Fremtidens vindere efter finanskrisen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Miniprojekter, efterår 2013 Strategisk ledelse. 1. Fra agil entreprenør til trusted stabil samarbejdspartner Lille Dansk virksomhed som vokser meget.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Virtuel medarbejder eller konsulent
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Energi- & Vandværkstedet
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
Innovation og iværksætteri
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Digitalisering og medialisering
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Ledelse af innovative medarbejdere
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Floor Heating arketype processen
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Brugerdrevet Innovation Anders Drejer Danmarks unikke mulighed 2007.
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Innovation Camp uge 46 Innovation og entreprenørskab René Meyer Erhvervskonsulent, Norddjurs Kommune Cand. Mag. i Oplevelsesøkonomi, Aarhus Universitet.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
1. CONOPA 29 august 2008 Trine Winterø 3 Hvorfor er patentagenternes liv farligt??
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
KANDIDAT- UDDANNELSE 2017.
Produktivitetsfremme
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Next Step for at fremme telemedicin
Business Model Generation
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Præsentationens transcript:

Fremtidens vindere efter finanskrisen …de hurtige æder de langsomme

Verden er af lave “WTF syndromet”? Kernefamiliens relevans? Og hvad med erhvervslivet? Og det kommunale Danmark?

Udfordringer 2011-2020 Globalisering, finanskrise, Generation Y ”Dødens gap” – vigende indtjenings- og rekrutteringsgrundlag kombineret med krav om øget service Work smarter and harder! Lean, små innovationer og radikal innovation på en gang Vi skal have de bedst ledede organisationer i verden

Kontekst Måtte du leve i interessante tider … ”Finanskrise” Teknologisk sporskifte fra computerens tidsalder til … ? Samfundsskifte fra industrisamfund til … ? Alt sammen på en gang!

Vi forlader industrisamfundet

Den store driver … Ikke nødvendigvis markedet – oplevelsesøkonomi f.eks. … men arbejdsmarkedet Generation Y (Why?) Driveren er også den store mulighed

Konkurrence for danske organisationer To måder at skabe konkurrenceevne på’ Skalaøkonomi eller fokus – differentiering - niche Danmark er en nichenation – det samme er vort erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner nødvendigvis nødt til at være We need to focus!

Vind eller forsvind Kr./borger Udgifter Indtægter Tid

Løsningen = innovation Schumpeter, ca 1910 Schumpeter forklarer på samfundsniveau at velfærd = innovation Innovation = noget nyt rammer markedet Forklaring - kreativ destruktion Innovation er ensbetydende med en grundlæggende ændring af værdierne i et system … og værdi behøver ikke være økonomisk! 115265

Kreativ destruktion Nytårsforsætter = en slags kreativ destruktion Identifikation af dårlig vane, som man gerne vil af med “Brændende platform” - US undersøgelse

Innovation for organisationer Nyt (for markedet, ikke nødvendigvis hele verden) Værdifuldt for kunden (i en sådan grad, at kunderne faktisk vil betale for innovationen) En succes i markedet!

Innovation I = f (motivation, kreativitet, prototype, forretningskoncept kommercialisering kolonisering, konsolidering)

Typer af innovation  Forretningsmodeller, f.eks. den måde Skype har sammensat en helt nye måde at nå telekunderne på i deres forretningsmodel.  Networking, f.eks. den måde hvorpå Zentropa har organiseret sig i et dynamisk og handlekraftigtnetværk af mange forskellige organisationer i filmbyen.  Understøttende processer, f.eks. den måde hvorpå Middelfart Sparekasse har skabt selvorganisering som en måde at arbejde internt i organisationen på.  Kerneprocesser, f.eks. den måde hvorpå Lån & Spar bank har arbejdet med excellent eksekvering i virksomhedens kerneprocesser,  Produktperformance, f.eks. den måde hvor på Oticon har øget performance på høreapparater markant med nye komponenter og teknologier.

Typer af innovation, fortsat  Produktsystem, f.eks. den før nævnte Ramp Snake, der på en ny og drastisk forbedret måde løser et eksisterende problem for kunderne.  Service, f.eks. den anderledes service som Ryanair tilbyder kunderne end konkurrenterne.  Distributionskanaler, f.eks. den måde Årstiderne er lykkedes med at finde helt nye veje til (mange nye) kunder.  Brand, f.eks. den måde KIMS har skabt et meget stærkt brand i kundernes bevidsthed og bruger dette brand til succesfuldt at lancere nye og højtprofilerede produktvarianter, der kan sælges til en overnormal pris i markedet.  Kundens oplevelse, f.eks. den totaloplevelse som FCK er i stand til at give klubbens tilskuere i forbindelse med en fodboldkamp

Innovative vindere fornyer sig løbende ”Kun ved nytænkning og stadig tilgang af nye aktiviteter undgås stilstand, som i vor tid er ensbetydende med tilbagegang”. Mærsk McKinney-Møller udtaler sig til Børsen i 1988, 78 år gammel Citat af Charles Darwin fra ”Origin of the Species”: ”It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change”

Den innovative videnvirksomhed 1. Født til innovation og problemløsning 2. Placeret i vækstsikrede markedspositioner 3. Fokuseret på brugervendte nytteværdier 4. Musisk lederskab 5. Virksomhedskultur med kollektiv ego 6. Ad hoc samarbejde på tværs uden grænser 7. Høj grad af strategisk handlefrihed.

Født til innovation og problemløsning Innovative energier skal frigøres – ikke tilføres Innovativ effektivitet forud for rationel effektivitet Problemløser fremfor produkt-/serviceudbyder Jack Welch: ”Det du ønsker i din virksomhed, er, at hver eneste medarbejder er kreativ og at kravet om kreativitet ikke bare handler om at opfinde en ny rumraket. Kreativitet er faktisk også at finde en bedre måde at gå op ned ad en trappe på, en bedre måde at overlevere papirarbejde, at forbedre processer hele tiden og blive mere effektive. Innovation er også effektivitet – det handler ikke kun om Albert Einstein i et laboratorium.”

Placeret i vækstsikrede markedspositioner Udefra-ind frem for indefra-ud markedsperspektiv Fokus på vækstsikre behov der er ”antændte” Strategisk realtime markedsovervågning Kun 19 % af danske erhvervsvirksomheder har et vækstmål … “BMW syndromet” Det til trods for at Schumpeter i begyndelsen af forrige århundrede viste at signifikante fremskridt i velstand skyldes innovation og ikke småforbedringer

Fokuseret på brugervendte nytteværdier Kunden som medansvarlig ”partner” Fokus på helhedsperspektivet Søger bagom om kundens købsbeslutning Lindholm & Møller: ” ... Sagen er, at kunderne ret beset er fuldstændig ligeglad med, hvor meget kreativitet, talent og innovation, der indgår i et produkt, hvis det ikke opfylder et behov hos dem. Markedspladsen flyder med smukke produkter, som ingen vil købe, fordi de ikke opfylder et behov. Og det er nu engang den enkelte kunde der bestemmer, hvor stor værdien er af et produkt, og ikke virksomheden, medarbejderne, ingeniørerne, opfinderne, direktørerne eller andre.”

Musisk lederskab Plads til følelsesmæssig intelligens Mere jazz- end symfoniorkesterlederskab Ledelse i anden potens Mayer & Salovey: ” ...Følelsesmæssig intelligens er udtryk for: - evnen til korrekt at opfatte, vurdere og udtrykke følelser, – evnen til at skabe adgang til og generere følelser, når disse understøtter tænkning, - evnen til at forstå følelser og følelsesmæssig indsigt og – evnen til at regulere følelser med henblik på at skabe emotionel og intellektuel vækst”.

Virksomhedskultur med kollektiv ego Virksomheden før den enkelte person Ud med egoerne Forretningsværdier som organisationens ”lim” Asger Aamund: ” ... Jeg leder efter vildænder, men de skal både kunne og ville flyve i flok. Virksomhederne med de bedste vildænder, dem der både leverer varen ved at arbejde sammen og samtidig er vanskelige at kontrollere, fordi de kan tænke og handle – ”out-of-the-box”-, det er vindervirksomhederne.”

Ad hoc samarbejde på tværs uden grænser Samarbejd eller ”dø” Fra 80% intern og 20% ekstern til 20% intern og 80% ekstern Udnyt tværgående innovationsenergier Bleeke & Ernst: ” ...Some companies discover the value of crossborder collaborations only after fighting long, head-to-head battless that leave then financially exhausted, intellectually depleted, and vulnerable to next wave of competition and innovation. Grudgingly, they come to recognize the benefits of sharing and trading control, costs, skill, captal, information, technology, and access to markets – but only after a heavy price.”

Høj grad af strategisk handlefrihed. Handlefrihed kommer ikke af sig selv Ren ”Shareholder Value” er asocial og udemokratisk Troværdighed og respekt skal skaber og plejes Ken Blanchard: ”... Erhvervsledere tænker i for høj grad på at tjene penge nu og mele deres egen kage frem for at støtte andre og skabe nye forretningsmuligheder. Der er behov for en værdimæssig holdningsændring til at drive forretning, så hensynet til kunderne og mulighederne for udvikling af nye forretningsenheder kommer i fokus. De fleste virksomheder drives i dag for topledernes skyld. Fårene er her til for hyrdernes skyld og ikke omvendt”.

Innovation på det personlige plan Innovation er lig med at ændre sine grundlæggende værdier – adfærdsændring Hvor godt plejer det at gå med dine nytårsforsætter? Vi fejler med vores nytårsforsætter fordi vi ikke magter at identificere nye vaner, der er attraktive nok til at erstatte de gamle Selv ikke med kniven for struben magter vi at ændre vaner …

Innovation på organisatorisk niveau Culture beats strategy – every time! … er en anden måde at sige på, at adfærdsændring i organisationer nok er sværere end hjemme i privaten – hvor det forresten kun lykkedes meget sjældent Ledere er også en slags mennesker – og vice versa Så det er naturligt, at vi erkender at der er behov for at tale om en særlig form for ledelse – ledelse af innovation Brændende platforme dræber, de udvikler ikke!

Og det er svært fordi …

Hvordan gør jeg så? Du starter med at erkende, at ledelse er at tilføre situationen det, som den mangler – og det ved du lige så godt som direktøren Dernæst påtager du dig ledelsesopgaven for innovationen – du gør noget! Og så løser du følgende udfordring: gør det rigtige og gør det rigtige rigtigt!

Nu føler du dig nok sådan?

Hvad skal jeg gøre? Fast forward adfærd Record adfærd Pause adfærd

Fast forward adfærd Entusiasme flytter bjerge – ikke omvendt Skab de nye regler og antagelser Udvikling sker ved at udvikle nye vaner/praksis´er ved siden af de eksisterende Vær ambitiøs, du misser alle de chancer du ikke tager! Vær modig, nej er sjældnere end vi tror Skab løsninger, ikke procedurer

Pause adfærd Refleksion – se tingene i deres rette sammenhæng Stil spørgsmålstegn ved regler og antagelser “Tænk ud af boksen” – ja ja, men start med at find ud af hvor boksen er … Book tid til dig selv! Husk at spørge! Få input fra dem vi andre ikke må lege med.

Record adfærd Kodificering og implementering er ofte oversete indenfor innovationsledelse Tilpas til de kendte regler og antagelser Skabelse og formidling af den nødvendige viden Vær realistisk – ting tager tid i forandring Vær ærlig, mennesker har brug for autencitet Træning, træning, træning – øvelse gør mester

Antiinnovationsadfærd Fast rewind adfærd Rewind adfærd Stop adfærd

Stop adfærd Undgå refleksion – det kommer der ikke noget godt ud af Stil aldrig spørgsmålstegn ved regler og antagelser “Tænk aldrig ud af boksen” – og det er nemmest, når ingen ved hvor boksen er … Sørg for altid at have mange møder Spørg aldrig, du ved selv bedst Få kun input fra dem der ligner dig selv

Fast rewind adfærd Bjerge knuser entusiasme Tabuiser de eksisterende regler og antagelser Fastholdelse sker ved at umuliggøre at der kommer nye vaner Vær uambitiøs, de misser alle de chancer de ikke tager! Skab kujoner, som tror at de altid får nej Fasthold procedurer, glem løsninger

Rewind adfærd Kodificering og implementering er ligegyldige, hvis der endelig skal laves om Det nye system er selvfungerende og behøver ingen forklaring Der er aldrig behov for ny viden Vær urealistisk – forandring er ikke svært Lyv, mennesker har ikke brug for autencitet Uddannelse og træning er for dyrt og for besværligt

10 anbefalinger der opsumerer dette KISS – start med at øve jer [AKTIVISME] Forventningsafstem processen Uddeleger ansvar Handling og kommunikation Forståelse for strategien Støt processen Mobiliser agenter Flet strategien ind i dagligdagen Overvej målepunkter Vær fleksibel og følg op!!!!

Spørgsmål?

Inspiration March, J., Fornuft og forandring – ledelse I en verden beriget med usikkerhed Melander, P., Det fortrængte offentlige lederskab Pink, D., A Whole new Mind Drejer, A. & Printz, L. LUK OP Normann, R., When the Map Changes the Landscape Handy, C., Gods of Management