Studieaktivitetsmodel for Pædagoguddannelsen Midt-Vest 2012 Fælles for udbudsstederne Ikast, Thisted og Viborg Formålet med studieaktivitetsmodellen er.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
3. praktik: den pædagogiske profession
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Rambølls evaluering Følgegruppens anbefalinger
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Blended learning – hvordan?
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
-om uddannelsesparathed
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Hvad er en pædagog?.
Hvad render vi rundt og laver?
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til E-business
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
De første erfaringer med…
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Lærerprofessionen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Orienteringsmøde Tirsdag d. 28. Februar 2012 Kl til semester og adgangskursus Kl – 13.00Maskinmestrenes Forening & IUG Kl
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Politik/ Administation og Samfundsfag
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Specialisering 271 UMD.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Skolen som uddannelsessted Temadag for praktikansvarlige Praktikkontoret på Læreruddannelsen i Aarhus.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Målgrupper, genrer & medier
Team Undervisning En introduktion til teamets arbejde med Refleksiv praksislæring, Studieaktivitetsmodellen og Canvas v/ Hanne Westerkam & Karen Rask Mortensen,
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Præsentationens transcript:

Studieaktivitetsmodel for Pædagoguddannelsen Midt-Vest 2012 Fælles for udbudsstederne Ikast, Thisted og Viborg Formålet med studieaktivitetsmodellen er at vise en nuanceret opfattelse af undervisning og læring, som anskueliggør, at de studerendes studium rummer klassiske undervisningsformer som forelæsningen, men også nye læringsformer og innovative projekter i samarbejde med praksis. Modellen angiver vægtningen og progressionen mellem de samlede studieaktiviteter, dvs. undervisnings- og læringsaktiviteter. Formålet er at give et samlet overblik over alle studieaktiviteter svarende til tænkningen i ECTS-systemet og dermed inkludere alle typer af læringsaktiviteter i en præsentation af uddannelsen – og ikke kun de dele, hvor en underviser er til stede. Herunder redegøres der for, hvilke kriterier der ligger til grund for udarbejdelsen af modellen: Modellen tager udgangspunkt i syv semester af 20 uger x 40 timer om ugen dvs. i alt 800 timer pr. semester. Modellens datagrundlag er undervisning i foråret 2012, da uddannelsesstedet er i konstant udvikling og skifter projektformer og undervisning. Dermed skal modellen ses som et øjebliksbillede af uddannelsen anno 2012. På 2., 3. og 6 semester er der placeret praktikperioder, disse perioders arbejde registreres i felt et (se modellen på side 2). I modellen følger vi én studerendes møde med pædagoguddannelsens syv semestre, dvs. at timetallene, der bruges på fx eksamensvejledning, er langt højere, hvis vi opgjorde summen for alle studerende. Perioder, der er rammesat af uddannelsen fx projektarbejde og eksamen, fremgår ligeledes af felt et. Felt tre er vanskeligt at opgøre præcist. Mange studerende deltager i politisk og studiesocialt arbejde, men vi har ikke kendskab til det nøjagtige timetal. Felt to er ikke særligt udviklet i forhold til det studiemæssige indhold

4 1 2 3

Projektarbejde, underviserinitieret forberedelse, PLS og karrieredage 1. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest 1. Semester består af tre forløb: Introduktionsforløb af en uges varighed med pædagogik (0,75 ECTS) og DKK (0.75 ECTS). PKS forløb af 10 ugers varighed med pædagogik (12 ECTS) og DKK (7ECTS). 3) Medieforløb af 4 ugers varighed med DKK (5 ECTS) . Praktikforberedelse ”Den pædagogiske relation” 2 ½ uge. Pædagogik (2 ECTS), DKK (2 ECTS) IIS (0,5 ECTS) Obligatorisk førstehjælpskursus. 209 timer/26% 11 timer / 1% 360,5 timer/ 45% 219,5 timer /28% Forelæsninger, holdundervisning, vejledning, workshop, introduktioner, klassemøder, førstehjælp, Projektarbejde, underviserinitieret forberedelse, PLS og karrieredage Selvstændige studier, studiegruppearbejde, tutoraktiviteter, ajourføring af studienet, mails, besøg praktiksted Bibliotekssøgning, IT og studieadm. støtte, studievejledning, læsegrupper, fagligt studenterpolitisk arbejde, optræden i offentlig rum,

Studenterpolitisk arbejde, 2. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest 2. semester består af seks forløb. 1. praktikperiode ”Den pædagogiske relation” af varighed 9 uger og 2 dage (14 ECTS) . Praktikopsamling af 2 ugers varighed pædagogik (0,5 ECTS) og DKK (0.5 ECTA). Linjefag af 3 ugers varighed, hvor der arbejdes med SKB, UMD og VNT (1,5 ECTS hver). Fagforløb i pædagogik (3 ECTS) og DKK (2,75 ECTS) af 4 ugers varighed. Førsteårsprøve (2 ECTS) intern prøve. Praktikforberedelse ”Den pædagogiske institution” IIS (2 ECTS) og pædagogik (0.75 ECTS) af 1 uges varighed. 133,5 timer /17% 10 timer/ 1% 522 timer/ 65% 134,5 timer/17% Studiedage, forelæsninger, holdundervisning, vejledning, studierefleksioner, workshop, eksamen, introduktioner Praktik, arbejde med læringsmål, praktikdokument, produktudvikling, eksamensopgave, studiebesøg, underviser initieret forberedelse Praktikvalg, besøge praktiksted, Selvstændige studier, mails, studienet, praktikportal, eksamensforberedelse Studenterpolitisk arbejde, Forberede praktik

Læsegruppe, studenterpolitisk arbejde 3. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest. 3. semester består af 2. praktik ”Den pædagogiske institution” 6 måneder inklusiv 10 studiedage. I alt 30 ECTS, heraf 8 ECTS til det tværprofessionelle element. 0 timer / 0 % 0 timer / 0% 780 timer/ 97% 21 timer /3% Forelæsninger, holdundervisning, workshops, studievejledning, 2/3 møde, vejledning, øvelser, orienteringer, evaluering Praktik, skemalagt studiearbejde uden underviser, skriftlig individuel eksamen Selvstændig forberedelse til og i praktik, udarbejde diverse praktikdokumenter. Selvstændige studier og forberedelse, eksamensforberedelse Læsegruppe, studenterpolitisk arbejde

4. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest 4. semester består af fire forløb. Praktikopsamling af 1 uges varighed IIS (1 ECTS) og pædagogik (1 ECTS). Individ, institution og samfund af 8 ugers varighed (14 ECTS). Sundhedspædagogik af 5 ugers varighed pædagogik (6,5ECTS). Linjefag-kernefaglighed af 5 ugers varighed hvor der vælges mellem SKB, UMD eller VNT (7 ECTS pr. fag) 355 timer/ 44% 15 timer/ 2% 294,5 timer /37 % 135,5 timer / 17% Forelæsninger, holdundervisning, workshops, studievejledning, feedback på opgaver, vejledning, øvelser, orienteringer, evaluering Projektforløb, skemalagt studiearbejde uden underviser, skriftlig individuel eksamen Selvstændige studier og forberedelse, eksamensforberedelse Læsegruppe, studenterpolitisk arbejde

5. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest 5. semester består af fire forløb. Linjefag-fordybelse 6 uger, hvor valget er mellem SKB, VNT, UMD (7 ECTS). Sprogforløb af 6 ugers varighed, DKK (9ECTS) Specialiseringsforløb af 9 ugers varighed med pædagogik (10 ECTS), Linjefag (5ECTS), specialisering (5ECTS). Praktikforberedelse praktikken (15 ECTS) 374 timer/47% 22 timer/2% 182 timer/23% 222 timer/28% Forelæsninger, holdundervisning, studiegrupper. studievejledning, vejledning, studietur, Projektforløb, produktudvikling. Portfolio, skriftlig individuel eksamen, mini didaktiske opgave, læringsmål Selvstændige studier, læsegruppe, eksamensforberedelse Sudenterpolitisk arbejde Se andres eksamen

6. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest. 6. semester består af 3. praktik og 10 studiedage. I alt 30 ECTS heraf 15 ECTS til specialisering. 0 timer/0% 780 timer/97% 21 timer/3% Forelæsninger, holdundervisning, workshops, studievejledning, 2/3 møde, vejledning, øvelser, orienteringer, evalueringi Praktik incl. vejledning, skemalagt studiearbejde uden underviser Selvstændig forberedelse til og i praktik, udarbejde diverse praktikdokumenter. Selvstændige studier og forberedelse, eksamensforberedelse Læsegruppe, studenterpolitisk arbejde Se andres eksamen

7. Semester Pædagoguddannelsen Midt-Vest. 7. semester består af . Praktikopsamling og afslutning af specialiseringsforløb af 1 uges varighed. Linjefag- eksamensforløb af 4 ugers varighed (4,5 ECTS). Pædagogik – eksamensforløb af 5 ugers varighed (5,5 ECTS). Bachelorprojekt af 10 ugers varighed inkl. Eksamen (12 ECTS) 413 timer/52% 13 timer/2% 305 timer/38% 69 timer/9% Praktikopsamling, Holdundervisning, vejledning, orienteringer, mundtlig eksamen Eksamensforløb, projektarbejde, underviserinitieret forberedelse, eksamensopgave, Selvstændige studier eksamensforberedelse Læsegruppe, studenterpolitisk arbejde, dimission, gæstevejledning