Fordybelsesdag med fokus på konflikter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Er mit barn klar til skolestart ?
Pligtetik.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Kommunikation mellem mennesker
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Uge 7 Unge og seksualitet.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Vejlederens kommunikation
- et forsøg på en analyse
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Pædagogisk forår i København
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan spørger man anerkendende?
Læreren som læringsleder
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Konflikter og kommunikation
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Redskaber og overvejelser
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Fordybelsesdag med fokus på konflikter SOSU-ass.

Plan for dagen Lidt teori Krop i læring Rollespil/forumteater Opsamling og god praktik

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Modtageren bestemmer budskabet... ”Du siger det jeg hører dig sige”.

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Domæneteorien - et afsæt for en kommunikationsforståelse En teori om hvordan vi skaber mening med sprog og kontekst. Hvordan menings- og betydningsdannelse, - herunder læring opstår og gives form i domænerne.

De tre domæner i kommunikation ”META REFLEKSIONERNE” Mange perspektiver, intet sandt/falsk, ideer, muligheder, refleksivitet, cirkularitet, multivers-tænkning, nysgerrighed, ”hvad ville der sker hvis?”, ”kunne man også tænke at?” ”RYGSÆKKEN” Identitet smag erfaringer den personlige historie den subjektive vinkel behovet for at blive hørt værdier moral skønhed ”jeg synes” ”jeg føler” meningsfuldhed ”SKILTENE” Fakta linearitet ”vi plejer-sprog” objektivitet regler rutiner dagsordener beslutningsprocesser entydige antagelser afgørelser konklusioner De mange forklaringers domæne Produktionens domæne Det æstetiske domæne

Konflikters opståen Forskellige former for konflikter – årsag til konflikter: Interessekonflikter ( de involverede har forskellige mål) eks. En misbrugers mål er eks. medicin, hvorimod en hjælpers mål er at undgå medicin. Formelle konflikter ( uafklaret rolle- og kompetencefordeling) eks. Hvor personalet ikke har en fælles handleplan for en bruger

Konflikters opståen Forståelseskonflikter. Der er her manglende viden om den sag, det drejer sig om. eks. Hvis man som personale er uvidende om en persons sygdomsbillede Værdi- og vurderingskonflikter ( den bagvedliggende etik i arbejdet) eks. At man blandt personalet har forskellige menneskesyn

Opfattelse af konflikter Diskussion Dialog Overbevisning – det handler om at vinde Fælles undersøgelse – det handler om at undersøge Jeg behøver ikke blive klogere Vi kan alle sammen lære af hinanden Jeg har det rigtige svar Tilsammen kan vi finde en god løsning – vi deler kompetencer og erfaring Jeg viser, hvorfor du tager fejl Vi vover at gå efter en ny, fælles løsning Jeg lytter for at finde fejl Jeg lytter for at forstå Mine holdninger er sandhed Vores holdninger skal undersøges Jeg forsvarer mine synspunkter Vi kan forbedre hinandens tænkning Jeg holder kortene ind til kroppen Jeg fremlægger min tvivl på dine og mine synspunkter Jeg tager ikke hensyn til, hvordan du har det Vi skaber et trygt undersøgelsesrum, hvor det er OK at ’dumme’ sig

Konflikttrappen Handler konflikten om en sag eller relation?

Konfliktarbejdets 3 zoner: Det store (globale) samfund, regler og love Der hvor man har sin hverdag, de direkte relationers område Læringens område 1 2 3

Konfliktarbejdets 3 zoner: Det store (globale) samfund, regler og love er bl.a. de love og regler, der er i samfundet. Ledelsen på en skole, gennemførselsprocenten og uddannelses ordninger, elevoptag osv.

Konfliktarbejdets 3 zoner: 2. Der hvor man har sin hverdag, de direkte relationers område Her er man ansigt til ansigt. Man er sig selv ansvarsbevidst uanset om det drejer sig om undervisning eller forholdet til sin familie

Konfliktarbejdets 3 zoner: Læringens område Det personlige rum, hvor konflikter håndteres og hvor sparring og udvikling finder sted alene eller sammen med andre.

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Krop i læring/forumteater Rundkreds, hænder og hofte Gå rundt og find sammen, Bukser, sko, øjenfarve Bliv enige om 3 ting Godt kan lide Ikke bryder sig om Samarbejde Relationer 4 hjørner og bedst; humor, lyttet til, opbakning og åbent hjørne. 4 hjørner og værst; grint af, overset, talt ned til og åbent hjørne

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Dan grupper på max 5 pers og min 3 pers.

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Aftal i gruppen: Hvem der holder styr på tiden og at I når hvad I skal nå! Hver især fortæller kort om sine tanker og ideer i forhold til emnet Kom hurtigt i gang med at afprøve nogle ideer til et realistisk spil, men i en fiktiv ramme Fordel rollerne og aftal konkrete ting rollerne skal sige og gøre og hvilken type de er. Rollernes udtryk og kropssprog forstørres men karikeres ikke.

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Afprøv spillet i praksis, før I præsenterer det. Forumspillet skal have: En tydelig konflikt Max 3 minutters spilletid En ”dårlig” slutning. Det er vigtigt at spillet viser uløste dilemmaer og rejser åbne spørgsmål- ikke svar og løsninger. Spillet stoppes på konfliktens højdepunkt og fremstår uafsluttet.

Fordybelsesdag med fokus på konflikter Vi mødes igen om 30 min.

Konflikt og kontakt, af Else Hammerrich og Kirsten Frydensberg, Zoner beskrives på 28-32 og modelen kan ses på side 35.