ikke mindst dig selv slår ’plejer’ ihjel går til opgaven med humor. Den kritiske sans har ingen adgang før alle ideer er på banen: en umiddelbart fjollet idé kan vise sig at være særdeles brugbar, hvis man leger lidt med den. http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/vaerktoej/ideer.html

3. Diskussion I interviewer hinanden om jeres rolle, 5 min. pr 3. Diskussion I interviewer hinanden om jeres rolle, 5 min. pr. spørgsmål. Skriv vigtige pointer ned til præsentationen Hvad har størst betydning for mit lærings- og arbejdsmiljø i klassen, Hvilke fordele og ulemper kan der være ved at sætte fokus på indretningen og lærings- og arbejdsmiljøet? Hvilken betydning har smag og behag, og hvordan takler jeg at elevernes smag og behag måske er i konflikt med min egen? Hvordan håndterer jeg, at der skal etableres nye vaner og laves nye regler?

afslutning Hvor finder du materialer? http://www.dr.dk/Undervisning/Klassevaerelset/Forside.htm Tak for nu og fortsat godt kursus!